۲۲ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۲۲

امام جمعه ابهر:

فضای مجازی اگر مدیریت شود برکات بسیار زیادی دارد

فضای مجازی اگر مدیریت شود برکات بسیار زیادی دارد

زنجان-امام جمعه ابهر تاکید کرد: فضای مجازی فرصت بسیار مهمی است برای برخی از کارها و اگر مدیریت شود برکات بسیار زیادی دارد اما آسیب‌ها و تهدیدات آن نیز بسیار جدی است.

به گزارش خبرگزاری مهر وبه نقل از دفتر امام جمعه ابهر، حجت‌الاسلام جعفر رحیمی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه ابهر به برخی فرصت‌ها و آسیب‌های فضای مجازی اشاره کرد و گفت: بدیهی است که فضای مجازی فرصت بسیار مهمی است برای برخی از کارها و اگر مدیریت شود برکات بسیار زیادی دارد اما آسیب‌ها و تهدیدات آن نیز بسیار جدی است.

وی با اشاره به اینکه اطلاع یافتن کاربران از آسیب‌های اجتماعی و تهدیدات فضای مجازی می‌تواند در پیشگیری از پیامدها و کاهش اثرات مخرب این فضا بسیار مؤثر باشد، تصریح کرد: پیامدهایی مانند دور کردن افراد خانواده از یکدیگر، ایجاد اعتیاد روانی، به خطر افتادن امنیت شخصی، طلاق عاطفی، ایجاد روابط خارج از چارچوب خانواده، بلوغ زودرس، کاهش روابط و تعاملات اجتماعی، از جمله اثرات مستقیم و غیرمستقیم فضای مجازی شمرده می‌شود.

رحیمی با بیان اینکه صاحب‌نظران و پژوهش‌گران علوم انسانی معتقدند که ورود اینترنت به فضای زندگی انسان‌ها در کنار مزایا و محاسن غیرقابل کتمان، باعث به‌وجود آمدن یکسری دغدغه‌ها و نگرانی‌ها شده و روابط افراد را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است، اظهار کرد: ایجاد آشفتگی در خانواده‌ها، افزایش هنجارشکنی در جامعه، جهانی‌سازی از طریق تبلیغ و القای فرهنگ غربی و نیز کمرنگ شدن نقش نظارتی خانواده‌ها را باید از جمله مهم‌ترین آسیب این فضا برشمرد.

وی با یادآوری اینکه بسیاری از والدین به‌ دلیل ویژگی‌های خاص فضای مجازی و نو بودن این پدیده، فرصت و یا توان کافی برای شناخت دقیق این فضا و کاربردهای آن‌ را به دست نیاورده‌اند، افزود: این عدم آشنایی با فضای سایبری در کنار استفاده روزمره نوجوانان و جوانان و حتی کودکان از این فضا باعث شده است که یک فضای محرمانه و خصوصی بدون احساس وجود ناظر برای فرزندان ایجاد شود و آن‌ها بدون دغدغه به سایت‌ها و احیانا شبکه‌های مختلف مجازی دسترسی یافته و به‌دلیل ویژگی‌های سنی و کنجکاوی‌های خود، از فضاهای ناسالم موجود در اینترنت متأثر شوند.

امام جمعه ابهر ادامه داد: این مسئله در بلندمدت باعث تغییر رفتار فرد و به تبع آن‌ جامعه می‌شود که معمولا در مغایرت با عرف و ارزش‌های سنتی خانواده‌ها است ولی با این همه آسیب‌ها و تهدیداتی که فضای مجازی دارد و مدیریت آن نیز در خارج از کشور و نوعاً در دست دشمنان است و ما در این حوادث اخیر نیز دشمنی دشمن و فتنه فتنه‌گران را به‌وسیله فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شاهد بودیم.

رحیمی گفت: متاسفانه مسئولان امر از خواب غفلت بیدار نمی‌شوند و کوچک‌ترین قدمی برای ایجاد زیرساخت بومی و ملی برنمی‌دارند و مع‌الاسف به جای کار و آماده‌سازی زیرساخت‌ها طفره رفته و کسب و کار مردم را بهانه کرده و به مسائل حاشیه‌ای می‌پردازند اما انصاف این است که حق این مردم بزرگ این نیست که به دروغ به نفع مردم شعار بدهند و ژست همراهی بگیرند ولی عملاً برای اقتصاد و فرهنگ این مردم قدمی برندارند. حق مردم واقعاً برخورداری از زیرساختی امن و مطمئن برای ارتباط آزاد و کسب و کار سهل و آسان است.

کد خبر 4197432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha