در جلسه امروز؛

پارلمان اقلیم کردستان تشکیل دولت نجات در اربیل را بررسی می کند

پارلمان اقلیم کردستان تشکیل دولت نجات در اربیل را بررسی می کند

پارلمان اقلیم کردستان در جلسه امروز پنجشنبه تشکیل دولت نجات و سلب اختیارات مسعود بارزانی ریاست اقلیم را مورد بررسی قرار می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «الیوم السابع»، پارلمان اقلیم کردستان عراق امروز پنجشنبه تکلیف «مسعود بارزانی» رئیس این اقلیم را مشخص خواهد کرد. دوره ریاست بارزانی بر اقلیم کردستان از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ بوده اما در سال ۲۰۱۳ یک بار برای یک دوره ۲ ساله تمدید شد و پس از آن هم او به صورت غیرقانونی دو سال دیگر در قدرت باقی مانده است.

«عزت صابر» رئیس کمیته امور اقتصادی و دارایی در اقلیم کردستان اعلام کرد که پارلمان محلی این منطقه روز پنجشنبه مسأله تعلیق ریاست بارزانی بر این اقلیم را مورد بررسی قرار می دهد.

وی در واکنش به اخبار منتشر شده در چندساعت گذشته در خصوص کناره گیری بارزانی گفت: بله این خبر درست است، پیش از اینکه به دچار بحران سیاسی و قانونی شویم اختیارات رئیس اقلیم میان پارلمان و شورای وزیران تقسیم خواهد شد و روز پنجشنبه ۱۱ ظهر به وقت محلی در این خصوص تصمیم گیری صورت می گیرد.

به گفته او جایگاه ریاست اقلیم کردستان  و معاونت او تعلیق خواهد شد، تا ۸ ماه دیگر انتخابات برگزار می شود و توزیع اختیارات مقام ریاست اقلیم هم مورد بررسی قرار می گیرد.

بعد از برگزاری همه پرسی جدایی کردستان عراق که به گفته بسیاری از ناظران سیاسی بیش از آنکه اقدامی در راستای منافع مردم کردستان باشد، بهره کشی سیاسی مسعود بارزانی و خانواده او از قدرت بوده است. حالا نه تنها بارزانی به اهداف خود دست نیافته است، بلکه زمینه برای مرگ سیاسی او هم فراهم شده است.

پیشتر یک منبع سیاسی عراقی به رسانه ها گفته بود که بارزانی با برکناری و تقدیم استعفای خود موافقت کرده است تا به این ترتیب دولت نجات در اقلیم تشکیل شود اما کنار رفتن خود را مشروط به آن دانسته که نیچروان بارزانی برادر زاده اش که در حال حاضر نخست وزیر اقلیم کردستان است، ریاست دولت نجات را برعهده بگیرد.

کد خبر 4125272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • لابین IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
      0 0
      نوکر اسراییله