۲۰ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۳۲

مدیرکل طرحهای ملی جوانان عنوان کرد:

تغییر نام خانه جوان به «دولتیار»

تغییر نام خانه جوان به «دولتیار»

مدیرکل طرحهای ملی جوانان از تغییر نام خانه جوان به «دولتیار» خبر داد و گفت: مجلس به دنبال حذف بودجه خانه های جوان به بهانه ساخت خوابگاه متاهلان است.

به گزارش خبرنگار مهر، امیرحسین آل اسحاق در حاشیه گردهمایی مسئولان جوانان سراسر کشور با اشاره به فعالیت های انجام شده در حوزه جوانان از زمان تشکیل سازمان ملی جوانان و در ادامه معاونت جوانان وزارت ورزش گفت: معاونت جوانان در طول فعالیت خود یک ستاد هماهنگ کننده بوده و از این سطح فراتر نرفته است.

وی ادامه داد: در حوزه طرح‌های ملی شیوه کار باید عوض شود و مواردی نیاز به اصلاح و اضافه شدن دارد. در حال حاضر طرح های ملی جوانان در حوزه فراغت، هفته جوان و طرح های ملی استان ها خلاصه شده است.

آل اسحاق با بیان اینکه در سال ۹۵ و ۹۶ ایجاد خانه های جوان در دستور کار قرار گرفت، تاکید کرد: تاکنون طرح های اثرگذار معاونت جوانان در حوزه تشکلهای اجتماعی بوده است و با احترام به همه تشکل‌ها، این رویه باید اصلاح شود.

بیش از ۲۰ میلیون جوان در کشور داریم و با احتساب ۲ هزار تشکل فعال اگر هر تشکر هزار مخاطب هم داشته باشد تنها دو میلیون جوان تحت پوشش تشکل های اجتماعی قرار می گیرند این در حالی است که روی چرخه فرآیند حضور جوانان از تمرین فعالیت اجتماعی تا رسیدن به هدف گذاری رهبران جوان و نخبگان اجتماعی تسلط و حضور لازم را نداریم.

مدیرکل طرح های ملی جوانان خاطرنشان کرد: تشکل های اجتماعی زمینه تمرین فعالیت اجتماعی است و از دل آنها باید رهبران جوان بیرون بیایند. هدف گذاری ما گسترش مفهوم خانه جوان است. در حال حاضر محور فعالیت خانه جوان ارائه خدمات به سمن ها است اما در نظر داریم سه بخش مهم در موضوع فعالیت های اجتماعی جوانان را در خانه جوان تعریف کنیم و توده جوانان علاقه مند را جذب کنیم تا در همه زمینه ها غیر از فعالیت تجاری و سیاسی حضور داشته باشند.

وی با تأکید بر ضرورت کار داوطلبانه جوانان گفت: دولت محدودیت‌های زیادی دارد و باید اداره امور با مشارکت جوانان انجام شود. جوانان باید در اداره امور کشور درگیر شوند تا احساس وابستگی آنها به کشور و هویت ملی افزایش یابد قصد داریم در خانه جوان فعالیت داوطلبانه جوانان را از تشکیل سمن ها تا تبدیل شدن به رهبران جوان پیگیری کنیم.

آل اسحاق افزود: در موضوع نخبگان و رهبران جوان تاکنون کاری صورت نداده ایم این در حالی است که جوانان در تمام عرصه ها از انقلاب تا جنگ تحمیلی و سازندگی حضور و تاثیرگذاری داشتند با این حال آنان را در اداره کشور دخیل نکرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص دور ماندن جوانان از مسئولیت‌های اجرایی و حضور برخی آقازاده ها یا به اصطلاح ژن های خوب در برخی مسئولیت ها گفت: ما موافق این موضوع نیستیم که به جوانان اعتماد نشود اما اگر حضور همین تعداد آقازاده در پستهای اجرایی نباشد عرصه برای جوانان کاملاً از میان می‌رود و همین حضور حداقلی حذف می شود. شاهدیم که وزیر جوان دولت با وجود برخی انتقادات به وی با زبان جوانان حرف می زند و دست کم جوانان کلام و سخن او را متوجه می‌شوند.

مدیرکل طرح های ملی جوانان تاکید کرد: شبکه مدیران جوان باید تشکیل شود تا جوانان خودشان از خودشان حمایت کنند نقشه راه ما مشخص است اما اینکه چقدر موفق شویم بسته به شرایط است.

وی گفت: در بودجه سال ۹۷ مجلس به دنبال حذف بودجه خانه های جوان است و معتقدند این بودجه باید به ساخت خوابگاه متاهلان اختصاص یابد و ما به دنبال طرحی برای تغییر نامه این خانه های جوان به ایران یار یا دولتیار هستیم تا نظر مساعد مسئولان را جلب کنیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های کاخ جوانان در پیش از انقلاب و تشکیل شبکه پیشاهنگان گفت: معتقدیم طرح و ساختار کاخ جوانان کامل است اما محتوا و نرم افزار آن باید تغییر کنند و بتواند به عنوان یک الگو مورد استفاده قرار گیرد.

آل اسحاق همچنین از تفاهم نامه با بنیاد ملی نخبگان خبر داد و افزود: بر اساس این تفاهم نامه زمینه ورود نخبگان به فعالیت های اجتماعی در قالب خانه جوان فراهم می شود.

مدیر کل طرح های ملی جوانان همچنین از مذاکره با ستاد مشترک برای اختصاص امتیازاتی به نخبگان فرهنگی و اجتماعی برای دوره خدمت سربازی آنها خبر داد و خاطرنشان کرد: در گذشته نخبگان علمی تسهیلاتی در سربازی داشتند که ما معتقدیم نخبگان اجتماعی فرهنگی و کارآفرین باید بتوانند از تسهیلاتی در دوره سربازی برخوردار شوند تا در کنار سربازی، فعالیتهای اشتغالزایی خود را ادامه دهند. معتقدیم باید مرز نخبگی جابجا شود و تمرکز فقط روی نخبه علمی نباشد.

کد خبر 4196100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha