۲۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۱۷

توسط دانشگاه آکسفورد؛

کتاب «پناهجو» منتشر شد/ بازبینی در وضعیت پناهجویان بین المللی

کتاب «پناهجو» منتشر شد/ بازبینی در وضعیت پناهجویان بین المللی

کتاب پناهجو به قلم «پل کولییر» و «الکساندر بتس» با هدف بازبینی در وضعیت پناهجویان بین المللی و شرایط مورد نیاز آنها توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مساله مهاجران موضوعی است که به خصوص از زمان جنگ جهانی دوم و شدت گرفتن جنگ های نژادی – قومیتی شکل گرفته در آن زمان به شکلی گسترده مطرح شد و یکی از موضوعات موثر در تنظیم بیانیه جهانی حقوق بشر در سال ۱۹۴۸ نیز همین مشکل پناهجویان و حقوق انسانی آنها بود.

اما آنچه مسلم است میزان رشد جمعیت پناهنده در سرتاسر جهان طی سالهای اخیر به بیشترین میزان خود از زمان پایان جنگ جهانی دوم به این سو رسیده است.

بروز جنگ های داخلی در خاورمیانه مانند بحران سوریه و عراق و یا حملات کشورهای همسایه در این منطقه به یکدیگر مانند تجاوز نظامی سعودی به یمن و همچنین شرایط نامساعد اقتصادی، امنیتی و اجتماعی در کشورهایی نظیر پاکستان و افغانستان منجر به افزایش نرخ پناهندگی در سطح بین المللی شده است.

 کتاب «پناهجو» اثر مشترک «پل کولییر» و «الکساندر بتس» است که با هدف بررسی و بازنگری در وضع پناهجویان در جهان معاصر و رو به تغییر به رشته تحریر درآمده، در حقیقت با بررسی وضعیت پناهجویان در کشورهای پذیرنده آنها، این بحث را پیش می کشد که وضعیت فعلی پناهجویان نسبت به آنچه در اصول اولیه پناهندگی و شرایط ذکر شده برای آن در حقوق بین الملل بسیار متفاوت بوده و آنها را از حداقل امکانات مورد نیاز برای ادامه حیات خود به عنوان یک انسان، محروم می سازد.

نویسندگان کتاب در ادامه با مثال زدن مواردی معتقدند متوسط نگهداشتن پناهجویان در کمپ های کشورهای پذیرنده گاها تا ۱۷ سال به طول می انجامد و این در حالیست که پناهجو در طول این مدت در شرایطی بسیار سخت و استاندارد زیست می کند.

از سوی دیگر با اینکه کشورهای پذیرنده پناهجویان مایحتاجی همچون خوراک و پوشاک را برای آنها فراهم می کنند، اما به عنوان مثال فرد پناهجو در این مدت شغلی نخواهد داشت، در صورتیکه ممکن است از ابتدا جهت یافتن شغلی مناسب راهی کشورهای پیشرفته تر شده باشد.

همچنین مانع دیگر موجود بر  سر راه پناهجویان، عدم پذیرفته شدن آنها به عنوان شهروندان عادی از سوی دولت های پذیرنده است. آنها حتی عموما محل نگهداری پناهجویان را نیز از شهروندان عادی جدا می کنند. در چنین شرایطی پناهجو تنها دو راه دارد: تحمل شرایط خفت بار مدنی خود در کشورهای پذیرنده و یا ماندن در شرایط سخت کمپ ها.

از سو دیگر نویسندگان کتاب معتقدند عمده پناهجویان به دلیل شرایط بسیار مشقت بار و سخت در کشور خود راهی اروپا می شوند. یعنی آنها راهی جز انجام این کار ندارند. با بیاد شرایط وحشتناک کشور خود را تحمل کنند و یا از راه مدیترانه راهی اروپا شوند، اروپایی که دولتهای آن در عمل پذیرای پناهجویان نبوده و مرزهای خود را به روی آنها می بندد.

این کتاب در حقیقت بر پایه اصول اخلاقی و در جهت روشن ساختن سیاستهای مربوط به پناهجویان نگاشته شده است.

«الکساندر بتس»، استاد روابط بین الملل شاخه پناهندگی اجباری دانشگاه آکسفورد و عضو سابق ستاد حقوق بشر سازمان ملل متحد است.

«پل کولییر» نیز استاد اقتصاد کالج «سنت آنتونی» در دانشگاه آکسفورد است.

سرفصل های این کتاب عبارتند از: آشفتگی جهانی و بی سرپناهی؛ بررسی نهادهای تشکیل شده در دوران پس از جنگ جهانی دوم در جهان مدرن؛ وحشت و اضطراب؛ بازبینی اخلاق: تکلیف رهایی؛ بازبینی در مخزن بشردوستی: تشکیل مناطق امن و قابل دسترس؛ بازبینی نیازها: شغل و نیاز به حفظ خودمختاری انسانی؛ بازبینی بازگشت: بهره گیری از بازیابی پسادرگیری؛ بازبینی نهادهای جهانی و نتیجه گیری: بازبینی بحران سوریه.

کد خبر 4136918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha