۲۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۴۵

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

جهل باعث دوری انسان از خدا می‌شود

جهل باعث دوری انسان از خدا می‌شود

قم - عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: علم انسان را به خدا نزدیک می‌کند و دور شدن انسان از خداوند به دلیل جهل او است و نزدیک شدن ما به خدا از طریق علم صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حمید پارسانیا در آیین اختتامیه سومین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی که ظهر جمعه در سالن همایش غدیر برگزار شد، به رویکرد ابزاری علم اشاره کرد و اظهار داشت: به علم مدرن، علم ابزاری گفته می‌شود به همین علت اگر علمی در عمل جواب دهد درست خواهد بود.

وی با بیان اینکه علم ابزار قدرت نیست، گفت: این دیدگاه نادرست است چرا که علم خود از قدرت بالاتر است، اگر همگان بدانند که علم ما را بر عالم مسلط می‌کند به دنبال آن خواهند بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه علم به ذات خود ابزار دست انسان نیست، افزود: علم یافتنی است نه ساختنی و برهان علمی این است که نمی‌توان آن را ندید و نادیده گرفت؛ اشکال بشر این است که بیش از آنچه می‌داند سخن می‌گوید.

علم نوعی ولایت بر معلوم است

وی با بیان اینکه علم نوعی ولایت بر معلوم و ولایت بر عالم است و تقرب مبدأ قدرت را نصیب انسان می‌کند، تصریح کرد: دوری انسان از خدا دوری زمانی و زمینی نیست و دوری از کسی است که به ما از خودمان نزدیک‌تر است.

حجت الاسلام پارسانیا گفت: علم انسان را به خدا نزدیک می‌کند و دور شدن انسان از خدا به خاطر جهل او است و نزدیک شدن ما به خدا از طریق علم صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه زمان مستعد باروری علم در انسان دوران جوانی است، افزود: نسیم‌های الهی در دوران جوانی بیشتر قابل احساس است به همین علت در این دوران که انسان به خداوند متعال نزدیک‌تر است می‌توان از علم به شیوه متفاوت‌تری استفاده کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد:  این دو هفته دوره آموزشی موجب شد تا از روزمره‌گی هایتان جدابشوید و همراه با دوستانی نخبه و اساتیدی برجسته به بحث علمی بپردازید.

وی گفت: علم تا آخر با غربت همراه است چرا که به هر میزانی که انسان با علم آشنا می‌شود غربت او با محیط روزمره خود بیشتر می‌شود اما برای رسیدن به خداوند متعال نباید از این غربت‌ها در هراس باشیم.

کد خبر 4062450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha