برهم صالح در گفتگو با الشرق الاوسط؛

برای حل بحران، دولتی انتقالی در اقلیم کردستان ایجاد شود

برای حل بحران، دولتی انتقالی در اقلیم کردستان ایجاد شود

برهم صالح نخست وزیر پیشین اقلیم کردستان در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط عربستان، تأکید کرد که باید دولتی انتقالی در اربیل برای مذاکره با بغداد برای حل بحران اقلیم کردستان تشکیل شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه «الشرق الاوسط»، «برهم صالح» نخست وزیر پیشین اقلیم کردستان عراق و یکی از رهبران پیشین اتحادیه میهنی کردستان عراق در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط بر لزوم تشکیل دولت انتقالی در اقلیم کردستان تأکید کرد و گفت که این دولت باید بتواند مشکلات ایجاد شده بعد از برگزاری همه پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق را پشت سر گذاشته و اعتماد مردم کردستان را هم جلب کند و مسئولیت گفتگو با دولت بغداد را بر عهده بگیرد.

وی در خصوص مناطق مورد مناقشه هم تأکید کرد که دیدگاه سیاسی که سال ۲۰۰۳ در عراق برای اداره کشور ایجاد شده بود دیگر نمی تواند عراق را به سوی جلو حرکت دهد.

برهم صالح گفت: تصمیم برای برگزاری همه پرسی از سوی مسئولان سیاسی اقلیم کردستان اتخاذ شده بود و در حالی که مخالفتی آشکار در سطح داخلی و بین المللی در خصوص این اقدام وجود داشت صراحتا هم اعلام کردند که مسئولیت  نتایج و پیامدهای آن را برعهده می گیرند.به همین دلیل مسئولیت این ماجرا برعهده احزاب و جریان های سیاسی است که همه پرسی را مدیریت کردند و کاملا واضح و روشن است که شکست هم خوردند. صالح تأکید کرد که مفسدان و کسانی که حکومت را در اقلیم در قبضه خود گرفته اند از عاملان اصلی تحولات اخیر هستند.

وی تأکید کرد که نمی توان شکست های متراکم در حکومت داری عراق را هم نادیده گرفت . مشکلات بنیادینی که در روند سیاسی عراق ایجاد شده باعث شد این کشور همواره بستری برای بحران های پیاپی بدون پایان باشد. یک بحران به بحران بزرگتری منجر می شود و این یک وضعیت کلی در عراق است، بحران حاکمیت در عراق نه تنها برای مردم امنیت و ثبات ایجاد نکرده بلکه به سوء مدیریت و فساد در سراسر عراق منجر شده است، بحرانی که باعث شده افرادی که دیروز در یک سنگر واحد علیه تروریسم داعش می جنگیدند امروز رو به روی هم قرار بگیرند.

نخست وزیر پیشین اقلیم کردستان عراق تأکید کرد که برای حل بحران موجود ابتدا باید جریان های کُردی با هم متحد شده بعد با بغداد مذاکره کنند و برای تحقق این مسأله باید دولت انتقالی مورد اعتماد مردم که از مشروعیت هم برخوردار است در اقلیم کردستان روی کار بیاید و این مسأله با توافق قوای سیاسی در اقلیم کردستان محقق می شود، باید اشتباهات را دریافت و منطق منافع ملی را بر منافع حزبی برتر دانست، شجاعت این نیست که جان و مال مردم را به خطر بیاندازیم بلکه حرکت به سوی حل بحران با همکاری بغداد از طریق قانون اساسی عراق شجاعت است. راهکار حل بحران فعلی تنها از طریق مذاکره با بغداد تحت نظارت بین المللی و کشورهای مجاور محقق می شود.

وی در خصوص برخی ادعاها درباره نقض حقوق شهروندان کُرد به وسیله نیروهای الحشد الشعبی هم گفت که بدون شک این گزارش ها نگران کننده است اما اطمینان می دهم که نمی توان کُردهای عراق و عرب های این کشور را به جنگ قومی یا طائفه ای کشاند.

صالح در پاسخ به سوال خبرنگار الشرق الاوسط که ایران را به تلاش برای ایجاد گذرگاهی از اقلیم کردستان به سوریه متهم کرده بود نیز گفت: کارشناسانی که تعداد آنها هم زیاد شده این روزها می نشینند و تحلیل های ارائه می کنند که به دلیل اطلاعات ناقص عموما دچار سوء تفاهم هم می شوند، ایران یک کشور همسایه است این یک واقعیت است که نه ایران می تواند آن را تغییر دهد نه عراق، رابطه فرهنگی، اقتصادی و منافع مشترک زیادی میان ایران و عراق وجود دارد و بر همین اساس نمی توان متصور بود که راهبردی در روابط دو کشور بدون در نظر گرفتن این موضوعات نتیجه بدهد.

عراق منافع واقعی خود را در تأسیس نهادهای همکاری مشترک در منطقه دنبال می کند نه ایجاد ائتلاف های طائفه ای یا نژادی یا سیاسی. کشورهای خاورمیانه به همدیگر نیاز دارند و این نیاز در آینده رشد خواهد کرد به همین دلیل باید همکاری اقتصادی میان کشورها را تقویت کرد. در همین راستا به جای سخن گفتن از گذرگاه هایی برای انتقال نیروی نظامی باید درباره ایجاد منطقه آزاد تجازی مشترک و پروژه های زیرساختی مشترک و تسهیل روند ارتباط مردم این مناطق با همدیگر سخن گفت.

صالح افزود: ما نیاز داریم که سیاست محورها و دشمنی ها را کنار گذاشته و به حاکمیت هر کشور بدون قیم احترام بگذاریم زیرا زمان آن فرا رسیده تا عراق از میدانی برای مقابله گروه های منطقه ای به میدانی برای ایجاد ثبات و مقابله با تروریسم تبدیل شود.

کد خبر 4123316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha