۱۷ مهر ۱۳۹۶، ۸:۵۷

نمایشی با شخصیت‌های سفید و سیاه

چالش‌های پروفسور بحران‌زده در «قطار سریع السیر سانست لیمیتد»

چالش‌های پروفسور بحران‌زده در «قطار سریع السیر سانست لیمیتد»

کارگردان «قطار سریع السیر سانست لیمیتد» با اشاره به ویژگی های این نمایش عنوان کرد این اثر درباره پروفسوری است که در زندگی اش به پوچی رسیده است و قصد از بین بردن خودش را دارد.

فرانک حیدریان مترجم و کارگردان «قطار سانست لیمیتد» درباره ویژگی های این تئاتر به خبرنگار مهر گفت: این اثر نمایشی که از ۱۲ مهرماه اجرای عمومی خود را در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران آغاز کرده نوشته کورمک مک کارتی است که آثار شناخته شده ای از جمله «جاده»، «جایی برای پیرمردها نیست»، «نصف النهار خون» را به نگارش درآورده است.

وی ادامه داد: این نمایش ۲ پرسوناژ به نام های سیاه و سفید دارد که نقش شخصیت سفید را احمد ساعتچیان و نقش کاراکتر سیاه را مهدی بجستانی بازی می کند. البته کاراکترها در نمایش معرفی نمی‌شوند اما نویسنده در نمایشنامه از آنها به نام سفید و سیاه نام برده است.

حیدریان درباره داستان نمایش توضیح داد: نمایش «قطار سانست لیمیتد» درباره پروفسوری میانسال است که در زندگی اش به بحران رسیده و می خواهد خودکشی کند. او قصد دارد خودش را جلوی قطار سریع السیر سانست لیمیتد که از لس آنجلس به سمت نیویورک می رود، پرت کند که در ایستگاه مورد نظر شخصیت سیاه که قبلا فردی خلافکار بوده اما الان به شخصی مذهبی و درستکار تبدیل شده است او را نجات می دهد و به خانه می برد. در خانه، این ۲ درباره مسایل مختلفی بحث می کنند و عقاید و اعتقادات یکدیگر را به چالش می کشند.

وی درباره مضمون این نمایش یادآور شد: این نمایش قصد دارد افراد بحران زده ای را به تصویر بکشد که در زندگی شان به پوچی رسیده اند و به دنبال توصل به چیزی هستند که برای هر کس بنا به اعتقاداتی که دارد، متفاوت است. افراد تحصیلکرده بیشتر از دیگران ممکن است دچار این پوچی و بحران شوند و هر کسی به نوعی با آن برخورد می کند؛ برخی ممکن است با این بحران کنار بیایند، برخی آن را حل کنند و عده ای هم تصمیم به نابودی خود بگیرند.

وی در پایان درباره صحنه پردازی نمایش بیان کرد: از آنجا که در سالن انتظامی نمایش های دیگری هم اجرا می شوند ما مجبور بودیم دکور را به شکل پرتابل و مینیمال طراحی کنیم. همچنین با توجه به فقیر بودن پروفسور وسایل خانه او را به صورت قدیمی انتخاب کردیم؛ وسایلی که او از هرجا می توانسته پیدا کرده و کنار هم قرار داده باشد.

نمایش «قطار سانست لیمیتد» نوشته کورمک مک کارتی با ترجمه و کارگردانی فرانک حیدریان و نقش آفرینی احمد ساعتچیان و مهدی بجستانی از دوازدهم مهر تا سوم آبان ساعت ٢١ هر شب به جز شنبه ها در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران اجرا می شود.

کد خبر 4104682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha