۲۶ مرداد ۱۳۹۶، ۰:۳۲

عضو انجمن حافظ پژوهان:

محمدعلی جمال‌زاده با زبان مردم مشکلات جامعه را مطرح می‌کند

محمدعلی جمال‌زاده با زبان مردم مشکلات جامعه را مطرح می‌کند

شاهرود - عضو انجمن حافظ‌پژوهان بابیان اینکه محمدعلی جمال‌زاده را می‌توان فرزند مشروطه نامید، گفت: وی با خلق داستان‌های خود کمک کرد تا مردم مشکلات خود را از دوران مشروطه مطرح کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید پازوکی شامگاه چهارشنبه در همایش ادبیات داستانی مدرن از جمال‌زاده تا امروز به میزبانی پژوهش سرای معلم شاهرود بابیان اینکه وقایع و اتفاقات دوران مشروطیت و ازجمله شهادت پدر جمال زاده در این تحولات تأثیر بسیار شگرفی بر داستان‌های وی بر جای گذاشت، ابراز داشت: در دوره قاجار نظم و نثر درخشانی در ادبیات کهن ایران وجود ندارد چراکه براثر اتفاقات جهانی و بی‌کفایتی پادشاهان آن دوره تمام آثار منظوم به‌جای مانده از دوران صفوی نابود می‌شود لذا تا قبل از محمدعلی جمال‌زاده اثر ارزشمندی در این دوران ازنظر داستان‌نویسی وجود ندارد.

وی افزود: مشروطیت باعث شد تا تعدادی از روزنامه‌نگاران و نویسندگان به نام مانند محمدعلی جمال‌زاده در چهارچوب نوشتار خواست مردم را با زبان خودشان مطرح کنند و در تحریک آگاهی مردم و تقاضای حکومت قانون و نظارت بر حاکمان تأثیر شگرفی در جامعه داشتند.

عضو انجمن حافظ‌پژوهان، یکی بود یکی نبود محمدعلی جمال‌زاده را درخشان‌ترین شاهکار ادبی به سبک رئال برشمرد و ابراز داشت: این مجموعه شامل داستان‌هایی کوتاه است که تا قبل از آن مضمونی به نام قصه و داستان در ادبیات معاصر ایران وجود نداشت لذا سبک داستان‌نویسی با چاپ این مجموعه در ایران کلید می‌خورد.

پازوکی ادامه داد: در مقدمه کتاب یکی بود یکی نبود مباحثی مانند عقب‌افتادگی ایران به دلیل استبداد و ظلم و ستم پادشاهان و حکمرانان مطرح می‌شود که می‌خواهد جامعه را با نوشته‌های خود به‌سوی دموکراسی ادبی و رهایی از جهل و نادانی و بی‌سوادی سوق دهد.

وی افزود: محمدعلی جمال‌زاده معتقد است که برای تغییر باید از مسائل ادبی و فرهنگی شروع کرد از بی‌سوادی ناله می‌کند و می‌خواهد کتاب همانند لوازم زندگی جز لاینفک زندگی مردم قرار گیرد و همچنین جمال‌زاده در ایجاد فرهنگ‌نامه پیش‌گام بود که بعدها دهخدا آن را تکمیل و به منصه ظهور گذاشت.

 عضو انجمن حافظ‌پژوهان همچنین گفت: نکته ها و ناگفته‌های بسیاری از نخبگان ادبی تاریخ کشورمان وجود دارد و این مهم می‌طلبد تا با ایجاد کارگروه‌های متشکل از نخبگان ادبی به آثار فرهیختگان خودمان بیشتر بها دهیم.

کد خبر 4061478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha