۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۸

غدا هیجاوی در دیدار با استاندار سیستان‌وبلوچستان:

سیستان‌وبلوچستان دیار ناشناخته با صدها جاذبه گردشگری است

سیستان‌وبلوچستان دیار ناشناخته با صدها جاذبه گردشگری است

رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی در دیدار با استاندار سیستان‌وبلوچستان از ثبت جهانی کلپورگان ابراز خوشحالی کرد و این استان را دیار ناشناخته با صدها جاذبه گردشگری است.

به‌گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیستان‌وبلوچستان، غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی شامگاه سه‌شنبه ۲۱ آذر در دیدار با سیددانیال محبی استاندار سیستان‌وبلوچستان خواستار توجه هرچه بیشتر به هنرمندان صنایع‌دستی و حمایت از آن‌ها در این استان پهناور شد.  

رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی در این دیدار بیان کرد: «بخشی از ثبت شهرهای خلاق به صنایع‌دستی و هنرهای بومی اختصاص دارد که از طریق سازمان بین‌الملی یونسکو ثبت می‌شود. از سال ٢٠١۴ ثبت شهرهای جهانی به صورت اختصاصی به شورای جهانی صنایع‌دستی واگذار شد. ایران و چین فعال‌ترین کشورهای شورای جهانی صنایع‌دستی در منطقه آسیا و اقیانوسیه هستند.» 

سیددانیال محبی استاندار سیستان‌وبلوچستان نیز این استان را رنگین کمانی از استعدادها و ظرفیت‌های بالقوه عنوان کرد و جهانی شدن کلپورگان را نشان و سَندی از فرهنگ و ریشه در قدمت مردمان استان دانست.  

 او ثبت جهانی روستای کلپورگان را فرصت مناسبی برای اتصال و ارتباط این روستا با سایر روستاها و شهرهای جهانی برشمرد و افزود: «از این پس نگاه‌های جهانی به این روستا معطوف خواهد شد که این مسیر توسعه و رشد همه‌جانبه آن را تسریع خواهد کرد.» 

استاندار سیستان‌وبلوچستان همچنین با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان روستاهای این استان در بخش‌های گردشگری، تمرکز بر توانمندسازی روستاها را در حوزه گردشگری را مهم‌ترین عامل توسعه روستاها و پیشگیری از مهاجرت روستاییان برشمرد.  

استاندار سیستان‌وبلوچستان گفت: «در این استان بسته‌ای از آثار طبیعی و تاریخی وجود دارد. این استان جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیاری از شهر سوخته گرفته تا کوه خواجه و کویر لوت دارد.» 

 درخواست معاون صنایع‌دستی از استاندار سیستان و بلوچستان

بهمن نامورمطلق معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور نیز در این دیدار با خطاب به محبی استاندار سیستان‌وبلوچستان گفت: «استاندار سابق توجه ویژه‌ای به حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری داشت و پیگیری‌های او در این زمینه از ثبت بیابان لوت گرفته تا روستای کلپورگان به نتیجه رسیده بود. امیدوارم شما نیز نگاه گسترده‌ای به این حوزه داشته باشید.» 

او اضافه کرد: «استان سیستان‌وبلوچستان راهی جز توجه به حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ندارد. توجه به این حوزه بهترین راه برای گسترش عدالت اجتماعی و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی است.» 

او از محبی استاندار سیستان‌وبلوچستان خواست در جلسه‌ای با علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برنامه‌های مربوط به استان بِروز شود تا بتوان با انرژی بیشتری این راه را ادامه داد.

نامورمطلق گفت: «صنایع‌دستی سیستان‌وبلوچستان ذخیره بزرگی است و می‌تواند به رونق اقتصادی صنایع‌دستی کشور کمک کند.»

کد خبر 4170917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha