۲۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۴۶

در دانشگاه تهران؛

دوره آموزشی سنجش از دور با نرم افزار برگزار می شود

دوره آموزشی سنجش از دور با نرم افزار برگزار می شود

دوره آموزشی سنجش از دور با استفاده از نرم افزار« Envi ۵.۳ » در دانشگاه تهران برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، سنجش از دور به معنی دستیابی به اطلاعات و ویژگی­های مکانی بدون تماس فیزیکی است. استفاده از نرم افزار ها و سیستم های پردازش اطلاعات ، نقش مهمی در مدیریت منابع آب وخاک دارد.

امروزه استفاده از فناوری سنجش از دور باعث شده تا با صرف وقت و هزینه کمتر در مقایسه با برداشت زمینی داده‌ها، بتوان طیف وسیعی از اطلاعات زمینی را در گستره پهناور مکانی به دست آورد.

گذشته از این، اندازه‌گیری میدانی در برخی مناطق نظیر نواحی کوهستانی یا صعب‌العبورمشکل بوده و در حوضه­ های آبریز مشترک مرزی برداشت زمینی اطلاعات با مشکلات امنیتی و سیاسی همراه است.

از دیگر ویژگی ­های مثبت فناوری سنجش از دور قابلیت تکرار اخذ داده‌های ماهواره­ای به فاصله زمانی چند دقیقه تا چند روز بوده که امکان مطالعه تغییرات و پایش پدیده‌های زمینی را در طول زمان فراهم می­ کند.

یکی از نرم افزارهایی که به طور گسترده در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرد، نرم افزار ENVI است. نرم افزار ENVI یکی از پیشرفته ترین نرم افزار­های آنالیز و پردازش تصاویر ماهواره ای است که با داشتن محیط قدرتمند گرافیکی بصری و انواع توابع پردازش و آنالیز های طیفی با گرایش ماتریسی قابلیت بالایی جهت استخراج اطلاعات از تصاویر ماهواره ای دارد .

از جمله کاربردهای مهم سنجش از دور در مطالعات آب و محیط زیست « تخمین میزان منابع و مصارف آب در حوضه­ های آبریز»، «تغییرات نوع کشت»، « پایش خطوط ساحلی و تعیین تغییرات خطوط ساحلی»، « پایش تغییرات سطح برف»، «پایش تغییرات پوشش گیاهی»، «ارزیابی و پایش بیابان­زایی»، « تغییرات کمی و کیفی آب دریا و دریاچه»، «پایش خشکسالی»، « پایش آلودگی آب»، « تخمین میزان تبخیر از سطح آب»، « تخمین میزان تبخیر و تعرق از اراضی کشت آبی»، « شناسایی کانون ­های غبار»،« تهیه نقشه آبراهه و بررسی تغییر مسیر رودخانه» هستند.

این دوره بعدازظهر روزهای ۲۷ و ۲۸ مهرماه ۱۳۹۵ برگزار می شود. گواهی پایان دوره متناسب با کیفیت انجام پروژه در سه سطح ABC به کلیه شرکت کنندگان ارائه می شود.  مدرک سطح A و B مختص کسانی است که در موعد مقرر پروژه پایان دوره خود را تحویل داده اند و مدرک سطح C مختص کسانی است که صرفا در کلاس ها حضور داشته اند.

کد خبر 4113024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha