۱۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۲۳

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه در پاسخ به مهر مطرح کرد:

مرز پرویز خان محوریت خود را در صادرات از دست داده است

مرز پرویز خان محوریت خود را در صادرات از دست داده است

کرمانشاه- رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: هم‌اکنون مرز پرویزخان محوریت خود را در صادرات از دست داده و صادرات به سمت مرزهای عربی رفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، کیوان کاشفی امروز چهارشنبه در مراسم تقدیر از روز خبرنگار که در محل اتاق بازرگانی استان کرمانشاه برگزار شد، در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه «با توجه به وضعیت صادرات از مرزهای استان کرمانشاه و علی رغم آمارهای ارائه شده از سوی مسئولین  مرزهای ما از نظر صادرات در وضعیت مطلوبی نیستند، شما به عنوان یک کارشناس اقتصادی چه راهکاری برای رفع مشکلات موجود و تقویت مرزها دارید؟»، گفت: ما دو مولفه در بحث صادرات داریم که خیلی خیلی مهم است که اول مولفه آن وجود زیرساخت از جاده، حمل و نقل، فضای رقابتی و... بوده و دومین مولفه نیز ایجاد هماهنگی بین حلقه‌های موجود و سطوح است.

وی تصریح کرد: صادرات زنجیری است که یک سری حلقه در آن به مهم متصل شده اند و همه اینها باید با هم هماهنگ و هم‌تراز کار کنند، که صادرات انجام شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه، ما همین الان در استان  نمی گویم این زیرساخت ها و... را نداریم اما کمبود زیاد داریم و در مرزهای مختلف شکل آنها مختلف است.

وی افزود: از سوی دیگر بازار در آن سوی مرز بازار بسیار متغیری است. یعنی هیچ ساز و کار و استاندارد بین‌المللی تجارت در آن وجود ندارد و در نتیجه آن گاها دچار مشکلاتی در امر صادرات می‌شویم.

کاشفی گفت: امروز از میزان صادرات استان ما چیزی کم نشده اما برخی مرزهای ما قابلیت صادراتشان ضعیف شده است که مهمترین آن همین مرز پرویزخان است که به دلیل مسائل و مشکلات موجود در کشور عراق، این مرز از محوریت افتاده است و عمده صادرات به سمت مرزهای عربی رفته است.

وی افزود: مرز خسروی را هم از لحاظ تبادل کالا به دلایلی نمی توانیم کامل فعال کنیم که دلایل مختلفی دارد و اینجا جای طرح آن نیست، در نتیجه همه فشار را روی فعال کردن مرز سومار به این منظور گذاشته ایم که البته سومار هم یکی دو تا ایراد دارد  که در صدصد رفع آن هستیم و در سفر معاون اول رئیس جمهور به استان نیز آن را طرح کردیم که اگر رفع شود یک میلیارد صادرات در سال را به آنها ضمانت می دهیم که قطعا انجام خواهد شد و همین الان در سال به حدود ۳۰۰ میلیون دلار صادرات خواهید رسید.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه تصریح کرد: چاره ای نداریم و دنبال جابجایی قابلیت مرزی هستیم اما مسائل و مشکلات خودشان را دارد و علت و اساس آن نیز این است که  در تمام سطوح کشور در تنگنای مالی هستیم چرا که اقتصاد کشور ما از سمت صادرات نفتی به سمت صادرات غیرنفتی که به عهده بخش خصوصی است می رود و ما هنوز در صادرات غیر نفتی خیلی چیزها را نمی‌شناسیم و نمی‌دانیم چه باید کرد.

وی افزود: این صادرات باید به بخش خصوصی واگذار شود و دولت آن را رها کند و تنها از محل مالیات های آن تامین منابع کند و مردم هم باید مالیات دهند و در همه دولت های دنیا مردم مالیات می دهند اما سوی دیگر این قضیه این است که بخش خصوصی باید پولی در بیاورند که بخواهند مالیات بدهند و زمانی که بخش خصوصی پولی در نیاورد و فضای کسب و کاری وجود نداشته باشد که نمی توان از او پول گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: برای ایجاد فضای کسب و کار باید زیرساخت لازم فراهم شود و دولت برای این منظور نیاز به منابع دارد که باید از محل مالیات و... تامین شود و هنوز این حلقه ها به هم متصل نیست و ادبیات آنها با هم مشترک نشده است. لذا دولت دوزدهم دولت سختی برای ایجاد زیرساخت ها است و اگر هم انتقادی به برخی از وزرا دارید به خاطر این است که فکر می کنید این دولت و وزرا شاید شجاعت چنین کار بزرگی را نداشته باشند.

کد خبر 4054690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha