۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۳۲

شیراز در آستانه شانزدهمین نمایشگاه کتاب؛

ناشران کشوری و استانی ۵روزفرصت دارند/رویدادی برای سنجش کتاب‌دوستی

ناشران کشوری و استانی ۵روزفرصت دارند/رویدادی برای سنجش کتاب‌دوستی

شیراز- نمایشگاه کتاب فارس از به مدت ۵ روز میزبان ناشران کشوری و استانی به همراه کتابفروشی های شهر ادب و هنر است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- محمدحسین نیکوپور: درحالیکه نمایشگاه بین المللی شیراز خود را برای پذیرایی از بزرگترین رویداد کتاب استان آماده می کند این نمایشگاه که پای به شانزدهمین دوره خود می گذارد با وجود امتیازهایی که در کتاب و کتابخوانی مردم دارد انتقادهایی هم همواره بر آن وارد بوده و اکنون که این نمایشگاه به انجمن ها و اتحادیه ها واسپاری شده باید منتظر ماند و دید این نمایشگاه بزرگ در دوره جدید چه رهاوردی برای یارمهربان خواهد داشت.

برگزاری۱۶ دوره نمایشگاه کتاب فارس چه آنگاه که در دل شهر شیراز برگزار می شد و چه در سال هایی که مهمان محل دائمی نمایشگاه های بین المللی است همواره دستخوش فراز و فرودهایی بوده که محدود به نمایشگاه کتاب فارس هم نیست و حتی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم دیده می شود و این خاصیت نمایشگاهی که افزون بر معرفی آثار جدید، محلی برای فروش کتاب با تسهیلات ویژه است تا شاید در مسیر افزایش سرانه مطالعه و رونق بازار نشر گامی بردارد، گرچه منتقدان معتقدند نمایشگاه های کتاب مانند تبی تند است که به سرعت فروکش می کند و نمی شود آن را متر و سنجش علاقه مردم به یارمهربان ارزیابی کرد.

همچنانی که کتابفروشی های شیراز که شمارشان هم در استانداردهای کشوری و نه جهانی هم نمی گنجد در هماوردی با نمایشگاه کتاب فارس بازی را باخته و صاحبان این صنف گلایه دارند که نمایشگاه کتاب بیش از آنکه در اختیار ناشران باشد محلی برای حضور پررنگ مراکز پخش کتاب است و نمونه آن را قرار گرفتن آثار چندین ناشر در یک غرفه دانسته و معتقدند می شود نمایشگاه را در قالب طرح های حمایتی از کتابفروشی ها یا علاقه مندان واقعی این تولید فرهنگی گنجاند.

معین زمان ثانی که مسئولیت یکی از پرپیشینه ترین کتابفروشی های شیراز را برعهده دارد و زمان تاسیس آن به سال ۱۳۲۳ توسط زنده یاد خلیل زمان ثانی بر می گردد معتقد است که پیرامون موضوع کتاب و کتابخوانی چنانچه همیشه نگرانی هایی وجود داشته و باید علت مسئله و نه معلول را بررسی کرد.

عدم استقبال نسل نوپا نتیجه نداشتن الگوی مطالعه در خانواده

این کتابفروش متعهد که همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس کتابفروشی بهارهاشمی در گفت و گو با خبرنگار مهر عدم استقبال نسل نوپا را به خواندن کتاب و پایین بودن سرانه مطالعه را نداشتن الگوی مطالعه در خانواده ارزیابی کرده و می گوید: والدین در سالهای آغازین پیش از دبستان به ویژه آموزگاران دوره ابتدایی می توانند سنگ بنای علاقه مند شدن فرزندان این کشور را به مطالعه بگذارند.

او با این شعر که «ای خردمند آب ز سرچشمه ببند/که چو پرشد نتوان بستن جو» ادامه می دهد: جوانی که از دبیرستان یا دانشگاه فارغ التحصیل شده و هنوز بجز کتاب درسی هیچ گونه مطالعه ای نداشته چگونه می تواند به کتاب خواندن و افزایش آگاهی خود علاقه مند شود.

زمان ثانی در عین حال پیشنهادی هم برای وزارت آموزش و پرورش دارد و می گوید: چند ساعت در هفته در تمامی مقاطع تحصیلی به مطالعه آزاد اختصاص یابد و کتابخانه های مدارس را تجهیز یا دائر کنند و با فضای جذاب و متنوع دانش آموزان را به مطالعه عادت دهند.

القای سود سرشار کتابفروشان در نمایشگاه استانی

زمان ثانی از دیگر سو به رقابت ناسالم از سوی برخی ناشران در طول نمایشگاه هم اشاره می کند و می گوید: بعضا قیمت های کاذبی بیش از قیمت واقعی کتاب درج می کنند و با تبلیغ، تخفیف بالایی هم به مخاطب القا می شود که کتابفروشان سود سرشاری از فروش کتاب بدست می آورند.

مسئول کتابفروشی بهار هاشمی از دیگر نقاط ضعف نمایشگاه های کتاب را برشمرده و معتقد است: کتابفروشان در طول مدت نمایشگاه و تا مدتی پس از آن دچار رکود نسبی شده و فعالیت آنان مختل و در مواردی منجر به بسته شدن پی در پی کتابفروشی ها می شود.

این کتابفروش با وجود آنچه رفته برای بهبود اجرای خرید ادواری و نمایشگاه کتاب پیشنهاد می کند که بودجه های مصوب این طرح ها در قالب بن کارت های بدون تاریخ در اختیار دانش آموزان و دانشجویان و سایر علاقه مندان گذاشته شود تا با انتخاب خود چه در نمایشگاه های کتاب و چه پس از آن از کتابفروشی های سراسر کشور بتوانند خرید کنند.

بازدید از کتابفروشی ها را در برنامه مدارس قرار گیرد

این درحالیست که به گفته زمان ثانی می شود در ایجاد انگیزه دانش آموزان به مطالعه غیردرسی افزون بر بازدید از مکان های مختلف، بازدید از کتابخانه ها و کتابفروشی ها را در برنامه مدارس قرار داد تا انس به کتاب از سنین کودکی و نوجوانی در دانش آموزان شکل بگیرد.

او در عین حال ادامه می دهد: در اماکن همگانی تمامی شهرها می توان غرفه های آبرومند و مجهزی جهت مطالعه راه اندازی کرد و شهرداری ها همچنانکه برای راهنمایی تابلوهایی قرار داده این کار را هم در مورد کتابفروشی ها انجام پذیرد.

معین زمان ثانی که میراث تاریخی کتابفروشی هاشمی را در بهارهاشمی حفظ کرده این گفت و گو را با این شعر پایان می دهد که «شرح این هجران و این خون جگر/این زمان بگذار تا وقت دگر».

این درحالیست که مسئولان برپایی شانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس که از ۲ تا ۷ آذرماه به میزبانی شیراز برگزار می شود از حضور افزایشی ٨٥٠ ناشر در نمایشگاه بزرگ کتاب فارس خبر می دهند.

امکان حضور کتابفروشان در نمایشگاه کتاب فارس فراهم شده

به گفته معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس امسال امکان حضور کتابفروشان فارس در نمایشگاه کتاب فراهم شده و بن های خرید کتاب تا دوهفته بعد از نمایشگاه قابل استفاده است.

مهدی امیدبخش با این توضیح که این امکان بگونه ای است که ٢٠ درصد از طریق بن و ١٠ تا ٢٠ درصد دیگر نیز توسط کتابفروشان برای خرید در نظر گزفته شده است می افزاید: این امکانی است تا کتابفروشی ها درمحل خود این خدمات را ارئه دهند.

او می افزاید: صفر تا صد برگزاری شانزدهمین نمایشگاه کتاب استانی برعهده انجمن ناشران و کتابفروشان فارس خواهد بود و با توجه به تجربیات و دانش اعضا این انجمن اداره کل فرهنگ و ارشاد فقط در بخش حمایتی حضور دارد و هیچگونه دخالتی در این خصوص نخواهد داشت و در خصوص برنامه های جنبی نمایشگاه نیز از همکاری سایر انجمن ها و تشکل هایی که در این زمینه دارای طرح ها و ایده های تازه هستند استفاده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شانزدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس صبح پنجشنبه ۲ آذرماه در مراسمی با حضور مسئولان استانی و کشوری در محل دائمی نمایشگاه بین المللی شیراز آغاز بکار می کند.

کد خبر 4149377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha