۱۳ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۴۷

آشنایی با ناشران اسلامی روسیه؛

دنیای کتاب و ادبیات کودک مخصوص مسلمانان در روسیه

دنیای کتاب و ادبیات کودک مخصوص مسلمانان در روسیه

دست کم هشت انتشاراتی در روسیه، به طور تخصصی در زمینه نشر آثار ادبیات اسلامی فعالیت می‌کنند و با انتشار کتب مخصوص در پی آموزش و تربیت کودکان هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، رایزنی فرهنگی ایران در روسیه، در گزارشی که آن را برای انتشار در اختیار مهر قرار داده، نوشته است:

در حال حاضر امر نشر و ادبیات کودک مخصوص مسلمانان در روسیه بسیار حائز اهمیت است و با تلاش مسئولان مربوط در حال رشد و توسعه است. با مطالعه و بررسی منابع اینترنتی گوناگون می‌توان با اطمینان گفت که جامعه اسلامی روسیه به دنبال آموزش همه جانبه مذهبی و تربیت کودکان خود بر مبنای اصول و عقاید اسلامی است.

کشور روسیه از جمله کشورهایی است که سرانه مطالعه مطلوبی دارد. در حال حاضر حدود هشت انتشارات ادبیات اسلامی در روسیه وجود دارد که همگام با نشر کتب مخصوص بزرگسالان به چاپ و انتشار ادبیات کودک نیز مشغول هستند و با انتشار کتب مخصوص در پی آموزش و تربیت کودکان و آشنا کردن آن‌ها با مبانی اسلامی هستند. در روسیه به انتشارات ادبیات کودک توجه ویژه‌ای می‌شود و این روند رو به رشد است. مراجعه و درخواست والدین در رابطه با منابع اسلامی مخصوص کودکان خود گواه این روند و افزایش آن است.

در این گزارش مهمترین انتشاراتی‌های مخصوص ادبیات کودک در روسیه معرفی می‌شوند:

مرکز انتشاراتی «ریسالیا»

انتشارات «ریسالیا» در مرکز جمهوری تاتارستان قرار دارد. این مرکز در سال ۲۰۰۸ با هدف ایجاد و ترویج منابع اطلاعاتی- آموزشی با موضوعات اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد. محور اصلی فعالیت این انتشارات، چاپ منابع آموزشی برای کودکان و بزرگسالان است. این انتشارات بیش از ۱۷۰ عنوان به زبان‌های روسی و تاتاری چاپ کرده که در این بین ادبیات کودک مخصوص مسلمانان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

این مرکز کتب گوناگونی را در رابطه با آموزش اسلامی عرضه کره است، از جمله این آثار می‌توان به کتب «در باره حیوانات مذکور در قرآن»، «مریم»، «من حجابم را دوست دارم»، «اولین دعاهای من»، «اصول پنج گانه اسلام» و «سفر به مکه» اشاره کرد.

این آثار در جهت آموزش و تربیت اخلاقی کودکان منتشر می‌شوند. از جمله آثار محبوب این انتشارات، مجموعه «داستان پیامبران» است که در بین کودکان مسلمان بسیار محبوب است.

انتشارات «گروه مدیا انسان»

«گروه مدیا انسان»، یک مغازه کتاب فروشی اسلامی، انتشارات کتب اسلامی و مغازه اینترنتی اسلامی (www.islamicshop.ru) است. مرکز اصلی این انتشارات در شهر قازان پایتخت جمهوری تاتارستان واقع شده است، اما شعب و مراکز پخش و فروش بسیاری در سطح روسیه و کشورهای مستقل مشترک المنافع دارد.

آثار چاپ شده توسط این مرکز بسیار متنوع هستند و به زبان‌های روسی و تاتاری عرضه می‌شوند. محور اصلی فعالیت‌های این مرکز چاپ و انتشار ادبیات کودک در جهت آموزش و تربیت آنها است. این مرکز متشکل از گروه بسیار با تجربه‌ای در تمامی امور مربوط به چاپ و نشر اسلامی است. از سال ۲۰۱۵ دو طرح انتشاراتی بسیار عظیم با موضوع  «اسلام و محبت» و «اسلام در اشعار مخصوص کودکان» را با هدف ترویج و تشکیل تربیت خانوادگی اسلامی آغاز کرده است.

در چارچوب این طرح‌ها کتب بسیار ارزشمندی توسط این مرکز به چاپ رسیده است، از جمله: «الفبا. اسلام در اشعار برای کودکان»، «ایام رمضان برای کودکان»، «اصول ایمان»، «اصول ایمان برای کودکان» و «اسلام و اعداد برای کودکان».

مرکز انتشاراتی «الف»

مرکز انتشاراتی «الف» بزرگترین انتشارات مخصوص ادبیات اسلامی در روسیه و کشورهای مستقل مشترک المنافع است. مرکز اصلی این انتشارات در شهر نیژنیکامسک قرار دارد. این مرکز فعالیت خود را به زبان‌های روسی، تاتاری، قزاقی و ازبکی منتشر می‌کند.

از جمله عناوین چاپ شده توسط این مرکز می‌توان به آثار زیر اشاره کرد: «تاریخ پیامبران» و کتاب «بهترین عمل» اثر لیلی عثمانوا که برنده جایزه مسابقه اثر اسلامی روسیه شد و همچنین چاپ و نشر مجدد بسیاری از کتب دیگر اسلامی مخصوص  کودکان.

این مرکز همچنین به طراحی و چاپ بازی‌های گوناگون مخصوص کودکان در قالب پازل و ... با محوریت متون اسلامی پرداخته است. یکی از تجارب ارزنده این طرح، جعبه کادوئی، لابراتوار زبان کودکان است که به چهار زبان عرضه شده است.

کد خبر 4076529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha