۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۵

تدوین راهبرد «ترامپ» برای افغانستان بدون مشورت با «غنی» بوده است

تدوین راهبرد «ترامپ» برای افغانستان بدون مشورت با «غنی» بوده است

گزارشها حاکی از آن است که در تدوین راهبرد جدید آمریکا برای افغانستان هیچ گونه تبادل نظر و مشورتی با رئیس جمهوری این کشور صورت نگرفته است.

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اطلس، گزارش ها حاکی از آن است که در تدوین استراتژی جدید آمریکا برای افغانستان هیچ گونه تبادل نظری با «اشرف غنی» رئیس جمهوری این کشور صورت نگرفته است.

این استراتژی در حالی اعلام می شود که ساعتی قبل از اعلام آن توسط ترامپ، «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی به غنی محتوای این راهبرد را به وی اعلام می کند.

بعد از اعلام استراتژی جدید آمریکا برای افغانستان و واکنش های مختلف در مورد آن، خبرهایی مبنی بر عدم مشورت با مقامات افغانستان در تدوین استراتژی به گوش می رسد.

اینکه برای اولین بار رهبر افغانستان در جریان تدوین یک استراتژی که به سرنوشت کشورش وابسته است، قرار نمی گیرد، اوج بی اهمیتی و حتی توهین به افغانستان است.

هر چند «شاه حسین مرتضوی» معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد که آنچه که راهبرد جدید آمریکا را نسبت به گذشته متفاوت می سازد این است که واشنگتن به اصلاحات عمیق دولت وحدت ملی افغانستان در نهادهای امنیتی اعتقاد دارد، اما جزئیات بیشتری در این مورد نمی دهد.

گفته می شود به دلیل اینکه ترامپ یک تاجراست، همیشه در امور مربوط به تجارت دستور داده است، به همین دلیل اهمیتی به چنین موضوعاتی نمی دهد. وی هیچ سابقه سیاسی و دولتی نداشته و حتی مانند روسای جمهور سابق آمریکا در هیچ کدام از مجالس آمریکا حضور نداشته است.

برخورد وی با رهبران کشورهایی که امریکا در آنجا پایگاه نظامی دارد بار ها توسط رسانه های معتبرهمچون نیویورک تایمز، واشنگتن پست و چند رسانه دیگر توهین آمیز شمرده شده است. چرا که ترامپ با طرز تفکر تجاری خود میپندارد که من پول پرداخت میکنم پس من کارفرما و آن ها دیگر کارگر من هستند.

«نیکی هیلی» نماینده ترامپ در سازمان ملل متحد نیز روز سه شنبه در گفتگویی با شبکه خبری سی ان ان استراتژی جدید ترامپ در مورد افغانستان را حاصل تحقیق و بررسی مقامات امنیتی واشنگتن توصیف کرد.

وی اظهار داشت که در استراتژی جدید این کشور حرفی از شمار نیروهای مورد نیاز و مدت اقامت این نیروها در افغانستان زده نشده است و دلیل آن این است که در تنظیم این استراتژی نه موضوع زمان و نه تعداد نیروهای لازم در افغانستان هیچکدام در مرکز توجه نبوده اند.

کد خبر 4067348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha