۲۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۱۷

مدیرکل بهزیستی استان قزوین:

۴ هزار نفر کم بینا و نابینا تحت پوشش بهزیستی قزوین هستند

۴ هزار نفر کم بینا و نابینا تحت پوشش بهزیستی قزوین هستند

قزوین- مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: چهار هزار نفر کم بینا و نابینا تحت پوشش بهزیستی قزوین هستند که ۱۴ درصد از جامعه هدف بهزیستی استان را تشکیل می دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا وارثی روز یکشنبه در مراسم تجلیل از نابینایان که در محل سالن جلسات فرماندارای برگزار شد با اشاره به نامگذاری ۱۵ اکتبر به عنوان روز جهانی عصای سفید افزود: این روزرا  با هدف توجه به پیشگیری از نابینایی و آگاه‌سازی عموم مردم در سطح جهان نامگذاری نموده‌اند و بزرگداشت این روز در واقع اقدام جهانی مشترکی از طرف آژانس بین‌المللی پیشگیری از نابینایی، سازمان بهداشت جهانی و بعضی سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی است.

وی اضافه کرد: بیش از۲۷ هزارو  و ۵۷۵ معلول تحت پوشش بهزیستی  استان قرار دارند که از این تعداد حدود ۴ هزار و ۲۰نفر در طیف معلولیت‌های بینایی هستند که شامل ۱۵۰۳ نفر خفیف، ۱۰۲۴ نفر متوسط، ۹۸۶نفر شدید و ۱۰۲۴ خیلی شدید هستند.

وارثی  گفت: ۳۷ درصد از نابینایی خفیف  ۲۵ درصد متوسط و ۲۴ درصد نابینایی شدید و ۱۲ درصد نابینایی خیلی شدید تحت پوشش بهزیستی استان  قرار دارد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اذعان کرد : مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و مراجعات پزشکی برای پیشگیری از اختلالات بینایی موثر است و سازمان بهزیستی بر همین اساس طرح تنبلی چشم را برای کودکان سنین ۳ تا ۵ سال انجام می‌دهد تا با مداخله به هنگام از معلولیت نابینایی و کم‌بینایی آنها جلوگیری کند.

به گفته وارثی، در سال ۹۵، اجرای طرح تنبلی چشم برای کودکان ۳ تا ۶ سال بالغ بر ۴۸ هزار نفر معاینه شدند که از این بین ۴۰۰ کودک دچار  اختلالات بینایی تشخیص داده شدند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های سازمان در امور نابینایان و کم‌بینایان خاطر نشان کرد: علاوه بر همکاری در اجرای طرح آمبلیوپی، تشخیص و مداخله به هنگام بینایی با حوزه پیشگیری و ارائه وسایل کمک توانبخشی، ارائه خدمات به دانشجویان معلول، ارائه خدمات توانبخشی کم‌بینایی انجام می‌دهد.

وارثی اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی سال جاری  ۱۲ درصد از اعتبارات حوزه توانبخشی به گروه نابینایان و کم‌بینایان اختصاص داده می‌شود.

وی افزود: وسایل مورد نیاز کم‌بینایان و نابینایان عبارت است از چاپگر بریل، عصای سفید، ساعت بریل وسایر  نرم‌افزارهای مخصوص است.

وارثی  ادامه داد: واحدهای بینایی‌سنجی یکی دیگر از فعالیت‌های سازمان برای معلولان دچار اختلالات بینایی محسوب می‌شوند که هم اکنون ۲۳ پایگاه  بینایی سنجی در سطح استان به ارائه خدمات بینایی به افراد  مشغول هستند که  در سال۹۵ بالغ بر هزار نفر از این واحدها استفاده کرده اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر ۵۰۰ دانشجو تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و از خدماتی از جمله پرداخت شهریه از سوی سازمان استفاده می‌کنند که در همین رابطه حدود ۶۱ دانشجوی تحت پوشش بهزیستی با معلولیت بینایی هستند.

وی تصریح کرد: شهرستان قزوین با ۱۹۳۰ معلول بینایی بیشترین آمار معلولیت‌های اختلالات بینایی  را نسبت به شهرستان های دیگر داشته این در حالیست که  شهرستان آوج با  داشتن یک و ۳۹ دهم درصد معلولین نابینا  نسبت به  جمعیت شهرستان بیشترین امار معلولیت‌های اختلالات بینایی  را داشته است.

کد خبر 4114535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha