۲۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۲۶

در حاشیه نوزدهمین یادمان «شیون فومنی» مطرح شد؛

شاعری مردمی و جامعه شناس/طبیعت؛عامل پیوند اشعار شیون بود

شاعری مردمی و جامعه شناس/طبیعت؛عامل پیوند اشعار شیون بود

فومن- نوزدهمین یادمان شیون فومنی درحالی برگزار شد که مسئولان «طبیعت» را عامل پیوند میان اشعار گیلکی و فارسی این شاعر دانسته و وی را شاعری مردمی و جامعه شناس توصیف کردند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- مریم اصغری: غروب پنج شنبه نوزدهمین یادمان شاعر مردمی و معاصر استاد میراحمدسید فخری نژاد ملقب به «شیون فومنی» در شهرستان فومن برگزار شد.

این مراسم میزبان بزرگان علم و ادب کشور، استان گیلان و شهرستان فومن همچون استاد سید علی طبائی شاعر پیشکسوت، ترانه سرا و پژوهشگر ادبی، فیروز فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، هادی نوری مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان، فرامرز ریحان صنت شاعر پرآوازه گیلانی، حسین اسماعیل پور فرماندار و همسر و فرزندان مرحوم شیون فومنی و جمعی از مسئولان استانی، شهرستانی و مردم فرهنگ دوست فومن بود.

شعر خوانی، اجرای موسیقی، رونمایی از طرح همایش ملی شیون فومنی درسال ۹۷، اجرای نمایش «گاودکفته بازار» یکی از اشعار این شاعر فولکلور و همچنین کتابت برخی از شعرهای وی به صورت خوشنویسی در حاشیه مراسم از جمله برنامه های جانبی این یادمان بود.

همچنین گفتنی است که «فرامرز ریحان صفت» و «شوکا سید فخری نژاد» (نوه مرحوم شیون فومنی) اشعاری را قرائت کردند.

ضرورت عمق بخشی به مفاهیم

در ادامه این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ضمن تقدیر تشکر از برگزارکنندگان این همایش، اظهار کرد: شاعران و ادبیان افرادی هستند که سِره را از ناسره تشخیص می دهند.

فیروز فاضلی با بیان اینکه در مراسم امروز از طرح علمی و پژوهشی شیون فومنی رونمایی شد، افزود: در نظر داریم که در سال آینده یک همایش علمی برگرفته از اشعار شیون برگزار کنیم.

وی با اشاره به جایگاه نویسندگی در حوزه های مختلف، گفت: در همین مراسم از همه نویسندگان، صاحب نظران علمی و ادبی دعوت می شود تا با ارائه آثار و مقالات علمی خود درباره اشعار شیون در این طرح شرکت کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به برگزاری مراسم اختتامیه این همایش در سال آتی در شهرستان فومن اشاره و خاطر نشان کرد: با توجه به سابقه و قدمت علمی و ادبی فومن انتظار می رود که این همایش در خورشأن نام این شاعر پرآوازه برگزار شود.

وی با تأکید براینکه برای الگوگیری نیازمند عمق بخشی به مفاهیم هستیم، تصریح کرد: برگزاری مراسم گرامیداشت از این نظر که یاد و خاطره هنرمندان و بزرگان علمی، ادبی و هنری در یادها حفظ می کند حرکت مطلوبی بوده ولی کافی نیست.

«طبیعت» عامل پیوند اشعار گیلکی و فارسی شیون فومنی

فاضلی با بیان اینکه از مرحوم شیون فومنی چهار مجموعه به چاپ رسیده است، اظهار کرد: از این تعداد دو مجموعه در زمان حیات و دو مجموعه دیگر نیز بعداز فوت این شاعر گرانقدر توسط فرزندش به چاپ رسیده است.

وی با اشاره به اینکه مرور آثار این شاعر سبب می شود که از وی یک شاعر خیال پرداز یاد شود، ادامه داد: «طبیعت» آن نکته ای است که سبب پیوند شعر گیلکی و فارسی شیون بهم می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد گیلان با بیان اینکه تغییر فرم سبب تغییر در محتوا نیز می شود، گفت: این اصل در همه بخش ها اعم از آوا، زبان، قالب و سایر اجزا تغییر ایجاد می کند.
وی در ادامه با بیان اینکه شیون فومنی از «طبیعت» در اشعار و آثارش تنها از حوزه رئالیستی استفاده بلکه نقش آمیز با رویا و مفاهیم مطلق در آن بکار رفته است، یادآورشد: با مقایسه دو آثار گیلکی و فارسی شیون فومنی به دو زبان و نگرش کاملا متفاوت و متضاد می رسیم.

وجود ویژگی های شخصیتی در آثار شیون فومنی

فاضلی ویژگی های شعر فارسی شیون فومنی را دارای شخصیت درون گرا، اسیر خواب و خیال و دغدغه های شخصی برشمرد و تأکید کرد: در آثار گیلکی شیون، اشعاری وجود دارد که نشان دهنده زندگی کردن شاعر با اشعار خود است.

وی در ادامه با بیان اینکه شیون هیچگاه برخی از ویژگی های شخصیتی خود را در اشعارش رها نکرده است، اظهار کرد: روستایی بودن، روحیه اعتراض، نازک خیال و لطیف بودن، دردکشیده و یاغی از جمله ویژگی های است که شیون هیچگاه چه در آثار فارسی و چه گیلکی خود از یاد نبرده است.

به گفته این مسئول شیون فومنی در قالب اشعار گیلکی شاعر ضرب المثل ها بوده و این درحالی است که در مجموع اشعار فارسی خود وی را در قالب یک شاعر ترکیب ها مشاهده می کنیم.

شیون فومنی، شاعری مردمی و جامعه شناس 

فرماندار فومن نیز در ادامه این همایش ضمن تقدیر و تشکر از همه دست اندرکاران برگزاری این همایش، اظهار کرد: تلاش می کنیم تا برنامه های متنوعی با محتوا و کیفیت بالا در حوزه فرهنگی و هنری شهرستان برگزار شود.

حسین اسماعیل پور با اشاره به برخی ویژگی های شخصیتی شیون فومنی، افزود: شیون مردی بود که دردهای نهفته و بعض های فروکشیده را در قالب شعر بیان می کرد.

وی با بیان اینکه اشعار شیون فومنی دارای پیام های خاصی در زمینه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است، گفت: شیون فومنی شاعری مردم شناس، جامعه شناس و بیش از هر چیز یک هنرمند خوش ذوق کلام پرور و اندیشمند بود.

فرماندار فومن در ادامه تأکید کرد: شیون فومنی فردی بود که هم دغدغه جامعه خود و هم دارای تفکر گوناگون اصلاح جامعه را داشت.

در پایان این همایش از طرح ملی یادمان استاد میراحمد سید فخری نژاد نیز رونمایی شد. و از همه نویسندگان،  اندیشمندان و ادبیان دعوت شده تا مقالات و آثار خود را در ۳۱ موضوع از اشعار شیون به دبیرخانه این همایش ارسال کنند.

علاقه مندان می توانند چکیده مقالات و آثار خود را تا تاریخ ۱۵ آبان ماه ۹۶ و اصل آثار را نیز تا تاریخ ۱۵ بهمن سال جاری به دبیرخانه این همایش واقع در خیابان حافظ – اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ارسال کنند.

لازم به ذکر است اختتامیه این همایش بعداز بررسی مقالات و آثار ارسال شده به دبیرخانه در تاریخ ۱۵ شهریور سال ۹۷ در شهرستان فومن برگزار می شود.

کد خبر 4087319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha