۱۶ مهر ۱۳۹۶، ۸:۴۳

کارگردان «به مناسبت ورود اشکان» به مهر گفت:

رویکرد غیررئالیستی در یک اثر واقعگرا/ متن ارزش بازتولید داشت

رویکرد غیررئالیستی در یک اثر واقعگرا/ متن ارزش بازتولید داشت

رضا دادویی با اشاره به دلایل بازتولید نمایش «به مناسبت ورود اشکان» عنوان کرد به دلیل مسایل مالی ترجیح داده است این اثر را در فرهنگسرای نیاوران به صحنه ببرد.

رضا دادویی کارگردان «به مناسبت ورود اشکان» درباره اجرای این اثر نمایشی از ۱۹ مهر به خبرنگار مهر گفت: نمایش «به مناسبت ورود اشکان» نوشته پوریا کاکاوند است که از ۱۹ مهرماه در فرهنگسرای نیاوران اجرای عمومی خود را آغاز می کند. این نمایشنامه سال ۹۳ توسط خود کاکاوند در تئاتر شهر به صحنه رفته است اما این اجرا ارتباطی با نمایش قبلی ندارد.

وی درباره دلایل اجرای مجدد این نمایشنامه توضیح داد: چون فضای اجتماعی - انتقادی این نمایشنامه را دوست داشتم، تصمیم گرفتم این اثر را به صحنه ببرم. اجرای قبلی نمایش را ندیده ام بنابراین ذهنیتی از آن نمایش نداشتم اما زمانی که نمایشنامه را مطالعه کردم علاقه مند به اجرای آن شدم. حرف هایی که در این متن بیان می شود مسایل و مشکلات امروز جامعه ماست بنابراین امکان بازتولید آن در هر زمانی وجود دارد.

دادویی ادامه داد: «به مناسبت ورود اشکان» از بحران هایی صحبت می کند که جامعه و خانواده های امروز ما را درگیر خود کرده است. این نمایشنامه جزو متن های خوبی است که درباره امروز ایران صحبت می کند و ارزش اجرای مجدد را دارد.

این کارگردان تئاتر درباره رویکردی که نسبت به این متن داشته است، بیان کرد: تلاش کردم در فضاسازی و دکور رویکردی غیررئالیستی داشته باشم اما بازی ها رئالیستی است. در این اثر نمایشی صحنه پردازی و نوع نگاهی که به متن داشته‌ام از فضای ناتورالیستی که متن پیشنهاد می دهد، دور است و تلاش شده نمایش دکور متفاوتی داشته باشد.

از همان ابتدا که متن را خواندم به این نتیجه رسیدم که مناسب ترین فرد برای بازی در نقش شخصیت اصلی نمایش هومن برق نورد استوی درباره انتخاب بازیگران نمایش عنوان کرد: از همان ابتدا که متن را خواندم به این نتیجه رسیدم که مناسب ترین فرد برای بازی در نقش شخصیت اصلی نمایش هومن برق نورد است چون این کاراکتر شرایط تلخی برایش پیش می آید اما این به منزله تلخ بودن بازیگر نیست. این نقش نیازمند بازیگری شیرین است که در عین حال بتواند تلخی شخصیت اصلی و سختی هایی را که به او فشار می آورد به نمایش بگذارد به همین دلیل برق نورد بهترین گزینه برای بازی در این نقش بود. با بازیگران دیگر هم با توجه به توانایی هایی که داشتند صحبت کردم و اتفاقی نیز با خسرو شهراز برای ایفای نقش دایی تماس گرفتم و بعدا متوجه شدم که وی در نمایش قبلی هم حضور داشته است. برخی دیگر از بازیگران هم از اعضای گروه هستند که در نمایش های دیگر من هم حضور داشتند.

کارگردان نمایش «مصاحبه» متذکر شد: «به مناسبت ورود اشکان» قابلیت زیادی برای تبدیل شدن به فیلمنامه دارد و از ابتدا هم من و پوریا کاکاوند قصدمان این بود یک اثر سینمایی از این متن بسازیم و مدت زیادی هم روی فیلمنامه کار کردیم اما به دلیل نبود سرمایه فعلا تصمیم گرفتیم نمایش را روی صحنه ببریم و در صورت فراهم شدن شرایط اقتباس سینمایی با همین اثر و بازی هومن برق نورد داشته باشیم.

دادویی در پایان درباره اجرای نمایش در فرهنگسرای نیاوران گفت: شرایط اجرا در تماشاخانه های خصوصی مناسب نیست و چون این نمایش تهیه کننده ندارد و همه هزینه های آن بر عهده خودم بوده است، ترجیح دادم شروع اجراهایمان در یک تماشاخانه دولتی باشد و در آینده اگر تصمیمی برای اجرای مجدد داشتیم نمایش را در تماشاخانه ای خصوصی به صحنه ببریم.

نمایش «به مناسبت ورود اشکان» به کارگردانی رضا دادویی از ۱۹ مهرماه در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران روی صحنه خواهد رفت.

هومن برق نورد، نیما رییسی، شمسی صادقی، الهه حسینی، ویدا جوان، آرزو افشار، علی امیری، آزاده نوبهار، امین میری و خسرو شهراز بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می پردازند.

کد خبر 4106663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha