سفیر عراق در تهران؛

همه‌پرسی جدایی اقلیم غیرقانونی است/ایران وترکیه باما هماهنگ هستند

همه‌پرسی جدایی اقلیم غیرقانونی است/ایران وترکیه باما هماهنگ هستند

سفیر عراق در ایران در واکنش به تحولات اخیر اقلیم کردستان گفت: استان کرکوک بخش جدانشدنی سرزمین عراق است و اقلیم کردستان حق ندارد آن را با توسل به زور از آن خود کند.

به گزارش خبرنگار مهر، آقای راجح صابر الموسوی سفیر عراق در تهران در نشستی خبری که صبح امروز در سفارت این کشور برگزار شد، با اشاره به آنکه از نظر قانون اساسی عراق، همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان غیرقانونی است، اظهار داشت: استان کرکوک بخش جدانشدنی سرزمین عراق است و اقلیم کردستان حق ندارد آن را با توسل به زور از آن خود کند.

سفیر عراق در تهران با رد شایعاتی که درباره بسیج کردن نیروهای نظامی عراقی در شهر کرکوک منتشر شده، افزود: اقداماتی همچون همه‌پرسی که از سوی مقامات اقلیم در حال انجام است، تلاش‌های دولت عراق و کمک‌های بین‌المللی برای مبارزه با داعش و گروه‌های تروریستی دیگر را تضعیف کرده و امنیت منطقه را خدشه‌دار کرده است.

وی با بیان اینکه ادعاهای مطرح شده درباره به حاشیه راندن کردها از صحنه سیاسی عراق درست نیست، اظهار داشت: کردها در حکومت مرکزی شریک هستند و بسیاری از پست‌ها از جمله پست ریاست جمهوری به آنها تعلق دارد.  اقداماتی که دولت مرکزی در برابر تلاش‌ها برای استقلال اقلیم انجام می‌دهد، هموطنان کرد را هدف قرار نداده بلکه این اقدامات در راستای مقابله با حکومت اقلیم و ممانعت از  تمامیت ارضی عراق است.

راحج صابر الموسوی در واکنش به انتشار نقل‌قولی از ایرج مسجدی سفیر کشورمان در عراق مبنی بر بسته شدن سه مرز زمینی ایران و اقلیم کردستان عراق گفت: در حال حاضر این سه مرز بسته است و وزارت خارجه عراق نیز تاکید دارد که مرزهای زمینی با کردستان مسدود باشد. 

وی افزود: در مسئله کردستان عراق، دولت‌های ایران و ترکیه با عراق از هماهنگی کامل برخوردار هستند.

سفیر عراق در تهران در پاسخ به سوالی درباره مرز جدیدی که قرار است بین ایران و عراق آغاز به کار کند، گفت: بنده از جزئیات این مرز جدید اطلاع ندارم اما روابط تجاری بغداد با کشورهای همسایه از سطح مناسبی برخوردار است. در همایشی که اخیرا در حوزه تجارت بین ایران و عراق نیز برگزار شد موارد مهمی مطرح شد که امیدواریم با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد، اجرا شود. 

راجح‌الموسوی افزود: در حال حاضر سه مرز مهران، چذابه و شلمچه در حال خدمات‌دهی است و اقدامات لازم برای بازگشایی مرز خسروی نیز در حال انجام است.

کد خبر 4116646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha