به گزارش خبرنگار مهر، رهبران مسیحیت طی ماه دسامبر بر حمایت های خود از روحیه دین و دینداری در کریسمس می افزایند تا مؤمنان به خاطر داشته باشند علت برگزاری این جشنها میلاد حضرت مسیح است.
رهبران مسیحی بریتانیا به زادگاه حضرت عیسی(ع) سفر می کنند
اسقف اعظم کانتربری و کاردینال کلیسای کاتولیک روم در انگلستان و ولز به بیت لحم زادگاه حضرت عیسی (ع) سفر می کنند.
روان ویلیامز اسقف اعظم کانتربری و کاردینال مورفی اوکانر اظهار داشتند که این سفر نشانه انسجام با مسیحیان است. کاردینال مورفی اوکانر اظهار داشته است که شهر بیت لحم توسط دیوارها و محلهای بازرسی اسرائیلی محاصره شده است. دکتر ویلیامز نیز نسبت به تصمیم خارج کردن مسیحیان از بیت لحم هشدار داد و هر دو رهبر دینی از دیگر مسیحیان خواستند از زادگاه عیسی بن مریم دیدن کنند.
این دو اسقف اعظم به همراه اسقف ناتان هوهانیسیان ازکلیسا ارامنه بریتانیا و کشیش دیوید کافی از کلیساهای آزاد به زادگاه مسیح سفر می کنند. این گروه از رهبران مسیحی روز 20 دسامبر وارد سرزمین مقدس شده و تا روز 23 دسامبر به بریتانیا باز می گردد.
شهر بیت لحم از اهمیت ویژه ای برای مسیحیان برخودار است، از سوی دیگر مقبره راحیل مادرحضرت یوسف (ع) که برای یهودیت اهمیت دارد در حومه این شهر واقع شده است. بیت لحم همچنین دارای یکی از بزرگترین جوامع مسیحی فلسطینی در خاورمیانه است که در 10 کیلومتری جنوب بیت المقدس واقع شده است.
کارت تبریکها معنای حقیقی کریسمس را فراموش کرده اند
بر اساس تحقیقات یک نشریه بریتانیایی کارتهای تبریک کریسمس در این کشور به تدریج پیام و شمایل دینی خود را از دست داده و علت برگزاری جشن کریسمس را فراموش کرده اند.
بر اساس تحقیقی که نشریه دیلی میل انجام داده از هر 100 کارت تبریک کریسمس تنها یک کارت دارای پیام یا تصویر دینی مربوط به کریسمس است. تصاویر سنتی چون فرشتگانی که بالای سر حضرت عیسی(ع) بر شیپور می دمند، شبانان و سه مرد حکیم که ستاره بیت لحم را دنبال کرده اند، دیگر در کارت تبریکهای کریسمس دیده نمی شوند. طراحی های، لطیفه هایی که هیچ ارتباطی به داستان انجیل و معنای حقیقی کریسمس ندارند جایگزین تصاویر تولد عیسی بن مریم شده اند.
برخی از این کارتها حتی به مؤلفه هایی که داستان تولد حضرت عیسی(ع) را تشکیل می دهند اهانت کرده، برخی کریسمس و معنای آن را که از دین برخاسته نادیده گرفته اند و آرزوی سعادت در ماه دسامبر را مورد تأکید قرار داده اند. برخی دیگر از طراحی های این کارت کلم بروکلی، کفش، زنی اسلحه به دست و تصاویر نامربوط دیگری را به تصویر تولد حضرت عیسی (ع) ترجیح داده اند.
گروه های دینی نگرانی خود را نسبت به حذف تصاویر دینی از این کارتها به علت ترس اهانت نسبت به سایر ادیان منعکس کرده اند.
بر اساس تحقیقات دیلی میل حدود 5 هزار و 500 کارتی که در فروشگاه های خیابان مشهور های استریت به فروش می رسد، اندکی کمتر از 70 کارت دارای تصویر تولد حضرت مسیح بوده اند. علی رغم اینکه اغلب این کارتها (54 درصد) واژه کریسمس را ذکر کرده اند بسیاری از آنها تعطیلات خوشی را برای گیرنده کارت آرزو می کند، این در شرایطی است که هزاران کارت از هر گونه ارتباطی به کریسمس دور هستند .
سخنگوی کلیسای انگلیکن گفت: ما برای فروشگاه ها مشخص نمی کنیم که به مصرف کنندگان چه چیزی را بفروشند، اما ارائه پیامی که تولد مسیح را تداعی کند مناسبتر است. استفان گرین از گروه دینی صدای مسیحی خواستار تحریم کارت تبریکهای غیر دینی مسیحی شد و گفت: به نظر می رسد طراحان و فروشندگان آن معنای حقیقی کریسمس را از یاد برده اند.
شخصیت محوری جشنهای کریسمس را نباید نادیده گرفت
اسقف اعظم یورک به شدت از سکورلاهایی که معنای حقیقی کریسمس را از یاد برده و آن را پشت سر گذاشته اند انتقاد کرد و یادآور شد: نمی توان شخصیت محوری جشنهای کریسمس را نادیده گرفت.
دکتر جان سنتامو اسقف اعظم یورک ضمن انعکاس خشم رهبران کلیسا نسبت به گزارشهای مبتنی بر ممنوعیت تزئینات کریسمس و تصاویر تولد حضرت عیسی (ع)، سکولارها و ملحدان را به تخریب سنتهای فرهنگی متهم کرد.
وی افزود: سکولارهای سلطه جو تلاش می کنند با تمارض به اینکه کنارگذاشتن حضرت عیسی(ع) معنای حقیقی کریسمس را نشان می دهد، روح دین را از سال نوی مسیحی خارج و فردی که در قلب جشن کریسمس قرار دارد را نادیده بگیرند. این علائم سلطه جویانه سکولاریسم تلاش می کند سنتهای فرهنگی این کشور را به واسطه استدلالهای ناقص درباره تعدد فرهنگ و کثرت ادیان از بین برده و مانع اتحاد میان ادیان شوند. این روند با ماهیت کثرت منافات دارد، چرا که بسیاری از جوامع دینی تصریح کرده اند ماهیت دینی کریسمس اهانتی به آنها تلقی نمی شود.
دکتر سنتامو پس از اسقف اعظم کانتربری دومین مقام عالی رتبه کلیسای انگلیکن محسوب می شود یادآور شد: وی با اشاره به مقاله جان مورتایمز در سال 1999 که در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شد اظهار داشت: چرا سکولاریستها و ملحدان به این مقاله توجه نمی کنند که تاریخ و فرهنگ اروپا را به دین مسیحیت نسبت داده است.
حمایت پاپ از تعبیه نمادهای دینی در اماکن عمومی
پاپ بندیکت شانزدهم روز گذشته از تعبیه نمادهای دینی در اماکن عمومی دفاع کرد و حذف آنها را نشانه سکولاریسم فاسد دانست.
پاپ بندیکت شانزدهم در دیدار با گروهی از کارشناسان حقوق کاتولیک اظهار داشت: خشونت نسبت به تصدیق اهمیت فرهنگی و سیاسی دین به ویژه در مورد قرارگیری نمادهای دینی در مؤسسات عمومی نشانه سکولاریسم سالم نیست، بلکه نشانه تباهی و انحطاط سکولاریسم است.
رهبر 1/1 میلیارد کاتولیک گفت: هیچ کشوری نمی تواند دین را صرفا فردی در نظر بگیرد که فرد آن را به محیط خصوصی خود محدود کند، حضور عمومی دین باید به رسمیت شناخته شده و نمادهای آن در دفاتر کار، مدارس، دادگاه ها، بیمارستانها و دیگر اماکن مشاهده شود.
پاپ گفت: دید غیر دینی زندگی، فکر و اخلاق به فساد و سکولاریسم منجر می شود، عبارتی که مایه افتخار دموکراسی مدرن تلقی می شود
واتیکان انتصاب روحانی چینی بدون حکم پاپی را محکوم کرد
واتیکان انتصاب سومین روحانی چینی بدون کسب مجوز از مقر پاپ را محکوم کرد، این انتصاب می تواند تنشهای خصومت آمیز پکن و مقر پاپ را افزایش دهد.
دفتر واتیکان طی بیانیه ای اظهار داشت: پدر مقدس از شنیدن این خبر به شدت متأسف شد، چرا که انتصاب اسقف بدون حکم پاپی صورت گرفته و قوانین کاتولیک روم نقض شده است .این اقدامات که به احساسات دینی هر کاتولیکی در چین و در سراسر جهان اهانت می کند، از تبعات دیدگاهی است که کلیسا را مسئول دکترین کاتولیک نمی داند و اصول بنیادین سلسله مراتب روحانیت آن را خدشه دار می کند.
واتیکان اظهار داشت که تلاش کرده فعالیتهاایی برای عدم ایجاد این شکاف در جامعه کلیسایی داشته باشد، اما توضیحی درباره این که این اقدامات چه بوده ارائه نکرده است.
پکن در سال 1951 پس از به قدرت رسیدن دولت کمونیست با واتیکان قطع رابطه و کلیسای کاتولیک خود را خارج از اختیارات واتیکان تأسیس کرد. مؤمنان کاتولیک چینی تنها مجاز به نیایش در کلیساهای دولتی بوده و پکن انتصاب روحانیون از سوی پاپ را دخالت در امور داخلی کشور توصیف می کند.
حدود چهار میلیون کاتولیک چینی در کلیساهایی که مورد قبول دولت است به انجام مراسم عبادی و نیایش می پردازند. در این کلیساها کشیشها از سوی دولت پکن منصوب می شوند. بسیاری از کاتولیکهای چین در کلیساهای زیرزمینی به انجام مراسم عبادی و نیایش می پردازند و به واتیکان وفادار هستند. اعضای چنین کلیساهایی اغلب با آزادی و انزجار روبه رو می شوند.
چند ماه پیش نیز واتیکان دو اسقف چینی که طی مراسمی بدون حکم پاپ منصوب شده بودند را تکفیر کرد و به دنبال آن دو اسقفی که این مراسم را اجرا کردند نیز تکفیر شدند.
واتیکان: به تحقیقات سلولهای بنیادین بودجه ندهید
مقامات واتیکان نسبت به تصویب اختصاص بودجه پارلمان اروپا برای تحقیقات رویان موضعگیری کرده و آن را نقض حقوق بنیادین بشر دانستد.
هفته گذشته پارلمان چارچوب هفتمین برنامه تحقیقات را تصویب کرد و قرار شد طی سالهای 2007 تا 20013 مبلغ 7/72 هزار یورو به تحقیقاتی از اقتصادی تا تکنولوژیهای نوین و محیط زیست تا بهداشت اختصاص دهد. این برنامه که بودجه آن 40درصد بیش از پروژه های پیشین است از اول ژانویه (11 دی ماه) به مرحله عمل درمی آید.
دفتر مطبوعاتی پارلمان اروپا نیز اعلام کرده است که بودجه تحقیقات سلولهای بنیادین رویانی هنگامی فراهم می شود که با قانون کشور مورد نظر منافات نداشته باشد.
کشورهای چون استوانی، مجارستان، لتونی و اسلوانی هیچ قانون خاصی درمورد تحقیق سلولهای بنیادین رویانی ندارند. ایتالیا و آلمان نیز محدودیتهایی در این رابطه دارند. اتریش، لیتوانی، لهستان تحقیقات سلولهای بنیادین را ممنوع کرده و بلژیک، انگلستان و سوئد شبیه سازی با اهداف درمانی را مجاز می شمارند.
در این میان رئیس آکادمی پاپی زندگی اسقف الیو اسگراسیا ضمن ابراز تأسف از این تصمیم پارلمان اروپا گفت: این امر نشان دهنده نسبی گرایی اخلاقی بوده که هم اکنون اروپا را احاطه کرده است.
وی در گفتگو با رادیو واتیکان اظهار داشت: باید قوانین محکمی برای عدم انجام این تحقیقات در سطح کشورها وضع شوند چرا که وضعیت کنونی نشان دهنده این است که حقوق بنیادین در سراسر اروپا تعاریف مشترکی ندارند. اسقف اسگراسیا تأکید کرد که این اقدام پارلمان اروپا نشان دهنده میل به آزمایش و تجارت است؛ زیرا این امر روشن است که در ایتالیا نمی توان سلولهای رویانی را استخراج کرد، اما در انگلستان سلولهای به فروش می رسند.
احترام خود را نسبت به اسلام و مسلمین ابراز کرد
پاپ در دیدار هفتگی خود با مومنان کاتولیک میدان سنت پیتر تحسین خود را نسبت به اسلام و مسلمین ابراز کرد و خواستار آزادی دین و ایمان و نفی انواع خشونت شد.
پاپ که اخیراً از سفر چهار روزه خود به ترکیه به واتیکان بازگشته است جزئیات سفر خود را در دیدار عمومی روزچهارشنبه با مومنان کاتولیک در میدان سنت پیتر درمیان گذاشت.
براساس سنت واتیکان پاپ هر چهارشنبه از پنجره دفتر خود که رو به میدان سنت پیتر باز می شود با کاتولیکها دیدار و گفتگو می کند.
بندیکت گفت : ترکیه نیز با چالشی مواجه است که امروزه در اکثر کشورهای دنیا مشاهده می شود، از سویی احیای حقیقت خداوند و اعتقادات دینی ضروری است و از سوی دیگر، این کشورباید اطمینان حاصل کند که ابراز عقاید دینی آزاد و عاری از تعصبات افراط گرایانه باشد.
رهبر کاتولیکهای جهان افزود : من از این فرصت خوش یمن استفاده کردم تا احساس احترام خود به مسلمانان و تمدن اسلامی را تجدید کرده و بار دیگر ابراز کنم و در عین حال توانستم بر اهمیت همکاری مسلمانان و مسیحیان برای خیر بشر، زندگی، صلح و عدالت تأکید کنم.
هدف اصلی سفر پاپ تقویت پیوندهای مسیحی و ارتباط برقرار کردن با کاتولیکها و ارتدکسها بود، اما پس از سخنرانی مناقشه برانگیز پاپ در ماه سپتامبر که موجبات خشم مسلمانان را فراهم کرد سفر به ترکیه به آزمونی برای سنجش توانایی واتیکان برای بهبود روابط با جهان اسلام بود.
دیدار پاپ از مسجد سلطان احمد باعث شد نام وی به عنوان دومین پاپی که در تاریخ واتیکان وارد یک مسجد شده است ثبت شود. سلف وی ژان پل دوم در سال 2001 از مسجد امیه در دمشق دیدار کرد.
الکسی دوم خواستار حضور قانونی روحانیون در ارتش شد
پاتریاک مسکو خواستار تصویب مکانیسم قانونی شد تا روابط سازمانهای دینی و ارتش روسیه را تعدیل و تنظیم کند.
الکسی دوم پاتریاک مسکو و روسیه در مصاحبه ای که روزنامه شیتی مچ منتشر شده، گفت: از قانونی شدن حضور روحانیون در ارتش حمایت کرده و اعتقاد دارم این امر همکاری ثمربخش میان سازمانهای دینی و مقامات اجرایی قانون را ترویج خواهد کرد.
الکسی دوم یادآورشد: ارتش مدرن بدون مؤلفه های دینی در دفاع از سرزمین مادری موفق نخواهد بود و زندگی هر فردی که در ارتش زندگی می کند بدون آزادی دینی مورد تصویب قانون اساسی روسیه، غیرقابل تصور است.
رهبر مسیحیان ارتدکس روسیه افزود: متأسفانه تاکنون مکانیسم قانونی برای تضمین آزادی دینی مؤمنان در ارتش ساماندهی نشده است. باید اقدامات قانونی در این راه صورت گیرد تا اعضای ارتش بتوانند از توجه معنوی بهره مند شوند.
وی با اشاره به تجربه سایر کشورها در این زمینه تصریح کرد: به واسطه انتصاب روحانی ارتش که مورد حمایت دولت قرار دارد بسیاری از مشکلات ارتش رفع می شود.
الکسی دوم تأکید کرد: اگر روحانی ارتش در ساختار سازمانی نیروهای مسلح قرار گیرد، دسترسی اعضای ارتش به روحانی بسیار مؤثر خواهد بود.
بسیاری از کشورهای دنیا چون بریتانیا، آلمان، کانادا، فرانسه و ایلات متحده در غرب از حضور روحانی در ارتش سود می برند.
پاپ برای خاتمه خشونت و استعمار در جهان دعا کرد
پاپ بندیکت شانزدهم روز گذشته در جشن لقاح مقدس هنگام ادای احترام به مجسمه مریم باکره در پیزا دی اسپانگنا ( میدان پله های اسپانیایی) برای خاتمه خشونت و استعمار در جهان دعا کرد.
حدود 20 هزار نفر از مردم شهر رم، پایخت ایتالیا و جمع کثیری توریست در این میدان جمع شده بودند تا شاهد اجرای مراسمی سنتی به منظور گرامیداشت جشن لقاح مقدس باشند. والتر ولترونی شهردار رم و کاردینال کامیلو روینی نایب رئیس منطقه سراسقفی رم از پاپ استقبال کردند.
بندیکت هنگام غروب طی سخنرانی خود در این مراسم از مسیحیان خواست نسبت به طمع قدرت، پول و لذت که انسان را به کام فساد، نفاق، خودپرستی و خشونت می کشاند، برحذر باشند.
وی گفت: جامعه مدرن به کرات این امور را بر نیازهای انسان برتر می داند.
رهبر کاتولیکهای جهان بدون اشاره به هیچ منطقه یا موضوع سیاسی خاصی برای آینده بهتر ساکنان جهان، برای کرامت انسانی و نفی انواع خشونت دعا کرد.
سنت زیارت پاپها در میدان دی اسپانگنا توسط ژان پل دوم در سالهای آغازین پاپی وی احیا شد. مجسمه و ستون این میدان توسط پاپ پیوس نهم در سال 1856 پس از آن که لقاح مقدس را به عنوان یک اصل دینی اعلام کرد بنا شده است.
لقاح مقدس به معنای پاک شدن حضرت مریم(س) از گناه اولیه بشر و آکنده بودن وی از موهبت الهی است. این نظریه عموماً با دکترین حلول و بکرزایی اشتباه گرفته می شود. کلیساهای ارتدکس شرقی و کلیساهای پروتستان از این نظریه پیروی نمی کنند.
رهبران دینی آمریکا خواستار نیایش برای مردم دارفور شدند
رهبران دینی عضو ائتلاف "دارفور رانجات دهید" در آمریکا و مومنان طی روزهای 9 و 10 دسامبر( 18 و 19 آذر) برای خاتمه به قساوتهای دارفور در غرب سودان دعا کردند.
دیوید روبن اشتاین مدیر اجرایی ائتلاف "سودان را نجات دهید" تخمین زد تاکنون 400 هزار نفر جان خود را در این خشونتها از دست داده اند اما تعداد دقیق قربانیان خشونت را نمی توان تعیین کرد.
روبن اشتاین در جمع خبرنگاران گفت: هر روز افرادی جان خود را از دست داده و جان عده ای دیگر با تهدید مواجه می شود.
78 سازمان دینی طی این هفته آگهی در روزنامه یو اس ای تودی منتشر کرده و طی آن خواستار بیداری وجدان درباره دارفور شده اند.
کنفرانس اسقفهای کاتولیک آمریکا، کنفرانس زنان دیندار، پاکس کریستی آمریکا و دفتر نگرانیهای جهانی از جمله امضا کنندگان این آگهی تلقی هستند .
رهبران دینی طی این اقدام قصد داشتند آگاهی مردم را نسبت به شکنجه، تجاوز و ارعاب افزایش داده و از مخاطبان خود می خواهند لحظه ای در سکوت برای مردم در رنج دارفور دعا کنند تا این اتحاد موجب بهبود وضعیت آنها شود.
منطقه دارفور، سودان از فوریه 2003 که تنش گروه های شورشی و سربازهای دولتی افزایش یافت صحنه نقض حقوق بشر و دیگر قساوتها علیه مردم این منطقه بوده است. علی رغم پیمان صلح ماه "می" به هدف خاتمه خشونت، جنگ هنوز هم ادامه دارد.
خاخام استیو گاتوو، مدیر اجرایی شورای یهودیان نیز در این مورد اظهار داشته است: هنگامی که جهان فراموش می کند، باید از خدا استمداد طلبید. نخستین گام برای برقراری صلح بازگرداندن نیرویهای سازمان ملل به دارفور است.
کشیش رابرت ادگار دبیر کل شورای ملی کلیساها گفت: مردم دارفور به حمایت و تعهد هرچه سریع تر نیاز دارند.
نظر شما