۱۵ شهریور ۱۳۹۶، ۲۰:۵۵

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد:

طرح آموزشی استاندارد در ۴ استان کشور در حال اجراست

طرح آموزشی استاندارد در ۴ استان کشور در حال اجراست

یزد ـ معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد گفت: اکنون در استانهای تهران، یزد، اصفهان و بوشهر طرح آموزشی و استانداردسازی در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد ذاکر امروز در دوره آموزشی استانداردهای راهسازی به تبیین استانداردهای جهانی راهسازی پرداخت و اظهار داشت: سازمان جهانی ایزو در حیطه فعالیت هر سازمان، استانداردهای خاصی تدوین می‌کند که این استانداردها در صنایع خودروسازی، غذایی و ... با شماره‌ها و کدهای مختلف قابل شناسایی است.

وی یادآور شد: استاندارد مربوط به فعالیت‌های جاده‌ای و راه‌ها با کد ایزو۳۹۰۰۰۱ شناخته می‌شود که آخرین ویرایش این استاندارد مربوط به سال ۲۰۱۲ است و این استاندارد در واقع بر ایمنی جاده و ترافیک نظارت دارد.

ذاکر با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در زمینه پیاده‌سازی این استاندارد در مجموعه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار امیدواری کرد: بتوانیم در این زمینه، ریسک‌هایی که مربوط به ایمنی ترافیک جاده‌ای است را از نظر فعالیت‌ها و حیطه‌های مختلفی که در حیطه راهداری و ترافیک انجام می‌شود، شناسایی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه این ریسک‌ها شناسایی شود، ابتدا باید فرآینده‌های مربوطه استخراج و بعد از شناسایی این فرآیندها، زیرفرآیندها را تعریف کرده و بعد از آن اقدام به شناسایی و مشخص کردن عوامل خطر کنیم.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد بیان کرد: در نهایت با توجه به جمع شدن تمام آیتم‌های ذکر شده، تکنیک مدیریت ریسک را در مجموعه پیاده می‌کنیم، که این تکنیک با توجه به شرایط و نوع سازمان ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد ولی روال آن که شامل شناسایی، ارزیابی، تحلیل و تعریف اقدام کنترلی است.

وی ادامه داد: در این مرحله، تیم‌ها و کارگروه‌ها تشکیل و شناسایی‌ها انجام می‌شود و بر اساس جداول استاندارد و جداولی که روی شدت، احتمال و قابلیت تشخیص مشخص می‌کنیم، عدد ریسک مشخص می‌شود و بر اساس آن الگویی به دست می‌آید که در بخش‌های ریسک، مدیوم ریسک و لوریسک خود را نشان می‌دهد.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد افزود: با توجه به این سطح ریسک، اقدامات کنترلی را تعریف می‌کنیم و بعد از آن، اقدامات را در محل حادثه پیاده‌سازی کرده و اثربخشی آن را مورد بررسی و تحلیل دقیق قرار می‌دهیم.

ذاکر با اشاره به اینکه تمام این اقدامات با هدف افزایش ایمنی ترافیک جاده‌ای، کاهش تصادفات و مخاطرات انجام می‌گیرد، گفت: در سازمان راهداری و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد، این اتفاق در حال رخ دادن است و در کنار آن ذینفعان را شناسایی می‌کنیم چرا که در خلال انجام این پروژه، ذینفعان زیادی از جمله اورژانس، پزشکی قانونی، پلیس راه و انجمن‌های صنفی وجود دارند که ما با آنها ارتباطات تنگاتنگی داریم.

وی بیان کرد: شناسایی دستگاه‌ها و نهادهای ذینفع در این مسیر، کمک می‌کند که آنها نیز در جلسات و نشست‌هایی که برگزار می‌شود شرکت کرده و با ارائه نظرات و پیشنهادهای خود، زمینه بهبود فعالیت‌ها را بیش از پیش فراهم کنند.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد بیان کرد: خروجی اجرای این پروژه، داشتن خط مشی و استراتژی تعریف شده است که بر اساس آن اهداف کلان و خرد با رویکرد و نگاه ترافیک جاده‌ای (آر تی اس) و با نگاه ایمنی، قابل استخراج است.

وی بیان کرد: تقریبا دو سال قبل، استان یزد و استان تهران به عنوان پایلوت اجرای این طرح در کشور معرفی شدند و هر دو استان موفق شدند گواهینامه خود در اجرای این طرح را دریافت کنند.

ذاکر خاطرنشان کرد: با توجه به ادغام راهداری و حمل و نقل و یکی شدن این دو اداره تحت عنوان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، قالب تغییر کرد و با این تغییر این دو سیستم باید به روز شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر در استان های تهران، یزد، اصفهان و استان بوشهر طرح آموزشی و استانداردسازی در حال انجام است و روند مربوطه به آن در حال پیگیری است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد در مورد این دوره آموزشی گفت: با توجه به اینکه این دوره آموزشی، واحدهای مختلف را درگیر می‌کند، تیم‌ها و کارگروه‌های مختلفی تعیین و تشکیل شده و کارگروه‌ها به سه دسته تقسیم شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: کارگروه اول کارگروهی است که روی عملکرد و فعالیت راهداری تشکیل شده و کار می‌کند و کارگروه‌های بعدی شامل کارگروه ذینفعان و استراتژی سازمان همچنین کارگروه فرآیندهای سازمان است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد، نخستین اقدام صورت گرفته را برگزاری کارگاه آموزشی برای همفکر و همزبان کردن همه دستگاه‌ها با یکدیگر دانست و خاطرنشان کرد: بعد از آن، کلاس‌ها و گروه‌ها تخصصی شد و برای برگزاری جلسات، کارگروه‌های مختلف در جلساتی که از قبل تعریف شده و برنامه‌ریزی کرده‌اند حضور پیدا کرده و کارها بر اساس موضوع جلسه انجام می‌شود.

ذاکر خاطرنشان کرد: زمانی که همه اطلاعات یکجا جمع شد، ممکن است هر سه کارگروه در یکدیگر ادغام شده و خروجی تحت عنوان یک کارگروه تایید و تصویب شود اما فعلا جلسات با کارگروه‌های مختلف پیش می‌رود و همچنان این جلسات به صورت هفتگی دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: در نهایت ایمنی ترافیک جاده‌ای، کاهش تلفات، کاهش تصادفات، ایجاد و افزایش آرامش کاربران و تحقق اهداف اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خروجی این دوره‌ها را شامل می‌شوند.

کد خبر 4080851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha