۲۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۴۹

در نشست خبری عنوان شد؛

تدوین کتب درسی پایه دوازدهم/آغاز بازنگری کتاب های اول تا سوم

تدوین کتب درسی پایه دوازدهم/آغاز بازنگری کتاب های اول تا سوم

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش، از تدوین و تولید کتب پایه دوازدهم خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محی‌الدین بهرام محمدیان در نشست خبری سازمان پژوهش گفت: هر کتاب درسی ٥ سال عمر مفید دارد و به همین دلیل  قصد داریم تا از پایه اول تا سوم ابتدایی کتاب ها را مورد بازنگری قرار دهیم.

وی ادامه داد: این تغییرات مبتنی بر اسناد بالادستی، مطالعات و ارزشیابی های سیستم استقرار یافته که در یک بانک اطلاعاتی جمع آوری شده اند و همچنین مطالعات بین المللی تطبیقی انجام خواهد شد.

محمدیان با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ کتاب های پایه دوازدهم بازنگری می شود، اضافه کرد: تغییرات کتاب های درسی باید مبتنی بر نیازهای ملی باشد و نیروهایی که نیاز تغییراتی را احساس می کنند باید درخواست شان را تا پایان سال به آموزش و پرورش اعلام کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش گفت: این تغییرات باید مبتنی بر سطح دانش عمومی، موضوع علمی، عدم تبلیغ یک دستگاه و جزو نیازهای توسعه آموزشی باشد.

محمدیان از اضافه شدن یک عنوان کتاب جدید به سیستم آموزشی خبر داد و گفت: مدیریت خانواده و سلوک یکی از عنوان های کتاب های جدید درسی است که با محوریت آموزش خانواده، جوانان در آستانه ازدواج و ... تدوین شده است.

وی، جذب نیروهای حق التدریس و آموزشیاران نهضت را مورد انتقاد قرار داد و گفت: برای تربیت نیروی انسانی و گذر دانش آموزان از دوره ابتدایی به دبیرستان باید نیروهایی دارای صلاحیت بالا در مدارس ما تدریس کنند و اگر ما نیروها را بدون هیچ آزمونی وارد مدرسه کنیم باعث تحلیل آموزش و پرورش می شود.

وی اظهار کرد: جذب معلم باید از دانشگاه فرهنگیان و مبتنی بر شایسته گزینی باشد.

محمدیان تاکید کرد: دوره ابتدایی دوره کارآموزی معلم نیست، نمی شود یک کودک را برای درمان به دست دانش آموز پزشکی سپرد به این بهانه که کودک است. آموزش و پرورش باید جلوی ورود این نیروها را بگیرد و بر شایسته سالاری تاکید کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش همچنین به تغییرات برنامه های درسی اشاره کرد و گفت: خلاقیت، تفکر محوری و فرصت های یادگیری در برنامه درسی تقویت خواهد شد و از مدیران و معلمان در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

محمدیان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه محتوای کتاب های درسی متناسب با تغییرات روز علم دنیا نیست نیز گفت: در این راستا مجلات رشد در زمینه های مختلف علوم مدیریتی، فیزیک و شیمی را به معلمان مان داده ایم و معلمان باید مطابق با پیشرفت روز دنیا علم خود را توسعه دهند.

وی گفت: در راستای توصیه رئیس جمهور مبنی بر  ضعف در محتوای کتاب ها باید گفت ما تغییرات داده ایم اما شاید به اندازه کفایت نبوده است. در عین حال نباید تناقض گویی کرد، اگر معلمی توانایی تدریس کتاب را ندارد به دلیل تغییر نکردن و به روز نکردن کتاب نیست.

محمدیان همچنین در توضیح حذف کتاب فنی و حرفه ای در هنرستان اشاره کرد و تصریح کرد: دانش آموزان ما برای رفتن به هنرستان انگیزه ای ندارند که برای ایجاد انگیزه در آنها نیازمند تغییراتی در حوزه تدریس فنی و حرفه ای هستیم.

وی به چهار عنصر مهم برای جذب دانش آموزان به رشته های فنی و حرفه ای اشاره کرد و گفت: همکاری دیگر نهادها، تغییر فرهنگی نسبت به کار، تجهیز مدارس و استفاده از کادر فنی مجرب برای آموزش از مواردی است که باید در آنها توجه شود.

کد خبر 4117666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha