۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۱۱

مهر گزارش می دهد؛

سهم اندک تولیدات ایلام در صادرات از مرز مهران

سهم اندک تولیدات ایلام در صادرات از مرز مهران

ایلام-مرز مهران فرصت طلایی برای صادرات محصولات تولیدی استان ایلام را فراهم کرده است اما استان از صادرات در این مرز سهم بسیار اندکی دارد.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: مرز بین المللی مهران یکی از مناطقی است که ارزش اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بالایی دارد و صادرات و واردات کشور از این مرز رونق خوبی گرفته است.

مرز مهران به عنوان مهمترین ظرفیت اقتصادی استان ایلام نقش محوری در توسعه صادرات استان و کشور دارد به طوری که هر ساله صدها هزار تن انواع محصولات کشاورزی و کالاهای مختلف از مرز مهران به کشور عراق صادر می شود.

با توجه به این که کشاورزی نیز به عنوان محور اصلی در توسعه استان ایلام است، با وجود مرز مهران می تواند نقش مهمی در اشتغال استان داشته باشد اما متاسفانه در سبد صادراتی که به سمت عراق می رود، سهم صادرات از خود استان ایلام کم است و محصولات کشاورزی کمی از طریق مرز مهران به این کشور صادر می شود.

مهمترین کالاهایی که از استان ایلام به کشور عراق صادر می شود، سیمان ایلام است که می طلبد متولیان و مسئولان رایزنی های بیشتری با کشور عراق داشته باشند.

برای دست یابی به بازار عراق باید نیازمندی ها و تقاضاهای طرف مقابل را شناسایی کرد و با توجه به این که مرز بین المللی مهران در استان ایلام قرار دارد در این خصوص از استان ایلام نیز صادرات بیشتری صورت گیرد.

لزوم استفاده از مرز مهران برای اشتغال

مهدی آزادی یکی از شهروندان استان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مرز بین المللی مهران  یکی از محورهایی است که می تواند در رونق اقتصادی استان موثر باشد، با توجه به این که موقعیت این مرز از لحاظ زیارتی هر ساله خیل عظیم عاشقان اباعبدالله(ع) از این مرز گذر می کنند به همین دلیل می تواند در کنار این از لحاظ اقتصادی یکی از محورهای مهم در استان باشد.

وی ادامه داد: صادرات و واردات کالا یکی از بحث های مهم اقتصادی است که قطعا می تواند در اشتغال جوانان با توجه به این که سطح بیکاری در استان بسیار بالا است، موثر و مفید باشد.

صادرات ۴ سال گذشته از مرز مهران

سید محمد نظری معاون فنی و امور گمرکات استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در مرز بین المللی مهران بیش از ۵۰۰ نفر تجار و ترخیص کار وجود دارد که روزانه حداکثر یک هزار کامیون تا حداقل ۴۰۰ کامیون کالا از مرز مهران به کشور عراق تخلیه و بارگیری انجام می گیرد.

وی افزود: یکی از اولویت هایی که در گمرک ایران دنبال شده بحث راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی یا همان پنجره واحد تجارت فرامرزی بوده است، گمرکات استان ایلام نیز همگام با گمرکات سراسر کشور توانسته است که نسبت به استقرار سامانه جامع امور گمرکی اقدام کند.

نظری اضافه کرد: سامانه جامع امور گمرکی منجر به اصلاح فرآیندها، کاهش انجام مراحل تشریفات گمرکی و به تبع آن تسریع در انجام تشریفات، کاهش زمان و هزینه های ورود و خروج کالا و جلوگیری از ورود قاچاق کالا بوده است.

نظری تصریح کرد: در خصوص آمار صادرات و واردات از مرز بین المللی مهران در سال ۹۲ مجموع کل تجارت پیله وری استان را نیز اضافه کنیم از لحاظ وزنی دو میلیون و ۵۹۷ هزار و ۵۷۲ تن به ارزش ۹۰۹ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۱۹ دلار بوده است، در سال ۹۳ این رقم به یک میلیارد و ۲۹۵ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۲۱ دلار می رسد.

وی افزود: در سال ۹۴ مجموع صادرات در مرز مهران دو میلیون و ۵۵۰ هزار و ۵۵۴ تن به ارزش یک میلیارد و ۴۲۸ میلیون و ۳۶۷ هزار و ۶۰۶ دلار بوده، همچنین در سال ۹۵ این رقم با رشد بالایی به دو میلیون و ۳۶۵ هزار و ۵۶۷ تن به ارزش دو میلیارد و ۲۳۶ میلیون و ۶۹۴ هزار و ۴۸۶ دلار می رسد.

وی گفت: در ۹ ماهه امسال نیز مجموع صادرات استان و صادرات اظهار شده از سایر گمرکات یعنی خروج از مرز  مهران از لحاظ وزنی یک میلیون و ۶۷۵ هزار و ۶۵۳ تن به ارزش ۹۰۲ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۲۷۰ دلار بوده است که با توجه به این که صادرات از مرز مهران رونق داشته افزایش چشمگیری یافته است.

وی اضافه کرد: در خصوص واردات از این مرز نیز فقط واردات ماشین آلات و خطوط تولید وجود دارد که در ۹ ماهه سال ۹۶ آمار آن نیز ۴۵۶ تن کالای وارداتی را داشتیم که به ارزش  ۶۳۲ هزار و ۴۲۸ دلار بوده که نسبت به سال گذشته رشد چندانی نداشته است.

کد خبر 4210693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha