به گزارش خبرنگار مهر، آیتالله محمد محمدی ریشهری، شامگاه یکشنبه در جلسه درس تفسیر قرآن کریم که در مصلای بزرگ ری برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حضرت امام سجاد (ع) طی سخنانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مصائب دنیوی اهل تقوا زمینه ساز کامیابی جاودانه آنها و خیر محض است و کامیابی زودگذر مردم بی تقوا موجب ناکامی و رنج همیشگی آنها و شر محض است.
محمدی ری شهری در تفسیر پنجمین آیه از سوره بقره با بیان اینکه حاصل کار و تلاش اهل تقوا، فلاح است در ترجمه این کلمه افزود: بسیاری از مترجمین کلمه ی فلاح را رستگاری ترجمه کرده اند، در صورتی که این معنا برای کلمه یادشده نارسا بوده و دقیق ترین ترجمه فارسی برای کلمه ی فلاح، کامیابی مادی و معنوی، و دنیوی و اخروی می باشد.
وی گفت: در مقدمه ی نماز دوبار جمله «حی علی الصلوه» به معنای بشتابید به سوی نماز آمده و بلافاصله پس از آن به جمله «حی علی الفلاح» که در واقع تفسیر جمله قبل است اشاره می شود؛ بدین معنا است که به سوی نماز که همان کامیابی مادی و معنوی، و دنیوی و اخروی است، بشتابید.
رییس دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به فرمایش «ما رأیتُ إلّا جمیلا» از حضرت زینب کبری (س) در واقعه ی جانکاه کربلا، در پاسخ به این سوال که اگر فلاح به معنای کامیابی مادی و معنوی و دنیوی و اخروی است، پس مصائب این دنیا به چه منظور است، افزود: مصائب و ناکامی های زودگذر اهل تقوا در واقع زمینه ساز کامیابی همیشگی آنها است و به همین جهت در حقیقت این مصائب، نه تنها مصیبت و ناکامی محسوب نمی شود، بلکه این به اصطلاح ناکامی ها، خیر محض است.
محمدی ری شهری با اشاره به آیات قرآن و روایات اهل بیت بیان داشت: برخی لذت های زود گذر در این دنیا مثل مصرف مواد مخدر که در واقع لذت لحظه ای و ناچیز و زودگذری دارند، ابدا کامیابی محسوب نمی شوند، لذا تمام لذتهای دنیا برای انسانهای ناشایسته و نالایق مشابه همین مواد مخدر است برای انسان معتاد، و در نتیجه کامیابی و لذت زودگذر انسانهای بی تقوا و آلوده ، زمینه ساز ناکامی، بدبختی، شقاوت و رنج همیشگی آنها در زندگی ابدی است و نه تنها کامیابی نیست، بلکه شر محض است.
نظر شما