۱۷ آبان ۱۳۹۶، ۲۳:۴۴

روایت آیت‌الله خاتمی از پیام‌های اربعین-۱۴

فریب دنیا را خوردن خطر روز است/ در بزنگاه‌ها درست تصمیم بگیریم

فریب دنیا را خوردن خطر روز است/ در بزنگاه‌ها درست تصمیم بگیریم

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه حب دنیا رأس همه گناهان محسوب می‌شود، گفت: باید مراقب بود در بزنگاه‌ها درست تصمیم بگیریم.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید احمد خاتمی در سلسله مباحثی با تشریح پیام‌ها و آثار زیارت اربعین به برخی روایات و احادیث در این زمینه اشاره کرد. تاکنون ۱۳ بخش این مباحث منتشرشده است که چهاردهمین مبحث را باهم می‌خوانیم.

آیت‌الله سید احمد خاتمی در سخنانی با بیان اینکه نهضت سالار شهیدان جرقه نبوده که صبح عاشورا ۶۱ هجری شروع و عصر آن به پایان برسد، اظهار کرد: این واقعه یک جریان بود.

نهضت امام حسین (ع) یک جریان است

 وی با اشاره به اینکه سیدالشهدا(ع) می‌فرماید شما باید به من اقتدا کنید، افزود: امامان از رهگذر زنده نگه‌داشتن عاشورا در پی آن بودند که این راه پر رهرو بماند. جمله «کلُّ یومٍ عاشورا و کلُّ ارضٍ کربلاء» گویای همین مفهوم است که نهضت سالار شهیدان یک جریان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه انسان باید موضع خود را مشخص کند، گفت: کسی که عاشورایی و حسینی است باید ببیند اردوگاهش، اردوگاه حسین (ع) است یا اردوگاه دشمنان او.

وی با بیان اینکه در زیارت عاشورا آمده «اِنی سِلْمٌ ِلِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَربٌ لِمَنْ حارَبَکُم وَ وَلِیٌّ لِمَنْ وَالاَکُمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاکُمْ»، خاطرنشان کرد: این بخش از زیارت عاشورا اردوگاه امام حسین (ع) مشخص کرده است.

آیت‌الله خاتمی در ادامه با این سؤال که اردوگاه امام حسین(ع) کدام است، تصریح کرد: اردوگاه کسانی است که دنیا فریبشان نداده و دینشان را به دنیا ارزان نمی‌فروشند.

وی با بیان اینکه چه کسانی فریب دنیا را خورده و در دوراهی بین خدا و دنیا، دنیا را انتخاب می‌کنند؟ یادآور شد: در دوراهی ریاست و قدرت و خدا یک‌راه به خدا ختم شده و راه دیگر به قدرت و ریاست؛ اگر راهی که به ریاست و قدرت ختم شده را برگزینیم و به ارزش‌های دینی پشت پا بزنیم برای اینکه وکیل و وزیر شده و مسئولیت به دست آوریم، دروغ گفته و وعده‌های نابجا بدهیم، این به معنای فریب‌خورده دنیا است.

امام‌جمعه موقت تهران ادامه داد: فریب‌خوردگان دنیا فقط آن‌هایی نیستند که امام حسین (ع) را به شهادت رساندند بلکه آن‌هایی که بدین گونه عمل می‌کنند نیز جزء فریب‌خوردگان دنیا محسوب می‌شوند.

محبت دنیا رأس همه گناهان است

وی با بیان اینکه اگر بین دوراهی خدا و شهوت، خدای‌نکرده انسان شهوت را برگزیند و به حلال و حرام خدا توجه نکرد این یعنی فریب‌خورده دنیا است، افزود: نباید تنها عمر سعد را فریب‌خورده دنیا بدانیم بلکه هرکسی در دوراهی‌هایی که یک‌راه آن به خدا و راه دیگر به دنیا ختم شده دنیا را انتخاب کند فریب‌خورده دنیا است.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه زائر امام حسین(ع) کسی است که در این دوراهی‌ها خدا را یوسف وار انتخاب می‌کند، خاطرنشان کرد: نباید فریب خوردن با دنیا را یک‌چیز تاریخی بدانیم بلکه باید آن را خطر روز محسوب کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: کسی که فریب دنیا را نخورده، در دوراهی بین خدا و پول و ثروت، خدا را انتخاب کرده و اختلاس نمی‌کند و حقوق نجومی را ولو اینکه قانون گفته باشد با وجدان تصمیم گرفته و دریافت نمی‌کند.

امام‌جمعه موقت تهران با بیان اینکه باید مراقب بود در بزنگاه‌ها درست تصمیم بگیریم، گفتبر اساس برخی روایات محبت دنیا رأس همه گناهان است.

 به گفته آیت‌الله خاتمی زائرانی که در راهپیمایی کوی عشق شرکت می‌کنند به این هشدار سیدالشهدا توجه داشته و این الهام بایسته را از سالار شهیدان بگیرند.

کد خبر 4139154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha