۱۵ شهریور ۱۳۹۶، ۲۰:۳۱

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده مطرح کرد؛

تاکید بر آموزش در بحث بانوان و خانواده/سمن‌ها مطالبه‌گری کنند

تاکید بر آموزش در بحث بانوان و خانواده/سمن‌ها مطالبه‌گری کنند

یزد- مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری یزد با بیان اینکه جامعه ایرانی خانواده‌محور بوده و همیشه نقش خانواده در انتقال فرهنگ پررنگ است، گفت: در زمینه بانوان و خانواده بر آموزش تاکید داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، رقیه کرمانیان عصر امروز در جلسه‌ای با محوریت همایش آب و تراب با اشاره به نقش هنر در اشاعه فرهنگ غنی ایرانی اظهار داشت: خانواده همواره در فرهنگ و سنت ایرانی اسلامی ما از جایگاه خاصی برخوردار بوده و ارزش هایی که منجر به تحکیم خانواده می شده از طریق فرهنگ منتقل شده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در عصری قرار داریم که عصر جهانی شدن است به این معنی که نمی توانیم در یک محیط بسته از فرهنگ خود پاسداری کنیم و به ناچار از سایر فرهنگ ها متاثر خواهیم شد.

نیاز به همراهی هنرمندان برای اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد با بیان اینکه امروز جوامع از ابزار هنر برای اشاعه فرهنگ خود استفاده می کنند، ادامه داد: در جامعه ما نیز که از فرهنگ غنی برخودار است، لازم است هنر به کمک ما بیاید زیرا بدون استفاده از ظرفیت های هنر نمی توان این ارزش ها را به نسل آینده منتقل کرد.

کرمانیان با اشاره به برگزاری همایش آب و تراب با محوریت موضوع خانواده افزود: در آموزه های دینی ما، خانواده رکن رکین جامعه است و هنرمندان ما نیز در همین جامعه زندگی کرده و این حساسیت نسبت به موضوع خانواده را درک می کنند بنابراین طبیعی است که همگان با جامعه پیش خواهند رفت.

وی، اصلی ترین برنامه دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد را آموزش عنوان کرد و گفت: دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد، همسو با سیاست های ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب همچنین دولت دوازدهم در خصوص خانواده، عمل می کند.

اجرای طرح‌های توان‌افزایی در حوزه زنان و خانواده

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد اضافه کرد: از اصلی ترین برنامه های امور بانوان در سال جاری، طرح های توان‌افزایی بانوان است که در این زمینه بر مبحث آموزش به ویژه آموزش مهارت های زندگی، مهارت فرزند پروری و ...تاکید داریم.

وی با بیان اینکه این برنامه ها سال گذشته در محلات برگزار شد و امسال نیز به طور گسترده ادامه خواهد یافت، عنوان کرد: برخی برنامه های حمایتی برای توانمند سازی بانوان و مشاغل خرد خانگی در دستور کار قرار گرفته همچنین برنامه آموزشی خودمراقبتی نیز برای بانوان شاغل در ادارات در حال انجام است که این برنامه ها در راستای شادتر، بهتر و سالم‌تر زیستن زنان و خانواده‌ها است.

سمن‌ها همکار ما در اجرای سیاست های مرتبط با خانواده هستند

کرمانیان با بیان اینکه از سال گذشته، دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مسئول بخش کودک نیز شده است، اظهار داشت: دفاتر امور بانوان، مرجع کنوانسیون حقوق کودک در استان ها هستند و ما در این زمینه یک طرح آموزشی ارائه داده‌ایم که با همراهی تشکل های مردم نهاد انجام می گیرد که این تشکل ها در خصوص حقوق کودکان، روانشناسی کودک، مددکاری و تربیت کودکان آموزش‌های لازم را فرا می گیرند.

وی با اشاره به همکاری سمن ها در این زمینه بیان کرد: سمن ها این آموزش ها را در ارتباط با زمینه کاری خود به کار بسته و به خانواده‌ها انتقال می دهند علاوه بر این سمن ها ناظر خوبی بر عملکرد دولت در این زمینه خواهند بود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد، نقش تشکل های مردمی را بسیار مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: دولت یازدهم و دوازدهم اعتماد زیادی به سمن ها دارد و سازمان‌های مردم نهاد چون از بطن جامعه برخاسته اند، هم مشکلات را می دانند و هم می توانند دانش و آموزه های خود را انتقال دهند.

تشکل‌های مردم نهاد در حوزه خانواده مطالبه گری کنند

کرمانیان افزود: طی سال های گذشته طرح ها دفتر امور بانوان به طور عمده از طریق تشکل ها اجرا شده که از جمله آنها می توان به دو طرح تاب‌آوری و توان‌افزایی بانوان محلات اشاره کرد که 10 شهرستان را زیر پوشش قرار داد و 42 تشکل مردم نهاد پس از آموزش های لازم، در تمام شهرها و روستا مجری این طرح ها شدند.

وی بیان داشت: در حال حاضر هم در بحث حقوق کودک (همیاران حقوق کودک) همکاری متقابل با تشکل ها داریم و سمن ها همکار ما در اجرای سیاست ها هستند.

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری تصریح کرد: نیاز است تشکل های مردم نهاد وارد کار شده و در زمینه‌های مختلف به ویژه در حوزه خانواده مطالبه گری کنند.

با اشاره به موضوع ازدواج سالم و پایدار گفت: بالا رفتن سن ازدواج یک مشکل کشوری است و این ممکن است به علت تغییر فرهنگ و نگرش و در بعضی موارد مشکلات اقتصادی باشد.

افزایش سن ازدواج از یک‌سو و ازدواج‌های زودهنگام از سوی دیگر نگران‌کننده است

وی با بیان اینکه از سویی با مسئله ازدواج دختران کم سن و سال روبرو هستیم، اظهار داشت: هر چند ازدواج کودکان را جایز نمی دانیم اما معتقدم فرد زمانی باید ازدواج کند که به شناخت و آگاهی کامل از خود رسیده باشد و اطلاعات و دید درست درباره ی ازدواج داشته باشد.

کرمانیان افزود: به طور قطع عامل اصلی طلاق، ازدواج های احساسی و بدون شناخت و آگاهی است و تاکید ما بر ازدواج آگاهانه و پایدار است و سیاست های کلی دفتر امور بانوان نیز در همین رابطه بوده است.

وی با اشاره به نقش رسانه ها در زمینه آگاهی بخشی در زمینه ازدواج گفت: رسانه ها می توانند یک ارزش را به صورت فرهنگ در آورند ضمن اینکه رسانه ها با تبلیغات محیطی و با استفاده از ابزار هنر می توانند در این زمینه نقش موثری ایفا کنند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد با تقدیر از همه دستگاه های اجرایی استان یزد در راستای همکاری با دفتر امور زنان و خانواده استانداری عنوان کرد: این همکاری، لازمه توسعه و پیشرفت استان است و برای پیشبرد بهتر کارها و رسیدن به اهداف، لازم است تمام دستگاه های اجرایی استان با یکدیگر همکاری کرده تا هم‌افزایی صورت بگیرد.

کد خبر 4080806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha