۲۸ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۴۵

مردم افغانستان امروز سالگرد استقلال خود را جشن می گیرند

مردم افغانستان امروز سالگرد استقلال خود را جشن می گیرند

مردم افغانستان امروز مصادف با ۲۸ مرداد، نود و هشتمین سالروز استقلال خود از بریتانیا، در سراسر این کشور جشن بزرگداشت برگزار می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مردم افغانستان امروز نود و هشتمین سالروز استقلال خود از بریتانیا را جشن می گیرند. در سال ۱۲۹۸ هجری و در چنین روزی افغانستان استقلال خود از بریتانیا را اعلام کرد.

 لازم به ذکر است که بعد از اینکه «امان الله خان» در سال ۱۹۱۹ میلادی به عنوان شاه افغانستان اعلام شد، آزادی و استقلال افغانستان را در صدر برنامه های کاری اش قرار داد.

امان الله خان یکی از شاهان مشروطه خواه و آزادی طلب افغانستان بود. وی از آغاز سلطنت موضوع استقلال افغانستان را در صدر برنامه های کاری اش قرار داد. وی زمانی که در ۳ مارس ۱۹۱۹ تاج شاهی را به سر می گذاشت، چنین اعلام کرد:

«به این شرط این تاج و تخت را می پذیرم که شما با اندیشه ها و افکار من همکاری کنید. دولت افغانستان باید از نگاه داخلی و خارجی کاملا مستقل و آزاد باشد.

امان الله خان در ۳ مارس ۱۹۱۹ طی نامه ای به دولت بریتانیا از مرگ «امیر حبیب الله خان» و استعفای «نصرالله خان» از قدرت به نفع خودش، اطلاع داد و ضمن آن از بریتانیا خواست تا استقلال افغانستان را به رسمیت شناخته و عهد نامه های جدید میان افغانستان و بریتانیا امضا شوند.

وی قبل از دریافت جواب نامه از سوی دولت بریتانیا، در تلاش ایجاد روابط با دیگر کشورهای جهان شد و از آنها خواست تا استقلال افغانستان را به رسمیت بشناسند و با افغانستان توافقنامه های همکاری و بازرگانی عقد کنند.

امان الله خان برای جنگ سوم افغان-انگلیس آماده شد و به نیروهای نظامی افغانستان که در جنوب و شرق  این کشور مستقر بودند دستور داد تا برای مقابله با نظامیان انگلیسی آماده باشند.

موضوع استقلال افغانستان و جنگ سوم افغان-انگلیس از سوی بریتانیا کم اهمیت و خیلی کوچک جلوه داده شد، باوجودیکه جنگ سوم افغان-انگلیس از جمله جنگ های بزرگ به شمار می رود که در آن بیش از ۱۶ میلیون پوند خسارات مالی به کشور بریتانیا وارد شد و حدوداا ۲۰۰۰ افراد نظامی آنها نیز در این جنگ کشته شدند.

بعد از اینکه نیروهای افغانستانی در جنگ سوم افغان- انگلیس پیروز شدند، امان الله خان در ۱۸ آگوست ۱۹۱۹ میلادی(۲۸ مرداد ۱۲۹۸) استقلال رسمی افغانستان را اعلام کرد.

کد خبر 4062768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha