۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۵۱

صالح تسبیحی در گفتگو با مهر:

هنرمندان سراغ «حریص‌ها» رفتند/ تدارک نمایشگاه «خودنما»

هنرمندان سراغ «حریص‌ها» رفتند/ تدارک نمایشگاه «خودنما»

صالح تسبیحی که گردآوری نمایشگاه «حریص» را به عهده دارد معتقد است وظیفه هنرمند نقد جامعه و نشان دادن کاستی ها به مخاطبانش است تا از این طریق ارایه راهکار کرده باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها سومین نمایشگاه از مجموعه بلندمدتِ «میراثِ نفت و نیاکان» با عنوان «حریص» در گالری ثالث برپاست که در آن ۲۵ هنرمند به خلق اثر بر اساس استیتمنتی مشخص ارائه کرده اند.

در این نمایشگاه که صالح تسبیحی آن را گردآوری کرده است، علیرضا آدم بکان، مریم ایران پناه، امین باقری، فائزه بهارلویی، حامد جابرها، مهرداد جعفری، سارا حسینی، فرزانه حسینی، پرستو حقی، سمیرا حمزه زاده، سعید خالقی، زرتشت رحیمی، گلبرگ شعبانی، دلبر شهباز، علیرضا صفایی، سحر عزیزی، عطیه عطار زاده، ابراهیم کاشانی، کتایون کرمی، نسیم گلی، مرتضی متقی، سمانه معیری، و مهتاب مولوی اثر ارائه کرده‌اند.

پیشتر از این مجموعه، دو نمایشگاه با عنوان «حسود» و «مظلوم‌نما» برپا شده و به گفته صالح تسبیحی چهارمین نمایشگاه از این مجموعه که وی در تدارک برپایی آن است، با عنوان «خودنما» در بهمن برپا خواهد شد.

تسبیحی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره رویکرد انتقادی این مجموعه گفت: معتقدم به عنوان هنرمند باید نسبت به مسایل جامعه رویکرد انتقادی داشته باشیم و هنر باید بتواند ایرادهای یک جامعه را عیان کند برای همین در این مجموعه ضمن اینکه نسبت به میراث نیاکانمان و آن بخش های موثری که دارد مانند مهمان نوازی و... احترام می گذارم، اما روی بخش های منفی این میراث متمرکز شده ام و سعی دارم در این نمایشگاه ها از نگاه هنرمندان به این مسایل بپردازم.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه برای هنرمندان محدودیت تکنیک و ابزار قائل نبودم و برای همین در نمایشگاه هم ویدیو ارایه شده است و هم عکس و... اما تنها محدودیتی که برای هنرمندان مطرح کردم این بود که آثار حتما فیگوراتیو باشند و درباره شمایلی از «حریص» حرف زده شود و نه درباره مفهوم حرص زدن. خوشبختانه همه هنرمندان این پروژه نیز با همین رویکرد برای این نمایشگاه کار ارایه دادند.

این عکاس با توضیح این موضوع که برای پیدا کردن بخش های قابل نقد اجتماعی نیازی به تحقیق میدانی پیچیده نیست، بیان کرد: اگر ۲۴ ساعت در خیابان های شهر بگردید اطرافتان آدم های حریص را در رانندگی ها و خریدکردن ها و... پیدا می کنید. هر چند روی این موضوعات نیاز به تحقیقات پیچیده میدانی نبود اما درباره آن موضوع کلان «میراث نفت و نیاکان» تحقیق گسترده ای صورت گرفت. در این تحقیق به این نکته توجه داشتم که ایران همواره در مسیر راه ابریشم بوده و چرخش های مالی نیز حول کشورهایی مثل ایران بوده و از همین رو ما بیشتر تاجر بوده ایم تا تولیدکننده و تولیداتی هم که داریم عموما مانند فرش، نفیس هستند. همین امروز هم ما بیشتر به کلاژ تولیدات دیگران بسنده می کنیم و تولیدکننده نیستیم. این موردی است که قابل نقد است ضمن اینکه کشف نفت نوعی راحت طلبی را برای ما به همراه آورد تا دیگر صاحب اخلاق مولد بودن نشویم و آن را گسترش ندهیم.

وی در پاسخ به اینکه تا چه میزان آنچه خلق شد با تصور قبلی او از تصویری شدن ایده اش نزدیک بود، بیان کرد: من تصور خاصی از دستاورد نهایی نداشتم چون به فضای تجربی اعتقاد دارم و در فضای تجربی ممکن است حاصل چیزی که خلق می شود، لزوما آن چیزی نباشد که مورد نظر بوده است، اما این زاویه مثبت اتفاق است چراکه در نمایشگاه های گروهی امکان تجربه فضایی وجود دارد که در نمایشگاه های انفرادی نیست. ضمن اینکه در این نمایشگاه در کنار افراد حرفه ای، کسانی حضور دارند که نمایشگاه اول یا دوم آنهاست و به نظرم آنها حق تجربه کردن و حتی خطا کردن را دارند. اما در مجموع از برپایی این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه قبلی راضی ترم چون تنوع آثار را در این نمایشگاه شاهد هستیم.

این هنرمند با اشاره به برپایی نمایشگاه «خودنما» به عنوان چهارمین نمایشگاه از این مجموعه در بهمن ماه، از برپایی نشست های تخصصی مفهوم پردازی ایده «خودنمایی» در آینده نزدیک و با حضور جامعه شناس ها و روانشناس ها خبر داد و گفت: در نمایشگاه «خودنما» روی موضوع خودنمایی به عنوان یک آفت که بیشتر با رشد فضای مجازی در کشور رخ داده است، کار خواهیم کرد و طبیعتا با توجه به فضای آن از تکنولوژی پیشرفته تری در خلق آثار بهره خواهیم گرفت.

وی در پایان اظهار کرد: در نهایت به دنبال این هستیم با اتمام این نمایشگاه ها کتابی از آثار، ماحصل نشست های تخصصی، یادداشت ها و... منتشر و به عنوان یک کار پژوهشی این سلسله نمایشگاه ها را ماندگار کنیم.

کد خبر 4084266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha