کارشناس موسسه خاورمیانه واشنگتن در گفتگو با مهر؛

جامعه جهانی نتایج همه پرسی اقلیم کردستان عراق را به رسمیت نشناخت

جامعه جهانی نتایج همه پرسی اقلیم کردستان عراق را به رسمیت نشناخت

«تام لیپمن» با بیان اینکه جامعه جهانی به طور کلی مخالف جدایی کردستان از عراق است گفت: جدایی اقلیم کردستان از عراق بر خلاف منافع ملی این کشور است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - فاطمه محمدی پور:  علیرغم افزایش مخالفت های بغداد و کشورهای همسایه عراق با جدایی اقلیم کردستان و تجزیه عراق، همه پرسی جدایی کردستان عراق ۲۵ سپتامبر برگزار شد.

ناظران معتقد هستند جدایی احتمالی اقلیم نفع و صرفی برای مردم کرد نخواهد داشت؛ چرا که کشوری محصور در خشکی و با ضعف ژئوپلیتیک و عدم شناسایی از سوی جامعه بین المللی در سرزمین پر منازعه خاورمیانه ظهور خواهد کرد.

در این راستا خبرنگار مهر گفتگویی با «تام لیپمن» کارشناس موسسه خاورمیانه در واشنگتن تنظیم کرده است.

لیپمن در حال حاضر از کارشناسان موسسه خاورمیانه در واشنگتن است. وی به مدت ۳۰ سال و از نزدیک سیاست خارجی عربستان و همچنین روابط واشنگتن و ریاض را زیر نظر داشته است. لیپمن شش کتاب درباره سیاست های جاری در منطقه به رشته تحریر درآورده که عبارتند عربستان در لبه؛ آینده نامعلوم متحد آمریکا، مصر بعد از ناصر، فهم اسلام، در داخل میراژ؛ همکاری شکننده امریکا با عربستان، مادلین آلبرایت و دیپلماسی جدید امریکا، و شوالیه عرب.

برخی از کتاب های لیپمن برنده جوایز معتبر بین المللی همچون جایزه بنیامین فرانکلین شده اند. لیپمن همچنین از مدیران ارشد روزنامه واشنگتن پست محسوب می شود. متن این مصاحبه به شرح زیر است.

*رفراندوم اقلیم کردستان عراق در تاریخ ۲۵ سپتامبر برگزار شد. تأثیر این رفراندوم بر جریانات سیاسی درون اقلیم چیست؟

در طول نیم قرن گذشته، بسیاری از جنبش های استقلال طلبانه و جدایی طلبانه در نهایت موفق شده اند از سوی جامعه بین المللی مورد شناسایی قرار گیرند از جمله: کوزوو، بنگلادش، اریتره، سودان جنوبی و اسلواکی.

جنبش های سیاسی دیگر از جمله کشمیر، صحرای غربی و فلسطین هنوز به استقلال و خودمختاری دست نیافته اند. الان خیلی زود است در مورد تاثیر رفراندوم و نتایج آن صحبت کنیم.

*واکنش قدرتهای منطقه ای به جدایی اقلیم کردستان از عراق چیست؟

بدون شک قدرتهای منطقه ای از جمله ایران و ترکیه با جدایی کردستان از عراق و نتیجه همه پرسی استقلال کردها مخالفت می کنند. جدایی کردستان از عراق تاثیری مستقیم بر کشورهای منطقه و منافع ملی آنها خواهد داشت.

* واکنش قدرت های بین المللی به جدایی منطقه کردستان از عراق چیست؟

در حال حاضر جامعه بین المللی به طور کلی مخالف نتیجه همه پرسی استقلال کردستان عراق است.

* پس از همه پرسی، ما شاهد تحریم شدید اربیل بودیم. با توجه به این تحریم ها، آیا شما فکر می کنید که بارزانی از تصمیم خود برای جدایی از بغداد عقب نشینی خواهد کرد؟

اینکه بارزانی از موضع خود عقب نشینی کند زیاد مهم نیست. باید رفتار کردها مورد توجه باشد و باید دید از موضع خود عقب نشینی خواهند کرد یا خیر. همانطور که شما از اقدامات عراق در کرکوک و اصرار کردها بر موضع خود مطلع هستید.

کد خبر 4125813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha