غلامرضا جندقی:

راه توسعه و بالندگی علوم انسانی، نقد و مناظره است

راه توسعه و بالندگی علوم انسانی، نقد و مناظره است

رئیس پردیس فاربی دانشگاه تهران گفت: یکی از مهمترین راههای توسعه و بالندگی علوم انسانی نقد و مناظره صاحبنظران علوم مختلف در قالب کرسی‌های نظریه پردازی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پردیس فارابی دانشگاه تهران از جمله مراکز علمی است که در حوزه بسط و ترویج کرسی­‌های نظریه­‌پردازی، نقد و مناظره، فعالیت­ها و اقدامات مختلفی را انجام داده است.

غلامرضا جندقی رئیس پردیس فاربی دانشگاه تهران، در تشریح ابعاد مختلف این موضوع و اهمیت کرسی‌­های نظریه­‌پردازی، نقد و مناظره  گفت: در سال‌های اخیر دستگاه‌های سیاستگذاری فرهنگی کشور بالاخص شورای عالی انقلاب فرهنگی به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از مهمترین راههای توسعه و بالندگی علوم انسانی نقد و مناظره صاحبنظران علوم مختلف در قالب کرسی‌های نظریه پردازی است.

وی تصریح کرد: همانگونه که میدانیم علوم انسانی به عنوان تفکر غالب، می‌تواند دیدگاه انسان‌ها را نسبت به پدیده‌های جهان مشخص نموده و در سیاستگذاری و عملکرد دولتها مؤثر باشد.

جندقی ادامه داد: به همین دلیل برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی از این منظر که زمینه طرح و تضارب آرا و افکار صاحبان نظریه را فراهم می‌کند می‌تواند نقش بسزایی در توسعه همه علوم داشته باشد و کرسی‌های نظریه پردازی در همه شاخه‌های علوم انسانی مثل سیاست، حقوق، اقتصاد، جامعه شناسی و سایر شاخه‌ها علاوه بر رشد دادن به این علوم موجب وفاق ملی خواهد شد.

رئیس پردیس فارابی دانشگاه تهران گفت: زیرا در جامعه‌ای که نظریات مختلف بدون مانع خاصی در مراکز علمی مطرح و نقد شود صاحبان تفکر را به احساس ارجمندی می‌رساند و از نقد و تضارب آرا و افکار تمام زمینه‌های مختلف علوم منتفع می‌شوند و در حوزه علوم دینی نیز برگزاری این کرسی‌ها این پیام را می‌دهد که دین نه تنها مانع نظریه پردازی نیست بلکه مشوق آن است. این مساله موجب ارتقاء تحمل جامعه علمی در شنیدن و نقد نظریات مختلف می‌گردد.

جندقی همچنین مهمترین چالش هاو موانع نظریه پردازی را دولتی شدن آنها دانست و ابراز داشت: به نظر اینجانب مهمترین چالش‌ها در پویایی این کرسی‌ها دولتی شدن آنهاست به این معنا که به اجبار مراکز علمی موظف به برگزاری شوند؛ در حالی که دولت و نظام فقط باید مشوق باشند. در صورت ابلاغ کرسی‌ها به عنوان یک تکلیف کاری، دیگر نمی‌توان به پویایی آن خوشبین بود و چالش دیگر، غلبه جو سیاسی بر کرسی هاست.

وی گفت: منظور از جو سیاسی فقط سیاست نیست. بلکه ممکن است الزامات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و.... بر برگزاری این کرسی‌ها سایه افکنده و در دراز مدت یک نوع یکسونگری بر آن حاکم شود و این مساله به شدت پویایی آن را تحت شعاع قرار می‌دهد. از طرف دیگر تکلیف­ گرایی ممکن است باعث کم عمق شدن این کرسی‌ها شود.

جندقی در خصوص اقداماتی که برای بسط و ترویج کرسی­ های نظریه­ پردازی در پردیس فارابی صورت گرفته است گفت: در سال‌های اخیر فعالیت‌های خوبی در دانشگاه‌ها شکل گرفته که امیدوارکننده است؛ با تشکیل این کمیته و فعالیت های صورت گرفته تا کنون بیش از 26 کرسی ترویجی در پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار شد که استقبال مخاطبین نیز خوب بود.

جندقی ادامه داد:اگرچه برنامه­ ریزی برای زمینه سازی مشارکت بیشتر اساتید در حال انجام است اما متأسفانه بار سنگین آموزش در دانشگاه‌ها، اساتید را از پرداختن به این مساله بازداشته است و اگر این مساله نظریه پردازی بخواهد به طور خودکار اتفاق بیفتد باید رساله‌های دکتری با قوت انجام شود.

وی همچنین نقش رساله های دکترا را جدی ارزیابی کرد و اظهار داشت: رساله‌های دکتری می‌تواند منبع خوبی برای نظریه پردازی باشد؛ ایجاد قطب‌های علمی گام دیگری در توسعه نظریه پردازی است که بعضاً در دانشگاه‌ها ایجاد شده ولی حمایت از این قطب‌ها کم است؛ سیاستگذاران فرهنگی بخصوص شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به عنوان یک کاتالیزور قوی وارد عمل شده و با ایجاد زمینه‌های لازم به تعالی این مساله کمک کند.

کد خبر 4158962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha