۱۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۵۸

رئیس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد؛

ارزیابی مثبتی از اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ نداریم

ارزیابی مثبتی از اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ نداریم

مشهد- رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: ارزیابی مثبتی در مورد اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ در کشور نداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین  شافعی ظهر پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در مشهد اظهار کرد: مهمترین مساله‌ای که دولت باید به آن توجه کند این است که در چه نقطه‌ای قرار دارد و به کجا می‌خواهد برسد و در مورد مسائل اقتصادی برنامه‌ای را اعلام کند و براساس همان پیش رود.

وی افزود: در صورت نبود یک برنامه مشخص هرکسی به دنبال این است که گلیم خود را از آب بکشد نه گلیم اقتصاد را و تا آن‌جایی که ما اطلاع داریم چنین برنامه‌ای که در مورد اقتصاد چهار سال آینده کشور باشد، اعلام نشده است.

شافعی با تاکید به اینکه با استفاده از تجربه گذشته کار بهتری انجام‌می‌شود گفت: در این ارتباط خواسته‌های بهش خصوصی مطرح است، ارزیابی ما در مورد ثبات اقتصاد کلان کشور مثبت است اما در مورد اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ ارزیابی مثبتی نداریم.

رئیس اتاق بازرگانی تاکید کرد: به عنوان یکی از خواسته‌های مهم بهش خصوصی و تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی، موضوع جداشدن دولت از مسائل اقتصادی و بالابودن سرمایه‌های بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: تصور می‌کنیم که بخش‌های دولتی امکان رقابت سالم را برای بخش خصوصی فراهم نمی‌کنند و این دوگانگی فعالیت بخش خصوصی را تنگ کرده است‌ و وزرای اقتصادی می‌بایست این مسئله را به عنوان اولویت قرار دهند.

رئیس اتاق بازرگانی بیان کرد: مسئله بسیار مهمی که مانع بزرگ در توسعه اقتصادی کشور در سرمایه گذاری داخلی و خارجی است، فضای نامساعد و غیر رقابتی در اقتصاد کشور است و با این وضعیت فضای کسب و کار در کشور، کانون‌هایی که اشتیاق کار کردن دارند وقتی به این موانع برخورد می‌کنند منصرف می شوند.

وی ادامه داد: مشکل دیگر وجود مقررات متناقض است و برای شروع کار جدید مقررات زیادی وجود دارد و همین مقررات و مجوزهای در هم تنیده دامن مناسبی برای فساد در کشور ایجاد می‌کند.هرمجوزی که برداشته شود دیواری از فساد در کشور فرو می‌ریزد همچنین وزیر جدید اقتصادی کشور حضور بخش خصوصی را برای مقررات زدایی پررنگ‌تر کند.

شافعی با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات ما این دولت عیال وار سنگین است که این همه وزنه به آن آویزان شده و نمی‌تواند حرکت کند گفت: در این دوره از گفتار بکاهیم و به کردار بپردازیم و دولت حرف‌هایش در مرحله شعار نماند.

وی در خصوص موسسات مالی و اعتباری بیان کرد: آنچه که ادعا می‌شود این است که این موسسات در حال ساماندهی هستند و در شورای پول و اعتبار در حال ادغام هستند، بانک‌ها باید تبعیت بی چون و چرای از بانک مرکزی داشته باشند .

رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه چطور می‌شود سود بانکی دو برابر نرخ تورم باشد گفت: ظرفیت اقتصادی ایران نیازمند این همه بانک و موسسات اعتباری نیست و امیدواریم با ادغام آن‌ها مشکلات حل شود.  

وی با اشاره به اینکه در عرضه و تقاضا دچار شکاف هستیم گفت: موضوع تقاضای ما برای کالاهای داخلی به اندازه ده سال پیش نیست، بزرگترین طبقه ما که طبقه متوسط است، شکسته شده و بهش اعظمی از آن به پایین سقوط کرده است .

شافعی افزود: امروز بخش تولید در وضعیت نابه‌سامانی قرار دارد و اگر فکر اساسی برای بخش‌های مولد نشود دچار مشکلات بیش از گذشته خواهیم شد .

کد خبر 4055461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha