۲۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۸:۵۰

در آغاز هفته گرامیداشت کتاب؛

همایش «کتاب، کودک، معلم» در شیراز برگزار شد

همایش «کتاب، کودک، معلم» در شیراز برگزار شد

شیراز- همایش «کتاب، کودک، معلم» در اولین روز هفته کتاب با حضور مسئولان اداره کل کتابخانه های عمومی و اداره کل آموزش و پرورش استان در دبستان ابتدایی دکتر حسابی شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی فارس، این برنامه با هدف افزایش ارتباط میان کودکان و دانش آموزان با کتاب و کتابخانه برپا شد و اهدای بیش از ۱۵۰ جلد کتاب به کودکان، معرفی کتاب توسط دبیران و دانش آموزان این مدرسه و قصه گویی و شعرخوانی کتابداران کودک کتابخانه های عمومی از بخش های این همایش بود.

سه کتابخانه عمومی ویژه کودکان در شیراز وجود دارد

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی فارس در ابتدای این همایش در جمع دانش آموزان با اظهار خرسندی از برگزاری جشن کتاب در این مدرسه و شروع برنامه های هفته کتاب با حضور دانش آموزان ابتدایی گفت: ما از حضور شما دانش آموزان عزیز بسیار خرسندیم چرا که  انرژی هایی که ما از شما میگیریم موجب می شود تا بتوانیم این هفته را خیلی خوب و با برنامه هایی متنوع  و انگیزه بیشتر ادامه دهیم .

منوچهری با اشاره به اینکه در شهر شیراز ۳ کتابخانه ها به صورت ویژه و مخصوص به کودکان و نوجوانان خدمات ارائه می دهند، گفت: این کتابخانه ها به خوبی مجهز شده اند و از امکانات لازم برخوردارند به نحوی که هر روز برنامه های از جمله قصه گویی؛ شاهنامه، حافظ، گلستان و مثنوی خوانی، نمایش فیلم، مسابقات فرهنگی گوناگون و ... در آن ها برگزار می شود.

او یادآور شد: در کتابخانه های عمومی فضایی برای دانش آموزان و والدین فراهم شده و برای هرکدام بخش ویژه ای پیشبینی شده است تا دانش آموزان یتوانند به همراه والدینشان از کتابخانه ها استفاده نمایند؛ این در حالی است اگر عضو یک کتابخانه بشوید می توانید از همه کتابخانه ها کتاب بگیرید.

سرپرست کتابخانه های عمومی استان با تاکید بر اینکه کتاب بهترین دوست برای ماست و اگر ما امروز کتاب بخوانیم در آینده برای حل مسائل و مشکلاتمان با مسئله ای مواجه نخواهیم شد، خطاب به دانش آموزان گفت: اگر امروز کتاب بخوانیم اطلاعاتی را که به دست می آوریم در آینده به کمک ما می آیند و آینده ما روشن خواهد بود، همچنین علم و دانشمان بیشتر شود و عملکردمان هم در امور تحصیلی و مدرسه بهتر خواهد شد.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی در ادامه با اشاره به اینکه امسال برنامه های مهم ، ویژه  و شاخصی  به مناسبت هفته کتاب در سطح استان و در تمامی کتابخانه ها در حال برگزاری است، اظهار داشت: در هفته کتاب و کتابخوانی بیش از ۸۵۰ برنامه ویژه در سطح استان برای هفته کتاب تدارک دیده شده و  رویکرد برنامه های امسال ما بر اساس کتاب خانواده است چراکه  اعتقاد داریم اگر توجه به کتاب و امرکتابخوانی از خانواده شروع شود فرهنگ کتابخوانی خیلی بهتر در نسل آینده نهادینه می شود و خانواده می تواند در این خصوص نقش مهمی را ایفا نموده و به عنوان پرچم دار فرهنگ کتاب و کتابخوانی معرفی بشود.

منوچهری با تشریح برنامه های هفته کتاب، افزود: مهمترین برنامه ای که در این هفته پیش بینی شده است افتتاح بزرگترین بخش کودک در شهرستان فسا و  همچنین اجرای طرح «اینترنت رایگان» برای همه اعضای کتابخانه های عمومی است که در این هفته ۲۰ درصد از کتابخانه ها این قابلیت در آنها ارائه می شود. وی از دیگر برنامه های اجرایی در این هفته به برنامه رونمایی از آثار نویسندگان استانی اشاره کرد و افزود: در قالب این طرح که در شهرستانهای مختلف استان در حال برگزاری است از کتاب های متناسب با فرهنگ مردم هر منطقه که توسط خود نویسندگان بومی آن مناطق نگاشته شده رونمایی شده و این کتاب ها به شهروندان معرفی می شوند.

قفسه کتابخانه مدارس باید بر روی دانش آموزان باز باشد

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه زمانی دانش آموزان به کتاب و کتابخوانی روی می آورند که کتابخانه های مدارس قفل وکلید نداشته و درب هیچ کتابخانه ای بسته نباشد، گفت: دانش آموزان وقتی که کتاب علاقه مند می شوند که بتوانیم در آنان شوق و انگیزه بیشتری ایجاد کنیم و علاوه بر سهولت دسترسی، سعی کنیم تا از راه های گوناگون مختلف جذابیت کتاب و کتابخانه ها را برایشان بیشتر کنیم .

علی عسکر جمشیدی با تأکید بر اینکه توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از اولویت های مسئولان آموزش و پرورش است، افزود: در راستای توسعه وترویج بحث کتاب و کتابخوانی در حوزه آموزش و پرورش اقدامات بسیاری صورت گرفته است، چاپ و توزیع مجلات رشد با محتوا های بدرد بخور و تخصصی ویژه دانش آموزان و ویژه اولیاء، ترویج فرهنگ استان، شناسایی مفاخر علمی از طریق مطالعه آثار شان به ویژه در بحث گلستان خوانی و اجرای نمایشنامه و تاتر عروسکی از آثار سعدی از جمله این اقدامات است.

او در ادامه  به مدیران و مربیان مدارس توصیه کرد: کتابخانه های مدارس ما باید باز باشد و هیچ کمد کتابخانه ای نباید قفل داشته باشد، حتی دفتر اماناتی هم نباشد تا دانش آموزان بتوانند به راحتی با مراجعه به کتابخانه ها کتابهای مورد علاقه و نیازشان را امانت بگیرند و مطالعه نمایند و برگردانند. همچنین کتابخانه ها باید در فضایی مناسب و در دسترس دانش آموز باشد.

کد خبر 4141148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha