۱۹ آبان ۱۳۹۶، ۲۳:۱۸

روایت آیت‌الله خاتمی از پیام‌های اربعین-۱۶

بیش از هر زمانی نیازمند فرهنگ عاشورا هستیم/«حسینی ماندن» مهم است

بیش از هر زمانی نیازمند فرهنگ عاشورا هستیم/«حسینی ماندن» مهم است

عضو مجلس خبرگان رهبری روح عزاداری‌ها را تأثیرپذیری از فرهنگ حسینی(ع) در همه ابعاد به‌ویژه بعد سیاسی دانست و گفت: امروز نیازمند فرهنگ عاشورا و «هیهات من الذّله» هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید احمد خاتمی در سلسله مباحثی با تشریح پیام‌ها و آثار زیارت اربعین به برخی روایات و احادیث در این زمینه اشاره کرد. تاکنون ۱۵ بخش این مباحث منتشرشده است که شانزدهمین مبحث را باهم می‌خوانیم.

آیت‌الله سید احمد خاتمی در سخنانی با طرح این سؤال که «آیا این عزاداری‌ها موردقبول سیدالشهدا واقع‌شده است یا نه؟» اظهار کرد: این امکان وجود دارد که  در پاسخ به این سؤال اکثراً بگویند که نمی‌دانند.

وی با بیان اینکه خود انسان می‌تواند به اعمال و رفتارش نمره بدهد، افزود: روزی فردی از امام صادق (ع) سؤال می‌کند که آیا نمازم موردقبول واقع‌شده یا نه که امام در پاسخ می‌فرمایند نمازت هر مقدار که تو را از گناه بازداشته به همان میزان موردقبول واقع‌شده است.

امام‌جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه زیارت سیدالشهدا نیز بدین گونه است، گفت: به هر میزان که بعدازاین عزاداری‌ها زندگی، رفتار و اعمالمان رنگ سیدالشهدا بگیرد به همان مقدار عزاداری‌ها موردقبول امام حسین (ع) قرارگرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه امام حسین (ع) برای دین خود همه هستی و خاندانش را فدا کرد، خاطرنشان کرد: آیا ما به‌عنوان عزادار ایشان حاضر هستیم در راه دین خود چنین گذشتی انجام دهیم.

آیت‌الله خاتمی در ادامه با اشاره به اینکه اگر بتوانیم چنین فداکاری را در راه دین خود انجام دهیم مشخص است که قطره‌ای از عشق به امام حسین(ع) را به دست آورده‌ایم، تصریح کرد: باید رفتار، روابط و نگاه آلوده نداشته باشیم و برای خدا از گناه بگذریم در آن صورت است که موردقبول واقع می‌شویم.

به گفته این عضو مجلس خبرگان رهبری زائر سیدالشهدا زمانی رنگ ایشان را به خود می‌گیرد که اهل گذشت بوده و از گناه و لذت‌های دنیا چشم‌پوشی کرده و مال حرام به زندگی خود وارد نکند.

وی همچنین با بیان اینکه زائر سیدالشهدا منتصب به ایشان است بنابراین باید حرمت این نام را حفظ کند، افزود: مهم حسینی ماندن است هرچند که حسینی بودن نیز دارای ارزش بوده و مهم زائر همیشگی سیدالشهدا بودن است. اینکه با چه عشقی از نجف تا کربلا را طی کردند باید همان عشق را در محل کار، تحصیل و زندگی داشته باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اگر بتوانیم به این درجه برسیم مشخص می‌شود که عزاداری‌های ما موردقبول سیدالشهدا واقع‌شده است، گفت: نکته مهم روح همه عزاداری‌ها این بوده که فرهنگ حسینی(ع) را در همه ابعاد زندگی خود اعم از فردی، اجتماعی و به‌ویژه سیاسی بگیریم.

وی تأکید کرد: امروز بیش از هرزمانی نیازمند فرهنگ عاشورا و فرهنگ «هَیْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه» هستیم.

کد خبر 4140267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha