۱۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۰۰

در نشست خبری عنوان شد:

جایگاه دوم تعاونی ها به قروه رسید/ تعاون؛ پایه گذار توسعه اقتصادی

جایگاه دوم تعاونی ها به قروه رسید/ تعاون؛ پایه گذار توسعه اقتصادی

قروه- رئیس اداره تعاون قروه گفت: استفاده از ظرفیت های بخش تعاون در راستای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی می تواند رونق تولید و اشتغال در کنار توسعه عدالت اجتماعی را فراهم آورد.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان قروه صبح امروز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته تعاون از نقش بخش تعاون در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و ایجاد عدالت اجتماعی گفت و شهرستان قروه را دارای ظرفیت های ویژه ای در تشکیل تعاونی ها دانست.

کوروش شعبانی با تأکید بر ترویج فرهنگ تعاون در جامعه از توزیع عادلانه ثروت در کنار عدالت اجتماعی به عنوان رسالت اصلی بخش تعاون نام برد و افزود: امروزه بخش تعاون حجم وسیعی از فعالیت ها برای اقشار مختلف جامعه را بر عهده دارد و در واقع این بخش مجری سه قانون کار، تعاون و تأمین اجتماعی است.

وی با بیان اینکه در اصل ۴۴ قانون اساسی در نظر گرفته شده است که بسیاری از فعالیت ها به بخش خصوصی به ویژه تعاونی ها واگذار شود از سهم ۲۸ درصدی این واگذاری به بخش تعاون خبر داد.

شعبانی به نبود نیروی متخصص و کارآمد، انحراف از وظایف اصلی مجموعه تعاون و وارد کردن مسایل حاشیه محور و ... به عنوان موانعی نام برد که باعث مغفول ماندن رسالت اصلی تعاون شده است.

برنامه هایی شاخص

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی قروه در ادامه معرفی تعاون گران برتر و نمونه و بهره گیری از تجارب آنان در کنار اجرای طرح تعاون روستا و افتتاح ۳ تعاونی و ... را از جمله مهمترین برنامه های شاخص هفته تعاون دانست.

به گفته کورورش شعبانی در طرح تعاون روستا سهم کردستان ۴۷ روستا می باشد که از این تعداد سهم قروه ۳ روستا خواهد بود.

وی با بیان اینکه روستاهای میهم سفلی، مالوجه و تازه آباد سراوریه به عنوان روستاهای هدف این طرح هستند، افزود: در این روستاها ابتدا تمامی ظرفیت های موجود شناسایی شده، سپس در بخش های گردشگری، بوم گردی، صنایع دستی و ... بهره گیری مناسب برای ایجاد تعاونی های مرتبط صورت می گیرد.

شعبانی از شناسایی روستاهای شاخص با مزیت های اختصاصی به عنوان مهم ترین برنامه های طرح تعاون روستا خبر داد.

قروه در جایگاه دوم تعاون

رئیس تعاون قروه از تشکیل ۹ تعاونی در سال جاری در زمینه صنعت و خدمات با ۸۲ نفر عضو شامل ۵۱ نفر بانوان و ۳۱ نفر آقایان با میزان سرمایه گذاری ۹۴۵ میلیون تومان از آورده اعضا خبر داد و شهرستان قروه را از لحاظ ایجاد شرکت های تعاونی و فعالیت های تعاونی بعد از سنندج در جایگاه دوم دانست.

کوروش شعبانی به تعداد تعاونی های معرفی شده به کمیسیون اعتبار استان از سال گذشته تا کنون اشاره کرد و افزود: تعداد ۳۸ تعاونی با سرمایه گذاری ۳ میلیارد و ۳۱۲ میلیون تومان و اشتغالزایی برای ۲۰۹ نفر معرفی شده اند.

 به گفته وی در بحث ترویج فرهنگ تعاون به ۱۵۰ نفر در ۴ گردهمایی معادل ۴۵۰ نفر ساعت برای جوانان جویای کار، فارغ التحصیلان دانشگاهی و ... آموزش های لازم صورت گرفته است.

شعبانی همچنین به صادرات در بخش تعاون اشاره کرد و یادآور شد: از سال گذشته تا کنون در شهرستان قروه ۲۴۰ هزار دلار صادرات توسط شرکت های تعاونی در زمینه سنگ، صنایع دستی، تولید روغن از روغن سوخته و ... انجام شده است.  

وی در ادامه از نظارت بر روی تعاونی ها برای نخستین بار در سطح شهرستان گفت و از کسب رتبه نخست قروه در حوزه نظارت در سطح استان خبر داد و تعاونی های نظارت شده در سال جاری را ۸۰ تعاونی اعلام کرد.

شعبانی همچنین تعداد تعاونی های برتر در سطح شهرستان را ۱۲ تعاونی دانست و به گفته وی از این تعداد ۳ تعاونی برتر استانی، یک تعاونی برتر کشوری می باشد و در بحث صادرات هم یک تعاونی در حوزه فرش سرآمد کشوری است.

به گفته وی در شهرستان ۱۹۲ تعاونی تشکیل شده است که از این تعداد ۱۰۵ تعاونی آن فعال، ۸۷ تعاونی در دست اجرا و بیش از ۲۰۰ تعاونی راکد می باشد.

 شعبانی دلیل راکد بودن این تعاونی ها را ضعف مدیریت، نبود تسهیلات کافی برای ادامه، اتمام مجوز کار، مصرف محلی بودن، پیگیری نکردن روند اجرای کار و ... خواند.

اقتصاد مقاومتی با تعاونی

رئیس اداره تعاون قروه در ادمه به نقش تعاونی ها در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی پرداخت و بیان کرد: امروزه بخش تعاون در حوزه های کشاورزی، صنعت و خدمات می تواند با ایجاد سرمایه های خُرد به ویژه در روستاها در رونق تولید و اشتغال و اقتصاد مقاومتی نقش مؤثری ایفا کند.

کوروش شعبانی توزیع عادلانه ثروت که باعث اشتغال و افزایش تولید می شود را یکی از راه های تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و ایجاد تعاونی های کوچک را عامل افزایش سرمایه و اشتغال دانست.

وی اقدام و عمل در این حوزه را با بالا بردن ظرفیت استفاده از بخش تعاون به عنوان مؤسسات اقتصادی اجتماعی که در جهت تأمین نیازها و منافع اعضای خود تشکیل می شوند با ارائه الگوی اقتصادی ضروری خواند.

کد خبر 4078314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha