۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۱۹

امام جمعه موقت تهران:

مسئولان و خانواده‌‏ها باید در مسیر گفتمان دینی حرکت کنند

مسئولان و خانواده‌‏ها باید در مسیر گفتمان دینی حرکت کنند

مشهد- امام جمعه موقت تهران گفت: مسئولان و خانواده‌‏ها باید در مسیر گفتمان دینی حرکت کنند و به امر معروف و نهی از منکر توجه ویژه ای شود.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، آیت الله سید احمد خاتمی در ویژه برنامه شب دوم محرم که با حضور عموم زائران در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه ائمه (ع) برای ماندگاری گفتمان عاشورایی توصیه‏‌های زیادی شده است اظهار کرد: تاکید برپایی مجالس عزا، سجده بر تربت امام حسین(ع)، مداحی و روضه خوانی، سرودن شعر و زیارت ایشان برخی از توصیه‏‌های اهل بیت(ع) برای پایداری گفتمان عاشورایی است که باعث دفاع از دین می‌‏شود.

وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) در کربلا درس غیرت دینی به مردم آموخت افزود: در جامعه جهانی سه نوع غیرت وجود دارد که شامل غیرت به وطن، غیرت ناموسی و غیرت به دین می‏‌شود.

این سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به اینکه داشتنِ غیرت ناموسی از سوی یک کافر از نظر دین ارزشمند است ابراز کرد: اینکه هر شخصی وطن خویش را دوست داشته باشد خوب است، اما تعصب بی‏جا نسبت به وطن‏ پرستی و در نظر نگرفتن دیگر انسان‏ها اشکال دارد.

امام جمعه موقت تهران در خصوص غیرت دینی گفت: منظور از غیرت دینی این است که انسان در برابر تخلفاتی که از مسیر حق و عدالت و احکام الهی می‎‎شود، خاموش ننشیند و بی تفاوت از کنار آن‌ها نگذرد، بلکه تخلف هر چه شدیدتر باشد جوش و خروش او بیشتر گردد. کسانی که خونسرد و بی رمق از مقابل این امور می‎گذرند فاقد غیرت دینی هستند.

وی با تاکید بر اینکه گفتمان عاشورا گفتمان دینی است تصریح کرد: امام حسین(ع) و یاران غیرتمندشان براساس غیرت دینی و دفاع از ارزش ها قیام کردند و حضرت در سخنان حماسه‎ای روز عاشورا، بی غیرتی دشمن را تبیین کرد.

خاتمی در ادامه به ماجرای شعر و شجاعت فرزدق اشاره کرد و گفت: در سالی هشام بن عبدالملک برای حج به مکه آمد و وقتی وارد مسجدالحرام شد و خواست برای بوسیدن حجرالاسود اقدام کند به خاطر ازدحام مردم موفق نگردید. اطرافیان او برایش منبری نصب کردند و او بر آن نشست و شامیان گرد او حلقه زدند. در همین حال بود که امام سجاد(ع)با لباس احرام پیش آمد. امام شروع به طواف کرد و چون به حجرالاسود رسید، مردم همه به خاطر هیبت ایشان راه گشودند تا اینکه امام موفق به بوسیدن حجر گردید.

وی افزود: یکی از شامیان حاضر در آن جمع گفت: «ای هشام، او کیست؟» هشام پاسخ داد: «او را نمی شناسم.» فرزدق که در آن جمع حاضر بود بانگ برآورد که: «من او را می شناسم.» فرزدق در آن جمع و در حضور هشام، بدون هیچ ترسی شروع به سرودن قصیده غراء خود کرد.

این استاد حوزه با تاکید بر اینکه مسئولان و خانواده‌‏ها باید در مسیر گفتمان دینی حرکت کنند اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگانی است و هرکدام از مسئولان و مردم باید وظیفه خویش را انجام دهند.

کد خبر 4095323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha