۲۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۴۸

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی:

اشتغال و عدم مناسب سازی محیط شهری مهم ترین مشکل نابینایان است

اشتغال و عدم مناسب سازی محیط شهری مهم ترین مشکل نابینایان است

مشهد- مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: عدم به کار گیری نابینایان در کارها و نبود شغل برای این قشر از جامعه مهم ترین معضل آن ها است.

حمید رضا پوریوسف ظهر یکشنبه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی نابینایان کشور  موضوع اشتغال است و امروز بیشترین میزان بیکاری در میان این قشر از جامعه وجود دارد که این خود به وجود آورنده بسیاری از مشکلات برای این افراد است.

وی افزود:به دلیل عدم آشنایی و اعتماد به نابینایان در جامعه کمتر سهمی برای آن ها در اشتغال کشور در نظر گرفته می شود و این موضوع بروز معضلات روحی، روانی، اقتصادی و به تبع آن عدم تشکیل خانواده منجر می شود. در حال حاضر حدود  ۱۱ هزار و ۹۰۰ نفر نابینا و کم بینا تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که خدمات مختلفی نظیر آموزشی، حمایتی، توانمند سازی به آن ها ارائه می شود. علاوه براین احداث مرکز آموزشی شهید جلیلیان که به منظور خدمت رسانی به این قشر بوده از دیگر خدمات ارائه شده است.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین با توجه به نام گذاری امروز با عنوان روز نابینایان برنامه ای با همکاری موسسه نابینایان ثامن الائمه و استانداری خراسان رضوی با محوریت اشتغال برای آن ها برگزار شد. در راستای همین مهم موسسه نابینایان ثامن الائمه شرکتی را با محوریت بهره وری از این روشن دلان احداث کرده که توسعه آن از مهم ترین اهداف ما محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه عدم متناسب سازی شهر برای نابینایان مشکلات فراوانی را برای آن ها فراهم آورده است افزود: باید این حقیقت را پذیرفت که این فراهم نبودن فضای شهری برای نابینایان عدم اشتغال و بهره مندی آن ها از اماکن جامعه و به طور کلی محروم ماندن از حقوق شهروندی شان را به وجود آورده است.

پوریوسف ادامه داد: در زمینه تردد و مناسب سازی محیطی مشکلات متعدی برای نابینایان وجود دارد که یکی از آن ها ساختار اداری و عمومی شهر ها است که اکثر ادارات ما فضای مناسب برای تردد اشتغال نابینایان وجود ندارد. همچنین کمتر از ۱۰ درصد پیاده روها و معابر ما برای تردد این قشر  مناسب سازی شده اند.

وی ابراز کرد: با همکاری امور کتابخانه ای استان، کتابخانه شریعتی، قرائت خانه، فایل های صوتی، کتاب ها یی با خط بریل به منظور خدمت رسانی به نابینایان و کم بینایان مجهز شده است که امیدواریم با اجرای این طرح تمامی کتابخانه ها استان این امکانات را برای نابینایان فراهم کنند. 

کد خبر 4114534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha