۱۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۱۴

عضو شورای شهر تهران:

رویکرد مدیریت شهری در برخورد با صنوف آلاینده باید پیشگیرانه باشد

رویکرد مدیریت شهری در برخورد با صنوف آلاینده باید پیشگیرانه باشد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نشست رسیدگی به ساماندهی مشاغل مزاحم و صنوف آلاینده بر تسریع در روند رسیدگی به پرونده های صنوف آلاینده و مزاحم تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا صدر اعظم نوری در جلسه مشترک اعضای شورا و معاونین خدمات شهری و روسای ساماندهی مشاغل مناطق ۲۲ گانه و کمیسیون تبصره ذیل بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری اظهار داشت: نقش مناطق در شناسایی مشاعل مزاحم و پیگیری در جهت رفع مورد مزاحمت بسیار مهم است.

وی خاطر نشان ساخت: بعضی از واحد های صنفی ایجاد مزاحمت می کنند و برخی از نظر بهداشتی استاندارد های لازم را رعایت نمی کنند. در این شرایط واحد های مشخصه شهرداری مناطق باید این واحد های متخلف را شناسایی کنند ، تشکیل پرونده بدهند و اخطار در جهت رفع مورد ایجاد مزاحمت بدهند و اگر این واحد ها تمکین نکنند کار کمیسیون بند ۲۰ شروع می شود.

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا در ادامه افزود: در صورت عدم شناسایی و برخورد، این واحد های صنفی آلاینده و مزاحم بعضا تا ۲۰ سال هم به فعالیت خود ادامه می دهند.

زهرا صدر اعظم نوری بر این نکته تاکید کرد که وضعیت تهران از منظر وجود صنایع مزاحم از ۱۰ ، ۱۵ سال گذشته بسیار بهتر شده است. البته در مناطق قدیمی مشکلاتی وجود دارد که البته بسیاری از آنان رفع شده اما نباید در مناطق جدید نظیر منطقه ۲۲ چنین عارضه هایی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه اعتماد اجتماعی به شهرداری وجود ندارد گفت: شهرداری با وجود خدمت رسانی فراوان همچنان جز سه سازمانی است که مردم از آن ناراضی هستند .علت این امر شاید عدم هماهنگی ، عدم اطلاع رسانی و عدم فرهنگ سازی باشد و همه ی موارد سبب می شود که وقتی می خواهیم با یک واحد مزاحم برخورد کنیم مردم می گویند چرا اینکار را می کنید؟! در حالی که اگر درست اطلاع رسانی می شد چنین واکنشی را شاهد نخواهیم بود.

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا اظهار داشت: رویکرد ما در مدیریت شهری باید پیشگیرانه باشد و سیاست های ما باید به گونه ای باشد که اجازه ظهور و بروز فعالیت های آلاینده و مزاحم را ندهیم.

وی بر تسریع صدور آراء و اجرای تاکید کرد و افزود: از دوره چهارم ۵۰۰ پرونده بند بیست باقی مانده که امیدواریم در مدت زمان کوتاهی این پرونده به روز رسانی شوند البته نظارت بر اجرای آرا را نباید فراموش کرد.

به اعتقاد نوری نباید از بند ۲۰ استفاده ابزاری شود و تنها دو موضوع الایندگی و مزاحمت مربوط به این کمیسیون می شود.

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا همچنین از جلسات هماهنگی مشترک با دیوان عدالت اداری در خصوص آراء صادره خبر داد و گفت: سابق بر این بسیاری از آراء توسط دیوان عدالت شکسته می شد و تخلف همچنان پا بر جا می ماند.

وی افزود: این را هم باید در نظر داشت صنوف آلاینده تنها مربوط به آلودگی هوا نمی شود بلکه با صنوفی که آب ، خاک و بهداشت محیط را مخاطره می کنند نیز باید برخورد شود.

ناهید خداکرمی رییس کمیته سلامت شورا نیز که در این نشست حضور داشت به معضلات ترافیکی به وجود آمده در سطح شهر به واسطه حضور مشاغل مزاحم اشاره کرد و گفت: عمده دلیل ترافیک در بلوار دریا و خیابان دادمان به دلیل همین واحد ها و مشاغل مزاحم است که باید به آن رسیدگی شود.

تسریع در روند رسیدگی به پرونده های مشاغل و صنوف آلاینده

مجید فراهانی رییس کمیته بودجه شورا نیز در نشست مشترک اعضای شورا و معاونین خدمات شهری و روسای ساماندهی مشاغل مناطق گفت : متاسفانه بروکراسی رسیدگی به پرونده های بند ۲۰ طولانی است و بعضا ما با پرونده های ۱۰ ساله هم مواجه بوده ایم. این در شرایطی است که برخی مشاغل از نظر ایمنی می تواند مشکلات حادی به وجود آورند و امنیت شهروندان را تهدید کند. لذا باید سریعا به وضعیت این پرونده ها رسیدگی شود.

وی در ادامه افزود: موضوع دیگر استفاده از فضای همجوار با پیاده راه ها توسط صنوفی نظیر کبابی هاست که این فضا را تبدیل به باربیکیو می کنند .در این زمینه مزاحمت ایجاد می شود اما در عین حال ما نمی توانیم رای ماده ۱۰۰ برای آن بگیریم لذا در این زمینه باید تمهیدات خاص اندیشیده شود.
فراهانی در ادامه سخنان خود به مزاحمت هایی که توسط بار فروش ها ( وانت بارها) ایجاد می شود اشاره کرد و افزود: متاسفانه این افراد به دلیل آنکه سالیان سال به فعالیت خود ادامه دادند برای خود حقوق مکتسبه قائل می شوند.

رییس کمیته بودجه شورا در ادامه خاطر نشان ساخت: به نظر می رسد باید بررسی جامعی روی این موضوع صورت گیرد تا این سد معابر ایجاد نشود. طولانی شدن فعالیت بار فروش ها سبب تجمع حشرات و به وجود آمدن بیماری ها می شود.

آرش میلانی عضو شورا نیز در این جلسه گفت: پرداختن به صنوف مزاحم و آلاینده و خروج این مشاغل باید در اولویت برنامه های شهرداری باشد.

وی ادامه داد: باید اقدامات شاخص در این زمینه به صورت درست به مردم اطلاع رسانی شود. و در راستای ساماندهی اطلاعات و آمار برای تصمیم گیری درست در خصوص صنایع آلاینده و مزاحم اقداماتی صورت گیرد.

کد خبر 4163173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha