۲۳ دی ۱۳۹۶، ۹:۳۴

فرماندار تویسرکان:

بارندگی‌های امسال شهرستان تویسرکان ۴۰ درصد کاهش داشته است

بارندگی‌های امسال شهرستان تویسرکان ۴۰ درصد کاهش داشته است

تویسرکان - فرماندار تویسرکان گفت: بارندگی‌های امسال شهرستان تویسرکان ۴۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگارمهر، حبیب مومیوند صبح شنبه در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان تویسرکان بابیان اینکه بارندگی‌های امسال شهرستان تویسرکان ۴۰ درصد کاهش داشته است،   اظهار داشت: میزان بارندگی سال جاری نسبت به بلندمدت نیز با کاهش ۵۶ درصدی مواجه بوده است.

مومیوند با تأکید بر احتمال بحران جدی آب خواستار توجه بیش از پیش به مقوله صرفه جویی در مصارف کشاورزی و شرب شد و افزود: استفاده از روش های نوین آبیاری، تغییر الگوی کشت و توسعه گلخانه ها باید در دستور کار کشاورزان قرار گیرد.

وی با اشاره به فعالیت های ترویجی جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان در کشت محصولات کم آب بر گفت: سال گذشته در شهرستان تویسرکان ۳۰ هکتار کلزا کشت شد که امسال این میزان به ۲۵۰ هکتار رسیده است.

مومیوند با تأکید بر اینکه برخورد با چاه‌های عمیق غیرمجاز و چاه‌های عمیق با برداشت بی رویه در اولویت است، گفت: ‌بر اساس اعلام به کشاورزان با افرادی که چاه‌های آب را به کشت محصولات پر آب بر در اراضی دیم اجاره می دهند برخورد جدی می شود.

وی افزود: تعدادی افراد سودجو با اجاره زمین دیم کشاورزان و چاههای آب اطراف این اراضی به کشت محصولات پر آب بر مبادرت می ورزند و سبب صدمه زدن به منابع آب و خاک می شوند.

فرماندار تویسرکان از برگزاری سمینار آب با محوریت جهادکشاورزی و همراهی ادارات امور آب، آبفا و آبفار در شهرستان خبر داد و افزود: گروههای هدف از جمله کشاورزان، باغداران و عموم مردم در این سمینار حضور می یابند.

وی با تأکید بر اینکه سال پیش رو از نظر آبی بسیار نگران کننده است، گفت: حفاظت از منابع آبی وظیفه همگانی است.

وی با اشاره به سطح آب های زیر زمینی در دشت های شهرستان در دهه ۷۰ گفت: منابع آبی که در دهه هفتاد در ۵ متری دهانه چاه بودند اکنون به عمق بیش از ۵۰ متر رسیده است.

مومیوند با تأکید بر اینکه در شهرستان ۱۸۶۰ حلقه چاه مجاز وجود دارد، گفت: ۴۵۰ حلقه چاه مجهز به کنتور هوشمند شده اند.
 

کد خبر 4197844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha