۲۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۸:۳۹

همزمان با ۲۸ صفر؛

۵ پاتیل سمنو سنتی در شهرضا طبخ شد

۵ پاتیل سمنو سنتی در شهرضا طبخ شد

شهرضا - مسئول پخت سمنو در شهرضا گفت: همزمان با ۲۸ صفر ۵ پاتیل سمنو سنتی در شهرضا طبخ شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا اسکندی عصر جمعه، در ترمینال کامیون داران شهرضا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به مناسبت رحلت پیامبر اکرم (ص) و سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع) پنج پاتیل سمنو سنتی شهرضا به نیت پنج تن آل عبا و با همت و همکاری جمعی از کامیون داران شهرضایی طبخ شد.

وی با اشاره به این که با گذشت بیش از هزارسال پخت سمنوی سنتی در شهرضا همچنان برای مراسم مذهبی پا برجاست، افزود: پخت سمنو در شهرضا به نذر حضرت فاطمه زهرا (س) و پنج تن آل عبا معروف بوده و این نوع پخت در کشور بی نظیر است.

مسئول پخت سمنو در شهرضا افزود: برای پخت سمنو در شهرضا از پاتیل بزرگ مسی استفاده و کار پخت از اذان صبح تا اذان صبح روز بعد ادامه دارد.

وی گفت: پس از روشن کردن آتش با هیزم یا گاز آب را در پاتیل مسی ریخته تا گرم شود سپس آرد ها را کم کم در پاتیل ریخته و حدود ۱۶ ساعت بدون اضافه کردن موادی پخته می شود.

استاد سمنو پز گفت: حدود ۱۲ ساعت بعد از شروع کار، مخلوط آب و آرد خمیر گونه شده و در اصطلاح قرمز می شود که در این موقع مقداری آب به آن اضافه می کنند تا رقیق شده و به جوش آید.

وی افزود: این کار به شربت دادن معروف است و هر استادی با توجه به شرایط پخت ممکن است در طول ۱۸ ساعت اولیه پخت چند بار این کار را تکرار کند.

اسکندری گفت: عمل قرمز کردن برای قهوه ای شدن رنگ سمنو انجام داده تا خوش رنگ شود و پس از حدود ۱۸ ساعت پخت،آتش خاموش شده و سمنو در پاتیل مسی حدود ۶ ساعت به حالت دم انداختن می ماند و صبح روز بعد سمنو آماده توزیع و استفاده می شود. 

وی افزود: در پخت سمنوی سنتی شهرضا غیر از آب و آرد از مواد دیگری استفاده نمی شود و علت شیرینی آن آرد جوانه گندم و علت رنگ قهوه ای آن سرخ کردن سمنو است.

استاد سمنو پز با بیان این که هشت تن سمنو در این مراسم پخت شد، تصریح کرد: این سمنو صبح بعد از اذان صبح در بین مردم توزیع می شود.

وی با بیان این که هر سال در سالروز میلاد پیامبر ۱۴ پاتیل سمنو پخت می شود، اظهار داشت: امسال هشت پاتیل سمنو نیز با عنوان سمنوی شهرضا در مشهد مقدس پخت خواهد شد.

کد خبر 4147399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha