۲۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۰۴

علیرضا کوهفر در گفتگو با مهر:

هدف گذاری مرکز مهنا ارزان‌سازی آثار نمایشی است/ اهمیت به محتوا

هدف گذاری مرکز مهنا ارزان‌سازی آثار نمایشی است/ اهمیت به محتوا

مدیر مرکز هنرهای نمایشی انقلاب با اشاره به اینکه هدف گذاری این مرکز تمرکز بر ارزان‌سازی و اهمیت به کیفیت نمایش‌ها است، یادآور شد چند اثر نمایشی میدانی در دست تولید قرار دارند.

علیرضا کوهفر مدیر مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی (مهنا) در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برنامه های این موسسه عنوان کرد: موسسه مهنا وارد چهارمین سال فعالیتش شده است که در این مدت در موسسه هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی تلاش کردیم به یک مدل و گونه خاصی از اجرای نمایش برسیم و قصد نداریم مثل دیگر متولیان نمایش در کشور موازی‌کاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه سعی شده در مرکز مهنا نمایش های میدانی و چندرسانه ای برای اجرا آماده شود، بیان کرد: تیمی که در حال حاضر در مهنا جمع شده اند همان گروهی هستند که از سال ۸۲ با بهزاد بهزادپور نمایش «شب آفتابی» را اجرا می کردند و ما بعد از اینکه متوجه شدیم عامه مردم با این نمایش میدانی ارتباط خوبی برقرار کرده اند و این شیوه به دلیل جذابیت هایی که دارد اثرگذار و جریان ساز است، تصمیم گرفتیم این سبک اجرا را که البته با نمایش های میدانی معمول متفاوت است و در این زمینه بدیع به نظر می رسد، در دستور کار خود قرار دهیم.

کوهفر یادآور شد: این نمایش ها در ابعاد بزرگی به تولید می رسند و تلاش شده است همه وقایع تاریخی که در داستان ها وجود دارند در اندازه واقعی برای مخاطب به نمایش گذاشته شود و هیچ کاری را به شکل سمبلیک و کوچک به مخاطبان نشان  ندهیم و اگر صحنه های تاریخی و حتی معاصر در کارمان داشته باشیم آنها را حتما در ابعاد واقعی و در یک محیط بیابانی و بکر طراحی کنیم. دومین خصوصیت این آثار این است که مخاطب را در درون واقعه قرار می دهد به این ترتیب که آنها را در جایگاهی ننشانیم که از دور شاهد ماجرا باشند بلکه حواس پنجگانه شان درگیر داستان شود مثلا اگر آتشی روشن است، کاروان اسب ها و شترها قرار است، حرکت کنند و یا انفجاری اتفاق بیفتد حتی حواس بویایی تماشاگران هم درگیر کار شود. در واقع حتی می شود به این آثار نام «سینما چهاربعدی زنده» لقب داد.

مدیر مرکز مهنا تصریح کرد: از سال ۹۱ هم تصویر به این نمایش ها اضافه شد و توانستیم تکنیک ویدیومپ را در موسسه مهنا بومی سازی کنیم که با این کار هم در حوزه تولید و اجرا و هم نرم افزار بچه های ما تخصص این کار را پیدا کردند. به این ترتیب ما می توانیم با استفاده از پرده تصویر به وقایع نمایشی مان عمق بدهیم که همین سینک کردن پرده تصویر با اتفاقات روی صحنه برای ما که از هنرور به جای بازیگر استفاده می کنیم کار بسیار سختی است و کمتر هنرمندی در عرصه تئاتر و سینما کارگردانی این آثار را برعهده می گیرد چون کار بسیار سخت و پرریسکی است. 

کوهفر اضافه کرد: تلاش کردیم شیوه کاری بهزاد بهزادپور و دستیارش سعید اسماعیلی را در نمایش «شب آفتابی» تکثیر کنیم به این مفهوم که هم این نمایش در سطح کشور اجرا شود و هم اینکه تولیدات جدیدی را به برنامه هایمان اضافه کنیم.

وی اظهار کرد: خوشبختانه در این سه سالی که از راه اندازی مرکز مهنا گذشت با هدف ارزان سازی تلاش کردیم این آثار را در هر شهرستانی به صحنه ببریم. در حال حاضر به هر شهری که سفر می کنیم در اطراف شهر زمین های مناسب را پیدا می کنیم؛ زمین هایی که جدای از فاصله داشتن با مناطق مسکونی در دسترس مردم هم باشند و مخاطبان بتوانند به راحتی به آنجا تردد کنند. علت این فاصله هم برای سروصدا و پروداکشن عظیمی است که کارها دارند به عنوان نمونه در آیتم دفاع مقدس این نمایش ها یک مانور نظامی اجرا می کنیم و انفجار و تیراندازی واقعی داریم و یا در آیتم های تاریخی گله های شتر باید تاخت و تاز کنند به همین دلیل به یک زمین بکر در اطراف شهر فکر می کنیم و آن زمین را به سالن نمایش تبدیل می کنیم که کار پرزحمت و گرانی است با تمامی این مشکلات هدف گذاری ما در مرکز مهنا ارزان سازی آثار نمایشی بوده است که در دو سه سال گذشته به این هدف رسیده ایم و در ۱۵ استان کشور و حتی در شهرهای کوچکتر و مناطق محروم نیز نمایش هایمان را اجرا کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه در سال اخیر تمام هَمّ ما تنوع کارها بوده است، گفت: نمایش های مختلفی مثل «ستاره صبح» و «آوای نور» را اجرا کردیم که تکامل یافته این آثار نمایشی «فصل شیدایی» است که از همه تکنیک ها بهره می برد. ما از اجرا در یک سوله با نمایش«شب آفتابی» به نمایش «فصل شیدایی» و اجرا در یک لوکیشن بزرگ رسیدیم که این اثر توانست لقب پرمخاطب ترین نمایش کشور را از آن خود کند. همچنین ما به محتوای آثار خیلی اهمیت می دهیم و حتی حاضریم گاهی اوقات از جذابیت کار به دلیل تاکیدی که روی محتوا داریم، کم کنیم. همچنین به دنبال نمایش های متنوع دیگری هستیم تا بتوانیم آنها را با ذائقه روز آغشته کنیم چون مخاطبان آثار به روز را دنبال می کنند پس باید آثار غافلگیرکننده و خاطره انگیزی را برایشان به نمایش گذاشت.

کوهفر در پایان صحبت هایش بیان کرد: در همین راستا چند نمایش در مرکز مهنا در دست تولید داریم و قرار است اجرای «فصل شیدایی» را هم با به روز رسانی ادامه دهیم. به تازگی نمایش «نفس المهموم» به کارگردانی سعید اسماعیلی در مسیر پیاده روی اربعین اجرا شد و پروژه دیگری با محوریت مسجد گوهرشاد و همچنین دنیای پس از مرگ و برزخ را هم آغاز کردیم که نگارششان به پایان رسیده است. نمایشی که با موضوع دنیای پس از مرگ نوشته شده برای اجرا در ماه مبارک رمضان آماده می شود. آثار دیگری نیز در دست نگار ش هستند که تا ۴ - ۵ ماه آینده شاهد تولیدشان خواهیم بود.

کد خبر 4138203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha