۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۳۶

در موضوعات اعتقادی؛

معرفی ۴ کتاب از موسسه نورالمجتبی(ع)

معرفی ۴ کتاب از موسسه نورالمجتبی(ع)

جامعه اسلامی در مسائل عقیدتی سه امر را اصل دانسته اند و بر آن اتفاق نظر دارند این سه عبارت اند از توحید، نبوت و معاد؛ در این میان پیروان عترت و اهل بیت به اصل چهارمی ایمان دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، موسسه نورالمجتبی(ع) در حوزه اعتقادات ۴ کتاب به شرح زیر منتشر کرده است:

امامت:

جامعه اسلامی در مسائل عقیدتی سه امر را اصل دانسته اند و بر آن اتفاق نظر دارند این سه عبارت اند از توحید، نبوت و معاد؛ در این میان پیروان عترت و اهلبیت پیامبر اکرم(ص) به اصل چهارمی ایمان دارند و بر آن پای میفشارند و آن اصل امامت است و البته مساله عدل الهی را هم از اصول دانسته اند که در خلال اصل توحید بیان میشود.

اعتقاد به امامت به عنوان یک اصل خاص شیعیان بیان میشود ولی اگر خوب دقت کنیم بر اساس مبانی قرآن کریم و عقل سلیم چیزی نیست که یک مسلمان از آن گریزی داشته باشد.

«خدا ولیّ مؤمنین است و با ولایت خود آن­ها را از ظلمت­ها به سوی نور خارج می­کند» (بقره/۲۵۷) ولایت الهی صرفاً یک حاکمیّت اجتماعی نیست بلکه بالاتر از آن، طریق نورانیّت مؤمنین است. پس ما نمی‌توانیم امامت را صرفاً به عنوان یک حاکمیّت ببینیم، کسی که جای پیامبراکرم(ص) می­نشیند و می­خواهد جامعه­ی اسلامی را اداره کند، نمیتواند فقط به اداره‌ی ظاهری جامعه فکر کند، بلکه رهبری جامعه بر عهده­ی کسی است که توان خارج کردن از ظلمت‌ها به­سوی نورانیّت را داشته باشد؛ کسی که متّصل به منبع نور و هدایت الهی و حبل ممدود بین آسمان و زمین است، همچنانی که رسولان الهی در این مرتبه بودند...

کتاب درسنامه­ درس امامت نوشته سید محسن میرباقری (کارشناس مذهبی رسانه ملی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی)  در ۲۵۰ صفحه توسط مؤسسه نورالمجتبی (ع)  چاپ گردیده و هم اکنون در کتابفروشی ها و سایت های فروش اینترنتی کتاب در دسترس علاقمندان می باشد.

همچنین این کتاب در سامانه­ آموزشی مؤسسه نورالمجتبی(ع) به صورت مجازی و با سبکی نوین وجذّاب توسط استاد تدریس شده و در دسترس عموم می­ باشد.

نبوّت:

بدیهی است که انسان در راه تعالی به تکیه­ گاه محکمی نیاز دارد و به تنهایی در این راه بازمانده است، هرچند که عقل عالَمی به یاریش بیایند؛ چراکه عقل حول خواسته ­ای تعقّل می­کند و نیاز به اطلاعات صحیح و کامل دارد، پس برای پیمودن راه تعالی لازم است اوّلاً راهی خدایی انتخاب کند تا عقل بر محور آن انسان را رهنمون شود و ثانیاً به علمی صحیح و کامل نیاز دارد و این دو موجب شده تا انسان بیش از هر چیزی به وحی و انبیاء الهی نیاز داشته باشد.

کسی که خدای رحمان را به وحدانیت بپذیرد لاجرم حکم عقل او را به قبول شریعت دینی و پیامبران الهی دعوت می کند و به تعبیر قرآن کریم آن کس که نپذیرد حقیقت توحید را آن چنان که باید نشناخته است.

کتاب درسنامه­ی نبوت نوشته دکتر محمد حاج ابوالقاسم (عضو مجلس خبرگان رهبری ) در ۲۳۰ صفحه توسط مؤسسه نورالمجتبی (ع)  چاپ گردیده و هم اکنون در کتابفروشی ها و سایت های فروش اینترنتی کتاب در دسترس علاقمندان می باشد.

همچنین این کتاب در سامانه­ ی آموزشی مؤسسه ­ی نورالمجتبی(ع) به صورت مجازی و با سبکی نوین وجذّاب توسط استاد تدریس شده و در دسترس عموم می­باشد.

معاد:

در آیات و روایات تعابیر یکسانی برای خواب و مرگ به کار رفته است، چرا که این دو ماهیت یکسانی دارند و می‌توان برزخ را به خواب میان دو بیداری تشبیه کرد؛ انسان خسته می‌شود و به خواب می‌رود و چون برمی‌خیزد، لحظات پیش از خواب را به یاد می‌آورد و برنامۀ زندگی خود را ادامه می‌دهد، مرگ نیز همین‌گونه است. همچنانی که از امام باقر؟س؟ نقل شده: «مرگ چیزی جز همین خواب، که همه روزه آن را تجربه می‌کنید، نیست. تنها تفاوتش این است که مرگ طولانی‌تر است». انسانها پس از بیداری از مرگ، در صحنۀ قیامت، دوران برزخ را فراموش می‌کنند و به یاد زندگی دنیای خود می‌افتند و در حقیقت زندگی خود را ادامه می‌دهند؛ پس از زنده شدن فاصلۀ میان مرگ تا قیامت را به اندازه­ی یک شب تا صبح یا یک صبح تا شب احساس می‌کنند که قرآن کریم می­فرماید: «آن روزی که مردم قیامت را ببینند چنان است که جز شامگاهی و یا روزی درنگ نکرده‌اند» (نازعات/ ۴۶). پس هر کسی می­تواند فاصله خود تا قیامت را تخمین بزند، مثلاً اگر کسی تا سی سال دیگر زنده است سی سال و یک روز دیگر در قیامت است...

کتاب درسنامه­ی درس معاد نوشته دکتر سید محسن میرباقری (کارشناس مذهبی رسانه ملی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی)  در ۳۳۰ صفحه توسط مؤسسه نورالمجتبی (ع)  چاپ گردیده و هم اکنون در کتابفروشی ها و سایت های فروش اینترنتی کتاب در دسترس علاقمندان می باشد.

همچنین این کتاب در سامانه­ی آموزشی مؤسسه­ی نورالمجتبی(ع) به صورت مجازی و با سبکی نوین وجذّاب توسط استاد تدریس شده و در دسترس عموم می­باشد.

توحید:

اوَّلُ الدِّینِ مَعْرِفَتُهُ

کلام مولای متّقیان بابی را در حوزه معرفت بر روی ما می­گشاید و آن این­که دین الهی و هر آنچه در آن است از یک آغاز برخوردار است و آن معرفت الله است. تا شناخت خدا نباشد هیچ مفهوم دیگری از دین شکل نمی گیرد، بدون دست یابی به پایگاه معرفت توحیدی، رسالت و پیامبری معنایی ندارد، چه این که پیامبر پیام او را ابلاغ می کند پس جلوه ای از توحید است. معاد نیز چنین است، زیرا برای تحقّق آن، خدای رحمان بندگان را به حیات آخرت باز می گرداند تا برپایی عدل و قسط را محقّق گرداند و به همین ترتیب اصل امامت هم جهت دیگری از توحید است که ولایت و هدایت الهی را آمیخته با یکدیگر محقّق می گرداند. با این نگاه بنیان هر اندیشه دینی به شناخت حضرت حق باز می گردد

در شناخت عقلی، معرفت مستقیمی از خدا حاصل نمی­شود، عقل بعد از پی بردن به وجود خدا می­یابد که هیچ یک از ویژگی‌های مخلوقات در خداوند وجود ندارد و خداوند شبیه مخلوقات خود نیست، «هیچ چیزی شبیه او نیست»(شوری/۱۱). بنابراین عقل از یک سو خدا را اثبات می‌کند، از سوی دیگر نمی‌تواند اطّلاعی از چیستی ذات الهی به دست بیاورد، زیرا در او چیستی راه ندارد. در چنین موقعی انسان دچار تحیّر می‌شود. چون از یک طرف خدا را می­شناسد، از طرف دیگر هر صفتی که به خدا داده شود را نفی می­کند یعنی خداوند را با نفی هر گونه حدّی می­شناسد. در حالی که ما مخلوقات را با حد زدن می­شناسیم مثلاً حدّ جسم بودن و مادّه بودن و اندازه داشتن و رنگ داشتن و ...

کتاب درسنامه­ی درس توحید نوشته دکتر رضا برنجکار (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) در ۲۵۰ صفحه توسط مؤسسه نورالمجتبی (ع)  چاپ گردیده و هم اکنون در کتابفروشی ها و سایت های فروش اینترنتی کتاب در دسترس علاقمندان می باشد.

همچنین این کتاب در سامانه­ ی آموزشی مؤسسه­ ی نورالمجتبی(ع) به صورت مجازی و با سبکی نوین وجذّاب توسط استاد تدریس شده و در دسترس عموم می­باشد.

کد خبر 4085017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha