۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۵۶

رئیس پژوهشگاه انرژی اتمی ایران:

تکمیل مرکز پرتودهی صنعتی استان قزوین تسریع می شود

تکمیل مرکز پرتودهی صنعتی استان قزوین تسریع می شود

قزوین-رئیس پژوهشگاه انرژی اتمی گفت:با اجرای طرح نودوترون و مرکز پرتودهی صنعتی در استان قزوین و تسریع در تکمیل آن زمینه جذب هزاران دانشمند برای فعالیتهای فناورانه فراهم می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین خلفی رئیس پژوهشگاه انرژی اتمی به همراه اصغر زارعان مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه با عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین دیدار و گفتگو کردند.

حسین خلفی در این دیدار گفت: وجود دانشگاه بین المللی امام خمینی(ع) در کنار نیروهای جوان محقق و پژوهشگر موجب شد با تعاما با مسئولان استان پروژه پرتو دهی الکترونها در استان قزوین شکل بگیرد که این طرح با ۱۲ میلیون دلار هزینه کلید خورده است که با تامین تجهیزات دیگر حدود ۷۰ میلیارد دلار برای آن هزینه خواهد شد.

وی بیان کرد: این طرح می تواند فضای تحقیقاتی بسیار خوبی برای محققان، پژوهشگران و اندیشمندان استان و کشور فراهم کند و محل مناسبی برای تربیت دانشمندان جوان باشد و در تولید محصولاتی که کاربردهای حیاتی در صنعت، پزشکی، دارو و درمان مواد پلیمری، مواد ضد آتش و کارهای تحقیقاتی دارد نقش آفرین باشد.

رئیس پژوهشگاه انرژی اتمی ایران تصریح کرد: تلاش می کنیم فعالیت صنعتی این طرح تا یک ماه دیگر آغاز شود و برای تامین نیازها یک آزمایشگاه تخصصی هم در کنار نودوترون در قزوین ساخته شود تا بتوانیم فعالیتها را کامل کنیم.

وی بیان کرد: در حال نصب تجهیزات آزمایشگاهی هستیم تا زمینه ارائه خدمات فنی و مهندسی و تحقیقاتی و پژوهشی نیز در این مرکز فراهم شود.

خلفی یادآورشد: ین طرح نخستین پروژه اقتدارآفرین در صنعت هسته‌ای استان قزوین است که مرکز پرتودهی الکترون صنعتی با شتاب دهنده بومی در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی، پزشکی، محیط زیست کاربرد دارد.

پروژه پرتودهی صنعتی نخستین شتابگر ساخته شده توسط دانشمندان کشور در قزوین بوده و به منظور راه‌اندازی فاز نخست این مجموعه ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

کد خبر 4099707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha