بیانیه اساتید و طلاب حوزه آیت الله مجتهدی؛

افعال معصومین نه تنها قابل نقد نیست بلکه مبیّن شریعت است

افعال معصومین نه تنها قابل نقد نیست بلکه مبیّن شریعت است

اساتید و طلاب حوزه آیت الله مجتهدی در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی بر نقد معصومین بیانیه ای صادر کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر بیانیه اساتید و طلاب حوزه علمیه آیت الله مجتهدی در واکنش به اظهارات رئیس جمهور در مورد نقد معصومین است که در ادامه می خوانید؛

بسم الله الرحمن الرحیم

از آنجا که شأن حوزه ی علمیه تبیین و تبلیغ علوم و معارف اسلامی است و تاریخ حوزه ها گواه روشنی بر این مدعاست، لازم است حوزه نسبت به انحرافات جزئی یا کلی به ویژه آنجا که خوف تاثیرگذاری بیشتری می رود از سکوت اجتناب نموده و به وظیفه دینی و تاریخی خود عمل نماید. بر همین اساس حوزه ی علمیه ی آیت الله مجتهدی (ره) به عنوان یکی از مهم ترین حوزه های علمیه تهران ذکر برخی نکات را پیرامون سخنان اخیر ریاست محترم جمهوری ضروری می داند.

بی شک جواز نقد مسئولان نظام اسلامی در همه ی سطوح به شرط ابتنای آن بر قانون، اخلاق و انصاف نه تنها مخالفتی با موازین اسلامی ندارد بلکه همواره بر حُسن و لزوم آن تأکید شده است. اما آنچه در صحبت های اخیر محل تأمل و مناقشه قرار گرفته است آنجایی است که از صحبتهای ارائه شده چنین برمی آید که حتی ولیّ معصوم مفترض- الطاعة هم می تواند در مقام نقد قرار گیرد در حالیکه نقد حسب معنای لغوی و متفاهم عرفی آن، تمییز سره از ناسره    می باشد و پر واضح است که قول و فعل و تقریر معصوم به اتفاق علمای شریعت و مقتضای ادله عقلی و نقلی مطلقا عاری از هر ناسره ایست و لازمه ی چنین نقدی آن است که شخص نقّاد معتقد به وقوع خلاف صواب در عمل و رویّه معصوم باشد. معتقدان به امکان صدور چنین فعلی از معصومان را می توان به مسلمات عقاید شریعت شریف و محکمِ براهین عقلی و انبوهِ نصوص نقلی ارجاع داد که وضوح آن ما را از بحث دوباره پیرامون آن بی نیاز می کند.

آنچه در شرع مقدس، مبیّن احکام و معارف می باشد عبارت است از عقل، کتاب عزیز و سنت اولیای الهی و لذا افعال معصومین علیهم السلام نه تنها قابل نقد نیست بلکه مبیّن شریعت است و بلکه آن کسی مستحق نقد و توبیخ است که از این سیره فاصله بگیرد.

همگان می دانیم بنا به آیه ی ۶۵ سوره نساء نه تنها اطاعت از حکم پیامبر لازم است بلکه اگر کسی از حکم ایشان کوچکترین حرجی در قلب خود احساس کند، از ایمان اسلامی بهره ای نبرده است. «فلا و ربّک لا یؤمنون حتی یحکّموک فیما شجر بینهم ثم لا یجدوا فی انفسهم حرجا مما قضیت و یسلّموا تسلیما»

اما درباره ی واقعه ای که در این سخنان بدان استشهاد شده است باید گفت بنا بر آنچه در تفسیر صافی آمده است (ج۳ – ص۱۵۲) پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در مقام توضیح جایگاه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام قرار داشته اند و این سخن از سوی کسانی ایراد شده است که نتوانسته اند مقام ولایت ایشان را بپذیرند و در جواب آنها آیه ۹۱ سوره نحل مبنی بر اجتناب از خروج عهد الهی، نازل می شود و پس از این گونه برخورد محکم با معترضین، عجیب آن است که به چنین سیره ی منافقانه ای استناد شود.

حاصل آنکه ظاهر سخنان ایراد شده، با مبانی خرد و دانش دینی مغایر است و از این جهت شایسته بلکه لازم است در اولین فرصت مناسب، این اشتباه - که لابد سهوی بوده - اصلاح شود.

از خداوند متعال شناخت جایگاه و توفیق عمل به وظیفه را به صورت کامل و متقن برای عموم و خاصّاً برای مقامات کشور خواستاریم.

و السلام علی من اتبع الهدی

کد خبر 4202266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha