۱۴ آذر ۱۳۸۲، ۱۳:۳۰

فردا در تاريخ

فردا در تاريخ

خبرگزاري "مهر": فردا شنبه پانزدهم آذر ماه سال 1382 هجري شمسي مقارن است با يازدهم شوال المكرم سال 1424 هجري قمري و برابر است با ششم دسامبر سال 2003 ميلادي

توقيف اموال  ايران در بانك هاي انگلستان :


در چنين روزي در سال1358هجري شمسي  نقود جمهوري اسلامي ايران دربانكهاي انگليسي از سوي دولت بريتانيا ضبط شد . 
 دولت بريتانيا در واقع با اين كار قصد داشت جمهوري اسلامي ايران را تحت فشار مضاعف اقتصادي قرار دهد تا ايران  گروگانهاي آمريكايي را آزاد سازد . چندي پيش از اين اقدام انگليس ، دولت آمريكا به همين منظور دولت ايران را تحت محاصره اقتصادي شديد قرار داده بود . 

معرفي كابينه فروغي :
محمدعلي فروغي ، دومين كابينه خود را در چنين روزي در سال 1320 ه ش  به مجلس شوراي  ملي معرفي كرد. 
وي  در شهريور ماه 1320 ه ش   پس از ورود نيروهاي متفقين به ايران دوباره نخست وزير شد .  محمد علي فروغي ملقب به ذكاء الملك دانشمند و نويسنده بزرگ معاصر ،  فرزند محمد حسين ذكاء الملك اصفهاني است . وي  در سال 1310 ه ق به مدرسه  دار الفنون رفت و به تحصيل در رشته طب پرداخت . اما بزودي آن را رها كرد و به تحصيل و مطالعه كتاب هاي حكمت و فلسفه روي آورد . او پس از مرگ پدر خود به رياست مدرسه سياسي كه مدتي معلم آن بود برگزيده شد . فروغي بعد ها به وكالت و رياست مجلس و همچنين وزارت و سفارت و رييس الوزر ايي و رياست جامعه ملل و همچنين رياست ديوان كيفر رسيد و يكي از اعضاي پيوسته فرهنگستان بود . از او آثار بسياري به جاي مانده است كه از ميان آنها مي توان به تاريخ مختصر ايران ، حقوق اساسي ، تاريخ ملل شرق ، تاريخ مختصر دولت روم قديم ، سير حكمت در اروپا  و همچنين تصحيح دواوين بزرگان ادبيات فارسي اشاره كرد . فروغي كه مورد اعتماد انگليسي ها بود در تداوم حكومت پهلوي بعد از جنگ اول جهاني و تبعيد رضاخان ، نقش كليدي داشت و بدون اقدام وي نزد دول پيروز در جنگ ، پهلوي دوم بر اريكه قدرت نمي توانست تكيه زند.


در گذشت منوچهر جهانبگلو :
 درچنين روزي در  سال1369هجري شمسي، منوچهر جهانبگلو از استادان  موسيقي اصيل ايراني دار فاني را وداع گفت . وي  در زمينه موسيقي دكتري خود را از اتريش دريافت داشته بود . جهانبگلو در ايران به تدريس موسيقي مشغول بود  . كتاب آموزش سنتور از جمله آثار اوست .

تولد سيمين آقا رضي :
سيمين آقار رضي موسيقيدان ايراني در چنين روزي در سال 1317 ه ش  به دنيا آمد . وي نوازنده  قانون و ويولون است . او در نوازندگي ساز قانون روش نويني را ابداع كرده است .

تولد فرهاد ارژنگي:


فرهاد ارژنگي  موسيقيدان ايراني در چنين روزي در سال 1317 ه ش  ديده به جهان گشود  . وي در سال 1340 ه ش  دار فاني را وداع گفت . او نوازنده  تار بود . از وي در حوزه ساخت تصانيف مختلف در موسيقي سنتي آثار زيبايي به يادگار مانده است .

 

حمله به كي اف :
 
 در چنين روزي در سال 1240 ميلادي ،  پس از مرگ چنگيز خان ، باتو خان مغول، شهر كي اف  را در اوكراين  تصرف كرد و پس از تصرف آن را با خاك يكسان نمود  .


دستور اعدام از سوي لينكلن :
در چنين روزي در سال 1862 ميلادي   به دستور آبراهام لينكلن رئيس جمهور وقت آمريكا ،  39 سرخپوست از قبيله سو  به دار آويخته شدند.

روز استقلال فنلاند :
در چنين روزي در سال 1917 ميلادي   فنلاند از روسيه مستقل شد . فنلاند كشوري است در شمال اروپا بين روسيه و سوئد و نروژ . نژاد مردم اين كشور زرد و سفيد است وغالب آنان  به زبان فنلاندي صحبت مي كنند . اكثر مردم اين كشور پيرو مذهب پروتستان اند . فنلاند در چهاردهم دسامبر سال 1955 ميلادي به عضويت سازمان ملل متحد در آمد .  اين روز همه ساله به عنوان  روزملي دراين كشور گرامي داشته مي شود .

عقب نشيني از اسكاتلند :
در چنين روزي در سال 1745 ميلادي ارتش بوني ، پادشاه انگلستان ، از اسكاتلند عقب نشيني كرد .

اشغال بخشي از هندوستان :
در چنين روزي در سال 1756 ميلادي نيروهاي نظامي انگلستان تحت امر رابرت كلايو  ، منطقه فولتاي هند را به اشغال خود در آوردند .

انتشار نخستين جلد از بريتانيكا :
در چنين روزي در سال 1756 ميلادي نخستين جلد از فرهنگ بزرگ بريتانيكا در اسكاتلند چاپ و منتشر شد .

انتشار نخستين شماره واشنگتن پست :   


در چنين روزي در سال  1877  نخستين شماره روزنامه واشنگتن پست  منتشر شد .    

اشغال بخارست :
در چنين روزي در سال 1916 ميلادي ارتش آلمان تحت فرماندهي ژنرال مكنسن بخارست را به اشغال خود در آورد .

انفجار مهيب در فرانسه :
در چنين روزي در سال 1917 ميلادي كشتي تسليحاتي فرانسه با نام مون بلان در هاليفاكس منفجر شد . بر اثراين انفجار 1639 نفر كشته و بيش از نه هزار نفر مجروح شدند .

قرار داد آنگلو آيريش :
در چنين روزي در سال 1921 ميلادي قرار داد انگليس ايرلند با نام آنگلو آيريش به امضاي طرفين رسيد . بر اساس  اين قرار داد ايرلند حاكميت خود را بر سرزمين اش اعلام داشت . همچنين بر اساس  اين قرار داد قسمت تجزيه شده به نام ايرلند شمالي شكل گرفت .

پيمان ريبن تروپ بونت :
در چنين روزي در سال 1938 ميلادي پيمان عدم تجاوز ميان دو كشور فرانسه و آلمان امضا شد . اين پيمان ريبن تروپ بونت نام داشت .

سيمون دو بووار گنكور  گرفت :
در چنين روزي در سال 1954 ميلادي سيمون دو بووار نويسنده بر جسته فرانسوي جايزه گنكور را در يافت داشت . سيمون دو بوار داستان پرداز و مقاله نويس اگزيستانسياليست فرانسوي در پاريس چشم به جهان گشود . ماندارن ها مهم ترين اثر اوست كه كه به چند ين زبان از جمله فارسي ترجمه شده است .  

نلسون ماندلا و زندان :


در چنين روزي در سال 1956 نلسون ماندلا و 156 تن ديگر از فعالان سياسي آفريقاي جنوبي  به خاطر  فعاليت هاي سياسي بر ضد نظام آپارتايد و نژاد پرستانه اقليت سفيد پوست حاكم در آفريقاي جنوبي دستگير شدند . وي در همين روز در در سال 1988 ميلادي  به زندان ويكتور وستر در كيپ تاون منتقل شد . رهبر آفريقاي جنوبي كه از سال 1999 از سياست كناره گرفته است، نماد جهاني صلح و دوستي است . وي در تمام طول عمر خويش در راستاي مبارزه با استعمار و استثمار حركت نموده است .او در حال حاضر قصد دارد  كه باقيمانده عمر خود را به مبارزه بااستعمار آمريكا و بيماري ايدز صرف كند .


اعلام آزادي تمامي گروگان هاي خارجي :  
صدام در چنين روزي در سال 1990 ميلادي اعلام كرد تمامي گروگان هاي خارجي موجود در اين كشور را   آزاد خواهد كرد .

ويراني مسجد بابري :  
در چنين روزي در سال 1992 ميلادي سيصد هزار هندو مسجد بابري را در هندوستان ويران كردند . دراين حمله 4 نفر جان باختند . منازعه بر سر بناي اين مسجد همچنان ميان مسلمانان و هندوها ادامه دارد و هنوز به نتيجه اي نرسيده است . تخريب كنندگان مسجد بابري مدعي اند كه مسجد در محل معبد رام ساخته شده بوده است. 

كشف ونزوئلا :
درچنين روزي در سال1499ميلادي  آلفونسو دوحدا دريانورد و مكتشف اسپانيايي ونزوئلا را كشف كرد . او  نام اين منطقه را ونزوئلا يعني ونيز كوچك نهاد زيرا مردم برخي دهكده هاي آن همچون ونيزيها خانه هاي خود را روي آب ساخته بودند.

تولد يوهان ام دوتزنبرگ :
 در چنين روزي در سال 1808 ميلادي دوتزنبرگ نويسنده فلاندري  ديده به جهان گشود . "آينده" عنوان مهمترين اثر اوست .

تولد جويس كيلمر :
 در چنين روزي در سال 1886 ميلادي كيلمر شاعر آمريكايي ديده به جهان  گشود . درختان مهمترين اثر ادبي اوست .

تولد گانر ميردال :
 ميردال جامعه شناس و اقتصاد دان معروف سوئدي در چنين روزي در سال 1898 ميلادي به دنيا آمد . او در سال 1974 جايزه نوبل را از آن خود كرد .
 
تولد ايو د نيس كوري :
 در چنين روزي  در سال 1904 ميلادي دنيس كوري نويسنده فرانسوي متولد شد . وي دختر دانشمند مشهور مادام كوري بود .

در گذشت ژان باپتيست سيموئون شاردن :

 در چنين روزي شاردن نقاش مشهور فرانسوي در سن 80 سالگي در گذشت .

در گذشت كلود مونه :


 در چنين روزي در سال 1926 ميلادي كلود مونه نقاش امپرسيونيست فرانسوي در سن 86 سالگي در گذشت . كلود مونه معجزه‌گري‌ است كه زندگي را از محيط پيرامون خود استخراج نموده و به بوم خود منتقل مي‌كند. شدت زندگي در آثار او براي همتايانش رشك برانگيز است. سزان در توصيف او چنين مي‌گويد: « تنها يك چشم دارد؛ ولي خدايا چه چشمي!» .امپرسيونيست ها در آثار خود با استفاده از رنگ هاي در خشان و خالص سعي مي كردند احساس خود وهمچنين  تاثيرات شخصي خود ، برگرفته از محيط اطراف را بر روي بوم منتقل سازند .  

 

کد خبر 41805

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha