۲۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۰۱

نماینده ولی فقیه در لرستان:

ائمه جمعه مسئولیت افراد در خانواده را تبیین کنند

ائمه جمعه مسئولیت افراد در خانواده را تبیین کنند

خرم‌آباد- نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد گفت: ائمه جمعه در منبر و خطبه‌ها، مسئولیت‌های افراد در خانواده‌ها را تبیین کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی صبح چهارشنبه در همایش ائمه جمعه ۵ استان کشور در لرستان در سخنانی با تاکید بر تبیین مسئولیت ها در خانواده اظهار داشت: اولین مفهمومی که با تشکیل خانواده پیدا می شود مفهموم مسئولیت و مسئولیت پذیری است.

ضرورت فرهنگ سازی در امر ازدواج آسان توسط ائمه جمعه

وی با اشاره به مسئولیت های زن بر مرد، مرد بر زن، پدر و مادر بر فرزند و فرزند بر پدر و مادر گفت: در این رابطه ائمه جمعه در بحث تبیین مسئولیت های خانواده دو کار باید انجام دهند.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در امر ازدواج آسان، سبک زندگی خانواده ایده آل و ... از سوی ائمه جمعه بیان داشت: همچنین تبیین و روشنگری در این رابطه از سوی ائمه جمعه باید صورت گیرد.

آیت الله میرعمادی افزود: مسئولیت ها باید در خانواده تبیین شود، در این راستا مسئولیت به معنای تعهد، برعهده گرفتن، انجام تکالیف و وظایف است.

وی با اشاره به مسئولیت مشترک بین زن و مرد گفت: تمام آسیب هایی که متوجه خانواده ها می شود به دلیل عدم مسئولیت پذیری و عمل نکردن به مسئولیت ها است.

یکی از عوامل بالا رفتن سن ازدواج عدم مسئولیت پذیری جوانان است

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه خانواده موفق خانواده ای است که در آن به مسئولیت ها عمل شود، و تلاش خانواده باید مسئولیت پذیری باشد نه مشغولیت، بیان داشت: تلاش خانواده ها باید به سمت مسئولیت پذیری باشد چرا که یکی از عوامل بالا رفتن سن ازدواج عدم مسئولیت پذیری جوانان است.

آیت الله میرعمادی افزایش طلاق، پایبند نبودن زوجین به مسئولیت ها و ... را به دلیل عدم مسئولیت پذیری افراد در خانواده دانست.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد هنگام ازدواج به عمق مسئولیت خانواده توجه ندارند و این در حالی است که در اسلام و مفاهیم دینی به اهمیت مسئولیت پذیری تاکید شده است.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه امام علی(ع) می فرماید که هر کدام از شما مسئول خانواده خود هستید گفت: سرنوشت خانواده به هم گره خورده است.

آیت الله میرعمادی در ادامه با اشاره به حدیث دیگری از امام علی(ع) در رابطه با مسئولیت پذیری گفت: ایشان می فرمایند که «خوشبختی خانواده در سایه انجام مسئولیت ها است و تنها راه جلوگیری از شبهات و آسیب ها توجه به مسئولیت ها است».

ضرورت توجه به مسئولیت «تکیه گاه» بودن مرد در خانواده

وی با تاکید بر اینکه ائمه جمعه در منبر و خطبه ها، مسئولیت های افراد در خانواده ها را تبیین کنند، افزود: بیش از ۴۰ مورد در رابطه با مسئولیت خانواده وجود دارد که ائمه جمعه باید به آنها بپردازند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با اشاره به مسئولیت همسر بودن و همسرداری در خانواده گفت: در برخی موارد شاهد بی توجهی به مسئولیت همسر بودن در خانواده ها هستیم و این امر به دلیل این بوده همسران به بلوغ فکری و عقلی در زمینه همسرداری در اداره خانواده خود نرسیده اند.

آیت الله میرعمادی یکی دیگر از مسئولیت های مورد تاکید در خانواده را احترام به حقوق یکدیگر گذاشتن برشمرد و تصریح کرد: اعضای خانواده باید مایه آرامش یکدیگر باشند و به حقوق هم احترام بگذارند .

وی با اشاره به تکیه گاه بودن مرد در نظام خانواده بیان داشت: یکی از مسئولیت های مهم در خانواده تکیه گاه بودن مرد است و مرد باید تامین کننده نیازهای اعضای خانواده در زمینه های مختلف اقتصادی، معیشتی، تغذیه حلال و مناسب و ... باشد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با اشاره به مسئولیت فرزند آوری از سوی زن در نظام خانواده گفت: لازمه خانواده سعادتمند، پویا و بانشاط فرزند آوری است.

فرزند آوری موجب استحکام نظام خانواده می شود

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه فرزند آوری عامل اقتدار، نیرومندی، استحکام و امنیت خانواده است افزود:  همچنین فرزند پروری نیز یکی از مسئولیت های خانواده است و اولین آموزشگاه و پرورشگاه فرزندان خانواده است.

وی با تاکید بر ضرورت انتخاب نام نیکو برای فرزندان بیان داشت: اکرام فرزند، تعلیم علوم و فنون، داشتن رابطه عاطفی و دعا کردن فرزندان از دیگر مسئولیت های خانواده است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با تاکید بر ضرورت ایستادگی و مقاومت در امر تربیت فرزندان ادامه داد: مسئولیت مادر بودن یکی دیگر از مسئولیت های مهم در نظام خانواده محسوب می شود.

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه مادر سرچشمه مسئولیت ها است تصریح کرد: همچنین زن دادن پسر و شوهر دادن دختر از دیگر مسئولیت های مهم در نظام خانواده محسوب می شود.

وی همچنین حفظ دین خانواده و دفاع از خانواده را از دیگر مسئولیت های مهم در نظام خانواده برشمرد.

کد خبر 4117562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha