۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۰۵

آخرین اخبار را در مهر بخوانید+ فیلم و عکس

سیاه‌وسفید برف در استان‌ها/تعطیلی مدارس،وضع جاده‌ها و لغو پروازها

سیاه‌وسفید برف در استان‌ها/تعطیلی مدارس،وضع جاده‌ها و لغو پروازها

«برف» بازهم ایران‌گردی کرد، پدیده‌ای که به‌رغم خوشحالی مردم، پروازها را لغو کرد، موجب انسداد راه‌ها، تعطیلی مدارس و قطعی برق برخی مشترکان شد؛ این روایت سیاه‌وسفید برف در استان‌هاست.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: روایت برف در کشورمان حکایتی سیاه‌وسفید است، بارش برف در استان‌های مختلف کشور به رغم اینکه موجب خوشحالی مردم شد، اما مشکلاتی هم ایجاد کرد؛ قطعی برق برخی مشترکان، گرفتار شدن مسافران در محورها، تصادفات رانندگی، انسداد راه‌های روستایی و ... تنها بخشی از مشکلات به وجود آمده به دنبال بارش برف طی دو روز گذشته است.

برف که می‌بارد هرچقدر دل بچه‌ها به تعطیلی مدارس خوش می‌شود، دل جاده‌ها می‌گیرد، روایت مسدود شدن محورها و یخبندان و کولاک تنها یک روی سکه برف در استان‌های مختلف کشور است. ارتفاع برف در نقاط مختلف کشور هم متفاوت بود، در برخی استان‌ها ساعت‌ها طول کشید تا خیابان‌های شهر مهیای تردد آن هم در شرایط ترافیک و کندی عبور و مرور شوند.

آخرین وضعیت تعطیلی مدارس، ادارات و دانشگاه‌ها(تکمیل می‌شود)

نام استان

توضیحات

آذربایجان غربی

نواحی یک و دو ارومیه: ابتدایی شهری و روستایی – تعطیل

مهاباد: ابتدایی شهری و روستایی - تعطیل

سیلوانا: تمامی مقاطع تحصیلی -تعطیل

صومای برادوست: تمامی مقاطع تحصیلی- تعطیل

همچنین بر اساس این اطلاعیه تمامی مدارس تکاب، چالدران، نازلو و انزل نیز با یک ساعت تاخیر آغاز می شود.

آذربایجان شرقی

در شهرستان مراغه کلیه مدارس مقاطع تحصیلی بخش سراجه، مدارس پیش دبستانی وابتدایی های روستاهای بخش مرکزی و مدارس پیش دبستانی ،ابتدایی و مدارس استثنایی شهر مراغه تعطیل است.

 مدارس شهری و روستایی نظر کهریزی هشترود در کلیه مقاطع تحصیلی در شیفت صبح تعطیل خواهند بود..

مدارس مقاطع تحصیلی پیش دبستانی مناطق روستایی و شهری ورزقان در شیفت صبح تعطیل خواهند بود و سایر مقاطع تحصیلی ( ابتدایی،‌ متوسطه دوره اول و متوسطه دوره دوم) با یک ساعت تاخیر از ساعت ۹ شروع به فعالیت خواهند کرد.

 مدارس کلیه مقاطع تحصیلی اعم از مناطق شهری و روستایی ترکمانچای میانه با یک ساعت تاخیر از ساعت ۹ شروع به فعالیت خواهند کرد.

مدارس روستایی چاراویماق در هر دو نوبت صبح و بعدازظهر تعطیل و مدارس پیش دبستانی و استثنایی شهر قره آغاج تعطیل است.

ضمنا سایر مقاطع تحصیلی شهر قره آغاج با یک ساعت تاخیر شروع خواهد شد.

تمام مدارس روستایی منطقه هوراند با یک ساعت تاخیر ساعت۹صبح شروع به کار خواهند کرد و مدارس شهری تمامی مقاطع طبق روال عادی فعالیت خواهند کرد.

دوشنبه همه  مدارس شهرستان بستان آباد به علت سرما و یخبندان از ساعت ۹ شروع خواهد شد.

اردبیل

با تداوم برودت هوا  در روز دوشنبه نهم بهمن ماه نیز مدارس سری صبح شهرهای اردبیل، خلخال، کوثر، سرعین، نمین، نیر، ارشق، شاهرود و هیر در تمامی مقاطع تعطیل اعلام شده است.

علاوه بر این در شهرهای گرمی، مشگین شهر، انگوت و لاهرود پیش دبستانی و ابتدایی تعطیل بوده و فعالیت علمی مابقی مقاطع تحصیلی با یک ساعت تاخیر آغاز می شود.

در شهرهای بیله سوار، پارس آباد و جعفر آباد نیز پیش دبستانی تعطیل بوده و ابتدایی با یک ساعت تاخیر آغاز خواهد شد.

علاوه بر مدارس، اغلب دانشگاه ها نیز با صدور اطلاعیه فعالیت علمی و اداری خود را با تاخیر آغاز می کنند. بطوریکه دانشگاه محقق اردبیلی در اردبیل، نمین و مشگین شهر از ساعت ۱۰ صبح و دانشگاه آزاد و موسسه آموزش عالی مقدس اردبیلی از ساعت ۹ صبح فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

همچنین به دلیل برودت شدید هوا، ادارات اردبیل در روز دوشنبه نهم بهمن ماه با یک ساعت تاخیر شروع به کار خواهند کرد.

اصفهان

همه مقاطع تحصیلی در شهرهای مهر دشت از توابع نجف آباد، جرقویه سفلی، جلگه و بن رود تعطیل اعلام شده است.

البرز

بر اساس مصوبه آخرین جلسه کمیته بحران استان البرز و با توجه به برودت شدید هوا و یخ‌زدگی معابر همه مدارس استان در دو نوبت صبح و عصر  دوشنبه نهم بهمن‌ماه تعطیل است.

تمامی دانشگاه‌های استان به‌جز مواردی که امتحانات سراسری برگزار می‌شود نیز تعطیل   است.

ادارات و بانک‌ها نیز با دو ساعت تأخیر آغاز بکار می‌کنند.

تهران

با تصمیم اتاق بحران تهران و با توجه به ادامه بارش برف و یخبندان کلیه مقاطع تحصیلی و دانشگاه‌های استان تهران در دو نوبت صبح و عصر روز دوشنبه ۹ بهمن‌ماه تعطیل است.

همچنین در پی تداوم بارش برف، برودت هوا و لغزندگی، سازمان مرکزی و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ۹ بهمن‌ماه تعطیل است.

با توجه به پیش‌بینی یخبندان در معابر و خیابان‌ها در سطح استان تهران، کلیه ادارات دولتی به‌جز مراکز امدادی با دو ساعت تأخیر آغاز به کار خواهد کرد.

چهارمحال و بختیاری

مدارس چهارمحال و بختیاری دوشنبه به علت بارش برف و وجود یخبندان تعطیل است.

خراسان جنوبی

مدارس شهرستان های قاین و زیرکوه و درمیان در تمامی مقاطع تحصیلی را تعطیل اعلام شد.

خراسان رضوی

طبق اعلام آموزش‌وپرورش خراسان رضوی به دلیل برودت هوا و لغزندگی معابر مدارس مقطع ابتدایی و دوره اول متوسطه  مشهد دوشنبه تعطیل خواهد بود.

تمامی ادارات  و بانک ها در سطح شهرستانهای مشهد مقدس, فریمان ,قوچان ,نیشابور,کلات, تایباد, تربت جام, درگز, طرقبه و شاندیز, فیروزه و چناران با رعایت انجام فعالیت دستگاه های خدمت رسان, با ۲ ساعت تاخیر آغاز به کار خواهند کرد

خراسان شمالی مدارس ابتدایی، پیش‌دبستانی و استثنایی رازوجرگلان دوشنبه در نوبت صبح تعطیل اعلام شد.

 تمام مدارس ابتدایی، پیش‌دبستانی و استثنایی فاروج امروز دوشنبه در نوبت صبح و عصر تعطیل اعلام شد.

مراکز پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی و متوسطه اول در دهستان گلستان شامل روستاهای رباط قربیل، آرمادلو، چشمه خان، دشت و بیدک شهرستان گرمه امروز در نوبت صبح است.

 

خوزستان

مدارس شهر دهدز از توابع شهرستان ایذه به علت سرمای شدید تعطیل اعلام شد.

زنجان

با توجه به برودت هوا و کاهش چشمگیر دما،  مدارس استان زنجان در تمامی مقاطع  دوشنبه تعطیل خواهد بود.

با توجه به بارش برف و افت شدید دما ادارات استان زنجان دوشنبه فعالیت خود را از ساعت ۱۰ صبح آغاز خواهند کرد.

سمنان همه مقاطع تحصیلی در سطح شهرستان مهدی‌شهر در شهرهای شهمیرزاد، مهدی‌شهر و درجزین و روستاهای تابعه این شهرستان تعطیل اعلام شد.

قزوین

با تصمیم استاندار قزوین مدارس استان تعطیل اعلام شد و ادارات نیز از ساعت ۱۰ صبح فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

قم

تمام مدارس استان قم در همه مقاطع تحصیلی  دوشنبه نهم آذرماه به علت برودت هوا و یخبندان در نوبت صبح و عصر تعطیل است.

همچنین بر اساس اعلام استانداری قم، آغاز به کار کلیه ادارات و بانک‌ها به‌غیراز دستگاه‌های امدادی و خدماتی دوشنبه ساعت ۹ صبح خواهد بود.

کرمانشاه

تمام مدارس کرمانشاه به جزء شهرستان قصرشیرین در مقاطع مختلف تحصیلی در نوبت صبح نهم بهمن‌ماه تعطیل است.

کردستان

سنندج و منطقه کلاترزان، قروه و منطقه سریش آباد ، بیجار و منطقه کرانی ، سقز و منطقه زیویه ،  بانه ،  کامیاران و منطقه موچش ، مریوان ، دیوان دره دهگلان مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدایی سطح شهر و روستا تعطیل است.

هم چنین مدارس متوسطه اول و دوم شهرستان دهگلان و کلیه مدارس شهرستان سروآباد در سطح شهر و روستا با یک ساعت و نیم تاخیر ساعت ۹/۳۰ صبح شروع خواهد شد. 

در شهرستان های بیجار ، قروه ، سقز ، بانه ، سنندج و کامیاران مدارس استثنایی نیز  در نوبت صبح تعطیل است. 

گلستان

کلیه مدارس کوهستانی و صعب العبور استان گلستان در دو نوبت صبح، بعدازظهر و در تمام دوره های تحصیلی تعطیل خواهد بود.

در شهرستان مراوه تپه علاوه بر تعطیلی مدارس کوهستانی، سایر مدارس در نوبت صبح و در تمامی دوره های تحصیلی تعطیل است.

فعالیت آموزشی کلیه مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدایی شهرهای استان، در روز دوشنبه از ساعت ۹ صبح آغاز می شود.

گیلان

به دلیل بارش شدید برف، سرمای هوا، یخبندان شدید و مشکل تردد، دوشنبه ۹ بهمن، تمامی مدارس مناطق دیلمان، عمارلو، رحمت‌آباد و بلوکات در دو شیفت صبح و عصر تعطیل است.

مقاطع ابتدایی و متوسطه اول مدارس لاهیجان، آستانه اشرفیه، سیاهکل و رودبنه نیز  در دو نوبت صبح و عصر تعطیل است.

همچنین مدارس مقطع ابتدایی مناطق رودبار، کومله، اطاقور و سنگر نیز در دو نوبت صبح و عصر تعطیل است.

مدارس مقاطع ابتدایی شهرستان لنگرود در استان گیلان به علت بارش برف و یخبندان در دو نوبت صبح و عصر دوشنبه تعطیل است.

فعالیت‌های آموزشی همه مدارس دیگر مناطق گیلان در شیفت صبح به علت لغزندگی معابر با یک ساعت تأخیر آغاز می‌شود.

لرستان

به دلیل  بارش برف، برودت هوا و احتمال پدیده یخبندان؛ کلیه مدارس نوبت صبح دوره ابتدایی الیگودرز، نورآباد و کاکاوند  دوشنبه ۹ بهمن ماه تعطیل است.

همچنین کلیه مدارس اشترینان، دورود و مدارس دوره اول و دوم متوسطه شهرستان الیگودرز هم در تمام دوره ها با یک ساعت تاخیر از ساعت ۹ صبح آغاز خواهد شد.

مازندران

مقاطع ابتدایی و همه مقاطع استثنایی شهرستانهای قائمشهر، ساری، میاندورود، فریدونکنار، بابلسر و بهنمیر،سیمرغ و جویبار تعطیل اعلام شد . 

آمل ، بابل، بخش بابل کنار ، سوادکوه شمالی، کجور،  لاریجان، بندپی غربی تمامی مقطع تحصیلی ابتدایی و بندپی شرقی تمامی مقطع تحصیلی ابتدایی و مناطق صعب العبور تعطیل است.

کلاردشت  سوادکوه، بلده، هزارجریب گلوگاه، مرزن آباد، منطقه لفور از سوادکوه شمالی، یانه سر بهشهر، دودانگه ساری، چهاردانگه ساری و هزارجریب نکا تمامی مقاطع تحصیلی ابتدایی ، متوسطه اول و متوسطه دوم تعطیل است. 

همدان

به علت بارش برف، برودت هوا و یخبندان و لغزندگی سطح معابر عمومی، تمامی دوره‌های تحصیلی در سراسر استان همدان در نوبت صبح  دوشنبه  ۹ بهمن‌ماه تعطیل است.

همچنین ادارات استان  ۲ ساعت دیرتر آغاز به کار می‌کنند.

یزد

کلیه مراکز پیش دبستانی و دبستانهای شهرستانهای یزد، اردکان، میبد، اشکذر، شهر تفت و اسلامیه ومنطقه زارچ  امروز دوشنبه نهم بهمن ماه تعطیل است.

همچنین مدارس علمیه خواهران در میبدو اردکان نوبت صبح تعطیل شد.
 

مهمان سپید  بازهم راهی جاده‌ها شد تا برای مسافران و رانندگانی که به جاده زده بودند دردسرساز شود، هرجایی که برف لنگر انداخت، ماشین‌ها را هم با خودش متوقف کرد، تا ساعات شلوغی برای امدادگران و نیروهای پلیس رقم بزند.

خبرها از برخی جاده‌های غربی و مرکزی ایران حکایت انسداد است و خودروهایی که در برف‌گیر کرده‌اند، از زنجان و قزوین گرفته تا البرز و تهران، غرب و مرکز ندارد، روایت‌ها مشابه همدیگر است.

برف در کشورمان هر بار عزم باریدن کرد با خودش دو همراه جدانشدنی داشت، یکی تعطیلی مدارس و دیگری تعطیلی جاده‌ها!

اوضاع در جاده‌های روستایی هم تعریفی ندارد، از آذربایجان شرقی و غربی خبر می‌رسد که برف راه ارتباطی برخی روستاها را مسدود کرده است. نکته قابل‌تأمل در بارش برف طی زمستان امسال مسدود شدن برخی آزادراه‌های کشور بود.

وضعیت جوی

سازمان هواشناسی در اخطاریه ای آورده است: با توجه به کاهش شدید دما در نیمه شمالی کشور طی امشب و صبح روز دوشنبه یخ زدگی در معابر عمومی و جاده های بین شهری و احتمال ریزش بهمن به سبب انباشت برف در مناطق برفگیر جاده های کوهستانی پیش بینی می شود. از اینرو به شهروندان گرامی توصیه می شود از سفر غیرضروری خودداری کرده و در صورت لزوم از تجهیزات زمستانی و به خصوص زنجیر چرخ استفاده کنند.

به دلیل کاهش شدید دما در غالب نقاط کشور و ماندگاری آن تا صبح چهارشنبه مدیریت در بهینه سوخت و انرژی به‌ویژه مصرف گاز جهت اجتناب از افت فشار در شبکه گازرسانی توصیه می‌شود.

سازمان مدیریت بحران هم اعلام کرد: با توجه به استقرار سامانه بارشی که تا پایان هفته جاری در اکثر نقاط کشور فعال است، شاهد بارش شدید باران، برف و کاهش محسوس دمای هوا تا منهای ۲۰ درجه در استان‌های مختلف خواهیم بود.

در متن اطلاعیه سازمان مدیریت بحران کشور  آمده است: با عنایت به اخطاریه شماره ۶۶ هواشناسی مبنی بر کاهش شدید دما در نیمه شمالی کشور طی امشب و صبح روز دوشنبه (۹ بهمن‌ماه) یخ‌زدگی در معابر عمومی و جاده‌های بین‌شهری و احتمال ریزش بهمن به سبب انباشت برف در مناطق برف‌گیر جاده‌های کوهستانی پیش‌بینی می‌شود.

وضعیت محورها

سردار موسی امیری جانشین رئیس پلیس راهور گفت: ۱۷ استان کشور تحت تأثیر بارش‌ها قرارگرفته و شرایط ویژه‌ای در محورهای مواصلاتی کشور داریم.

برابر آخرین گزارش های دریافتی تا ساعت ۲۳ یکشنبه شب بارش برف در جاده های استان های گیلان و اصفهان(اکثر محورها)، استان گلستان(محورهای جنگل گلستان,خوش ییلاق و توسکستان) و ارتفاعات محور های کندوان ، هراز و فیروزکوه گزارش شده است.

همچنین استان های مازندران و گلستان(اکثر محورها)، استان خراسان جنوبی(محور سربیشه-بیرجند) و استان یزد(محور یزد-مهریز) بارانی است .

کولاک و یخ زدگی و لزوم تردد با زنجیر چرخ در استان چهارمحال و بختیاری ( اکثر محورها)،استان اردبیل (محورهای خلخال-اسالم)، ارتفاعات استان گیلان، استان آذربایجان.غربی(محور نقده-سردشت) واستان آذربایجان.شرقی(محور هشترود-مراغه) اعلام شده است.

 تردد در کلیه محورهای برفی فوق به کندی صورت می پذیرد وسایر محورهای مواصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردار می باشند.


محورهای مسدود شریانی تا ساعت ۷:۳۰ صبح دوشنبه  به این شرح است :

۱)آزادراه زنجان-قزوین
۲)محور قدیم زنجان-قزوین
۳)آزادراه قزوین-رشت
۴)محور قدیم قزوین-رشت
۵)آزادراه تهران-قم
۶)محور قدیم قم-تهران
۷)آزادراه تهران-ساوه
۸)محور ساوه-بوئین زهرا
۹)محور قزوین-همدان
۱۰)محور کندوان
۱۱)محور هراز
۱۲)محور فیروزکوه
۱۳)محور چرمشهر محدوده حرم تا حرم
۱۴)محور کیاسر-دامغان

محورهای مسدود غیرشریانی نیز به شرح زیر اعلام شده است:

۱)شمشک-دیزین
۲)اولنگ-شاهرود
۳)گنجنامه-تویسرکان
۴)سی سخت-سمیرم
۵)پونل-خلخال
۶)طارم-زنجان
۷)تهم-چورزق-زنجان

امدادرسانی در جاده‌ها

شاهین فتحی معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به امدادرسانی به هموطنان متاثر از برف و کولاک از ۵ بهمن ماه تا ساعت ۱۰ صبح ۸ بهمن ماه در ۱۸ استان متاثر از برف و کولاک بیان کرد: استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، همدان و مرکزی متاثر از برف و کولاک بوده‌اند.

وی با بیان اینکه ۳۱۰ تیم عملیاتی متشکل یک هزار و ۲۵۴ امدادگر نسبت به ارائه خدمات امدادی در ۱۱۸ محور شهر و روستا اقدام کردند، ادامه داد: در مجموع به ۲۷ هزار و ۲۰۰ تن از هموطنان امدادرسانی شد و ۸ هزار و ۲۰۰ نفر هم به صورت اضطراری اسکان داده شدند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به انتقال ۲۱ مصدوم به مراکز درمانی و درمان سرپایی ۶ مصدوم، خاطرنشان کرد:  ۱۰ هزار و ۵۰۰ تخته پتو، ۳ هزار و ۷۰۰ بطری آب معدنی، ۲ هزار و ۵۰ قوطی انواع کنسروجات، ۳۰۰ کیلوگرم خرما، یک هزار قرص نان و ۲ هزار و ۷۰۰ بسته بیسکوییت میان هموطنان متاثر از برف و کولاک توزیع شده است.

فتحی تاکید کرد: طی این مدت یک هزار و ۲۵۵ دستگاه خودرو از برف و کولاک رهاسازی شد.

قطعی برق در برخی استان‌ها

بارش برف باعث قطعی برق در برخی استان‌ها نیز شده است. «محمود حقی فام» معاون شرکت توانیر در خصوص قطعی برق در برخی استان‌های کشور ناشی از بارش سنگین برف اظهار داشت: بر اساس آخرین آمارها تا ساعت ۱۰:۱۵ صبح یکشنبه می‌توان گفت در استان تهران ۵۱ فیدر، مازندران ۵ فیدر، غرب مازندران ۴ فیدر، گیلان ۳ فیدر، قم یک فیدر، قزوین ۱ فیدر، البرز ۱۱ فیدر و در نهایت در زنجان ۱۱ روستا از مدار خارج و یا دچار قطعی برق شده‌اند.

وی افزود: عمده قطعی برق در بسیاری از استان‌های کشور ناشی از شکستن درختان در اثر سنگینی برف و افتادن آن‌ها بر روی سیم‌ها و کابل‌های برق بوده است.

معاون هماهنگی توزیع توانیر تصریح کرد: به علت استمرار بارش‌ها ممکن است برخی از نقاط قطعی و اتصال دوباره آن‌ها دچار نوسان شود، با این اوصاف همکاران ما در شرکت‌های توزیع با تمام توان در حال اتصال دوباره شبکه برق در تمام نقاط کشور هستند.

حقی فام گفت: بااین‌حال با توجه به‌شدت بارش برف و البته گستردگی شبکه برق در کشور میزان قطعی برق ناچیز بوده و انشاء الله تا ساعات آینده برق نقاط قطع‌شده دوباره وصل خواهد شد.

غافلگیری مدیریت شهری تهران

بارش برف از عصر روز شنبه مدیریت شهری تهران را غافلگیر و معابر پربرف شهروندان برای ترددهای روزانه با مشکل روبه‌رو کرد. باوجودآنکه اعلام‌شده تمامی معابر اصلی برف‌روبی شده است اما به  دلیل عدم برف‌روبی معابر فرعی دسترسی خودروها به معابر اصلی ضعیف شده بود.

همچنین باوجود کاهش تعداد تاکسی‌ها و مسافربرهای شخصی هیچ‌گونه تمهیدی برای افزایش خدمات‌رسانی در حوزه اتوبوس‌رانی نشده است. مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران نیز با تأیید وضعیت نامطلوب خدمات‌رسانی به شهر و صحن علنی شورا گفت: شهرداری در بحث اخیر غافلگیر شد سطح شهر تهران برف آمد اما خدمات شایسته‌ای ارائه نشد.

وی افزود: سال گذشته ۳۳ میلیارد تومان و امسال ۳۰ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص داده‌شده و هرسال پول پیمانکاران برف‌روب پرداخت‌شده اما خدمات‌رسانی مطلوب نیست، به خودم و شهردار تهران در این خصوص تذکر می‌دهم.

با توجه به بارش شدید برف و بررسی وضعیت خدمات‌رسانی در استان تهران، جلسه ستاد مدیریت بحران تهران برگزار شد.

شهردار تهران هم در بازدید از سایت برف روبی با بیان اینکه بخش عمده ای از زمین های سطح خیابان و به خصوص پیاده راه های تهران امشب یخ خواهد بست، گفت:  دوشنبه روز سختی از نظر جا به جایی در شهر است.

وضعیت پروازها

در پی جلسه مسئولان عملیات برف روبی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ، زمان از سرگیری پروازها در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به ساعت ۱۱ صبح دوشنبه نهم بهمن ماه موکول شد.

در اطلاعیه شماره هفت شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) آمده است:­علت این تصمیم برودت شدید هوا در ساعات اولیه صبح ، ایمن سازی سطوح پروازی و آماده سازی رمپ فرودگاه برای پذیرش حداکثری هواپیماها است.

بر اساس این گزارش، پس از بارش شدید برف در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) دید افقی به کمتر از ۲۰۰ متر رسید و تمام پروازهای ورودی و خروجی این فرودگاه را متوقف کرد.

از شب گذشته حدود۱۸۰۰ نفر از مسافرانی که پرواز آن‌ها باطل‌شده و یا با تأخیر مواجه شدند در هتل فرودگاه و نمازخانه اسکان داده شدنداز شنبه شب حدود۱۸۰۰ نفر از مسافرانی که پرواز آن‌ها باطل‌شده و یا با تأخیر مواجه شدند در هتل فرودگاه و نمازخانه اسکان داده شدند.

در آخرین اظهارنظر مسئولان فرودگاه بین‌المللی مهرآباد هم اعلام کردند که با بازگشت دید افقی و افزایش دامنه آن به ۶۰۰ متر، پروازهای خروجی از فرودگاه مهرآباد تهران از سر گرفته‌شده است. البته در این اطلاعیه تأکید شده است: مسافران  که قصد سفر هوایی دارند می‌توانند پیش از عزیمت به سمت فرودگاه، با شماره ۱۹۹ تماس بگیرند و یا از طریق mehrabad.airport.ir از وضعیت پروازها مطلع شوند.

امداد رسانی سپاه و نیروهای مسلح

به دنبال مشکلات رخ‌داده در جریان بارش برف  در شهرهای مختلف، سخنگوی سپاه گفت: در برف اخیر برنامه امدادرسانی توسط سپاه‌های استانی با قوت در حال اجرا است و نیروهای ما در کنار سایر نیروها فعال هستند.

سردار شریف با بیان این‌که  قرارگاه‌ها، سپاه‌های استانی و حتی ناحیه‌های بسیج برنامه مشخصی را برای امدادرسانی دارند، افزود: نیروهایی چون قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با توجه به تجهیزات سنگین در محدوده پروژه‌های خود؛ کار امدادرسانی را در این محدوده‌ها آغاز می‌کنند و سایر نیروها چون یگان‌های بهداشت و درمان نیز وارد صحنه می‌شوند.

سردار سرلشکر محمدباقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در پی بارش برف و باران در بسیاری از استان‌های کشور، که باعث بسته شدن برخی راه‌های مواصلاتی شهری و روستایی و گرفتار شدن هم‌وطنان در جاده‌ها و مسیرهای برف‌گیر شده است، گفت: نیروهای نظامی و انتظامی در سراسر کشور همچون گذشته آمادگی دارند، برای کمک به دولت در مدیریت بحران، امکانات لجستیکی و توان انسانی خود را در اختیار نیروهای امدادی قرار دهند.

نشست هیئت دولت

جلسه هیئت دولت بعدازظهر یکشنبه به ریاست حجت ­الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد. در این جلسه، گزارش اقدامات دستگاه­ های مسئول درباره مدیریت مشکلات ناشی از بارندگی اخیر ارائه شد.

اسحاق جهانگیری هم صبح یکشنبه در تماس‌های تلفنی جداگانه با وزیر راه و شهرسازی و استانداران البرز و قم، خواستار اقدامات فوری برای روان‌سازی راه‌ها و یخ‌زدایی از مسیرها شد.

جزئیات اخبار و حوادث ناشی از برف در استان‌های مختلف کشور در زیر آمده است. برای خواندن اخبار بیشتر می‌توانید به صفحات استانی خبرگزاری مهر مراجعه کنید.

آذربایجان شرقی

 و اما در استان آذربایجان شرقی همچنان راه برخی روستاها مسدود است. تیمور امیرانلوی سرپرست اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان هشترود در گفتگو با خبرنگار مهر  گفت: اکثر راه‌های روستایی شهرستان هشترود  در اثر بارش برف و کولاک مسدود شده است.

وضعیت بارش‌ها در آذربایجان شرقی به‌گونه‌ای است که سرهنگ جواد ناموران رئیس پلیس‌راه استان آذربایجان شرقی از لغزندگی بیشتر محورهای مواصلاتی استان خبر داده و گفته است: هم‌اکنون در آزادراه تبریز - تهران، محور تبریز - میانه، محور تبریز -اهر -کلیبر و محور تبریز -مرند -جلفا بارش شدید برف گزارش می‌شود و رانندگانی که قصد تردد در این مسیرها را دارند حتماً زنجیر چرخ و لوازم ایمنی خودرو را به همراه داشته باشند.

وی از رانندگان وسایل نقلیه خواست در هنگام بارش برف و یخبندان از مسافرت‌های غیرضروری پرهیز کنند.

همچنین پروازهای شماره ۵۶۶۷ و ۵۶۰۷ و ۵۶۴۵  شرکت هواپیمایی آتا در مسیر تهران - تبریز- تهران و پرواز شماره ۴۱۴۰ شرکت هواپیمایی زاگرس در مسیر عسلویه - تبریز- عسلویه و پرواز شماره ۱۲۷۲ شرکت هواپیمایی قشم ایر در مسیر شیراز- تبریز – تهران به دلیل شرایط جوی فرودگاه مهرآباد باطل شد.

پرواز شماره ۰۴۷ شرکت هواپیمایی کاسپین در مسیر تبریز- تهران و پرواز شماره ۹۰۱ شرکت هواپیمایی ایرتور در مسیر تهران – تبریز- مشهد تا اطلاع ثانوی تاخیر داشته و در صورت مساعد شدن هوای فرودگاه مهرآباد انجام خواهند شد.

آذربایجان غربی

در پی بارش برف و کولاک از پنجشنبه شب تاکنون در آذربایجان غربی زندگی روزمره مردم مختل شده و ضمن تعطیلی مدارس هم اکنون بسیاری از راه های روستایی استان نیز مسدود است.معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی از انسداد راه ارتباطی ۳۸۴ روستای استان به دلیل بارش برف و کولاک خبر داد.

رئیس پلیس راه آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر پنج محور اصلی در استان به دلیل بارش برف و کولاک مسدود است. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر به علت کولاک شدید در گردنه دوآب محور مذکور مسدود است و تقاضا می‌شود تا اطلاع ثانویه از تردد در محور پیرانشهر نقده خودداری شود.

علی‌اکبری همچنین از مسدود بودن محور تمرچین پیرانشهر خبر داد و از رانندگان خواست از تردد در این محور به دلیل انسداد خودداری کنند. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به بارش برف و لغزنده بودن جاده تردد در محور پیرانشهر سردشت فقط با زنجیر چرخ مقدور است.

اصفهان

و اما در استان اصفهان حسن خدابخش رئیس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طی روزهای یکشنبه تا دوشنبه سامانه فعال بارشی منجر به بارش برف و باران به‌ویژه طی روز یکشنبه در اکثر نقاط استان خواهد شد.

وی اعلام کرد: از دوشنبه تا اواخر هفته آینده شاهد کاهش محسوس دما در استان خواهیم بود.

بارش برف زمستانی هم از نخستین ساعات صبح ۸ بهمن ماه در شهرستان کویری و خشک آران و بیدگل آغاز شده و همچنان ادامه دارد. رئیس اداره اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی استان اصفهان گفت: بارش برف و مه گرفتگی در جاده‌های محورهای شمال و شرق استان اصفهان پیش‌بینی می‌شود.

استان اردبیل

بارش مداوم و سنگین برف طی دو روز گذشته تمامی شهرهای اردبیل را سفیدپوش کرد، اما با توقف بارش کاهش شدید دما و وقوع یخبندان برای چند شب آینده پیش بینی می شود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: در چند روز گذشته بیشترین میزان بارش برف با ۷۴ سانتی‌متر در روستای آلوارس از توابع سرعین، ۴۲ سانتی‌متر در بلقیس از توابع نمین و ۳۵ سانتی‌متر در کورائیم اردبیل به ثبت رسیده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل از امدادرسانی به هزار و ۶۰۰ خودرو گرفتار در برف در جاده‌های این استان خبر داد.

استان البرز

مدیرکل هواشناسی استان البرز هم با اشاره به اینکه دوشنبه در سطح استان شاهد یخبندان خواهیم بود، از بارش ۷۰ سانتی‌متری برف در ارتفاعات استان خبر داد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز با اشاره به اینکه محور کرج - کندوان آماده تردد است، گفت: مسیر اصلی پاک‌سازی‌شده و در حال انجام پاک‌سازی شانه‌ها هستیم.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان البرز به خدمات‌رسانی به چهار هزار و ۵۰۰ نفر درراه مانده ناشی از بارش برف در حوزه استان اشاره کرده است. مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز هم از بازگشایی اتوبان کرج در محدوده استان البرز خبر داد.

استان تهران

در استان تهران هم علاوه بر کندی تردد در معابر و خیابان های شهری برخی آزادراهها و پروازها هم دچار مشکلاتی شدند تا شهردار تهران در توییتی از مردم دعوت کند در کنار ماموران شهرداری به سبک‌تر شدن بار شاخه‌های درختان از برف کمک کنند.

استاندار تهران هم گفت: مدارس و دانشگاه های استان تهران دوشنبه تعطیل شد، اما در خصوص تصمیم به تعطیلی ادارات به عهده ستاد مدیریت بحران استان نیست و فقط با نظر دولت انجام می شود.

وی افزود: براساس گزارش های ارائه شده در جلسه ستاد مدیریت بحران از دستگاه های خدمات رسان، همه محورهای مواصلاتی از جمله مسیرهای تهران-قم، تهران- کرج با تلاش عوامل پلیس راهور باز است و تردد در همه بزرگراه ها و راه های اصلی و فرعی به روال عادی بازگشته است.

استاندار تهران با اشاره به گزارش سازمان هواشناسی مبنی بر کاهش دما در روز دوشنبه عنوان کرد: به شهروندان توصیه می کنیم از تردد غیر ضروری به دلیل بخبندان و لغزندگی معابر و سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

پلیس راه راهور ناجا اعلام کرد: محور هراز و فیروزکوه در استان مازندران و تهران به دلیل بارش برف وکولاک تا اطلاع ثانوی مسدود است.

همچنین محور چرمشهر محدوده حرم تا حرم به علت بارش شدید برف و کولاک تا اطلاع بعدی مسدود می باشد.

مدیرعامل هلال احمر استان تهران هم از امدادرسانی به ۱۸۳۱ خانوار گرفتار در برف در این استان خبر داد و گفت: در این مدت بیش از ۹۰ خانوار اسکان اضطراری داده شده است.

فرماندار فیروزکوه هم اعلام کرد که محور فیروزکوه در محدوده «گدوک» مسدود شده است.

استان زنجان

سرهنگ علی اصغر شیرمحمدی رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه بارش برف و کولاک شدید و نبود دید کافی در برخی محورهای مواصلاتی استان زنجان وجود دارد، افزود: در حال حاضر جاده قدیم و آزادراه زنجان به قزوین و همچنین مسیر زنجان - طارم و زنجان - تهم - چورزق به دلیل وقوع کولاک شدید و نبود دید کافی و یخبندان بودن سطح جاده تا اطلاع ثانوی بسته است.

رئیس پلیس راه استان زنجان گفت: بارش برف و کولاک شدید باعث انسداد آزاد راه‌های زنجان به قزوین و زنجان به تبریز شده است.

معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان هم گفت: با توجه به برودت هوا و کولاک شدید، راه ارتباطی بیش از ۱۰۰ روستا در استان زنجان مسدود است.

استان سمنان

بارش برف در استان سمنان پس از مدت ها شهرهای این استان شامل مهدیشهر، امیریه و میامی را سپید پوش کرد. معاون جمعیت هلال احمر استان سمنان با اشاره به بارش شدید برف در مناطق مرتفع استان، گفت: در این راستا تا کنون به ۷۹ نفر امداد رسانی صورت گرفته است.

حادثه قابل ذکر روز یکشنبه در استان، مفقود شدن سه نفر در گردنه اروانه سرخه است که این افراد طبق گزارش خانواده هایشان برای جمع آوری هیزم به منطقه وارد شده و مفقود شدنشان صبح یکشنبه گزارش شده است.

استان سیستان و بلوچستان

در این استان هم کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلام کرده است که یخبندان شبانه از دوشنبه شب با نفوذ توده هوای سرد در نیمه شمالی استان تشدید می شود.

مسئول روابط عمومی فرودگاه های سیستان و بلوچستان گفت: پرواز های زاهدان به تهران و زاهدان به مشهد یک‌شنبه لغو شده است.

استان قزوین

در استان قزوین هم مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین گفت: با ورود سامانه هوای سرد و بارش برف و افزایش برودت هوا در استان قزوین، مصرف گاز طبیعی به مرز ۱۶ میلیون مترمکعب در روز رسید.

در این استان برای جابجایی مسافران قطار متوقف شده تبریز به تهران در محدوده زیاران هماهنگی لازم برای اعزام قطار کمکی انجام شده است. مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قزوین هم گفت: امدادگران جمعیت هلال احمر با رهاسازی ۱۲۴۶ دستگاه خودرو بیش از ۶۰۰۰ نفر در راه مانده را در مراکز امدادی اسکان دادند.

رئیس پلیس راه استان قزوین گفت: تمام محورهای مواصلاتی استان قزوین به علت کولاک شدید مسدود است. نصرالله بیگلری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هم اکنون در محور آزاد راه قزوین کرج محدوده شهرستان آبیک شاهد بارش مقطعی برف و کولاک و آزاد راه قزوین _ رشت محدوده کوهین بارش مقطعی برف و کولاک شدید هستیم.

جواد حق لطفی مدیر راهداری استان قزوین گفت: به دلیل بارش شدید برف و کولاک و لغزنده شدن جاده‌ها، آزادراه قزوین به زنجان مسدود شد  و تردد خودروها در این مسیر از جاده قدیم قزوین به زنجان امکان‌پذیر است.

استان قم

بارش اولین برف زمستانی طی سال جاری که از شب گذشته در قم آغاز شد باعث سفیدپوش شدن شهر و تعطیلی مدارس این استان شد.بارش نزولات آسمانی از عصر روز گذشته در استان قم آغاز شد که در بخش‌های کهک، خلجستان و دستجرد و ارتفاعات به‌صورت برف و در شهر قم به شکل باران بود.

به علت برف و کولاک شدید، تردد در محورهای استان قم به‌سختی و با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است. مدیرکل مدیریت بحران استان قم با بیان اینکه جاده گرمسار به علت بارش برف مسدود است، گفت: همه راه‌ها و مسیرهای مواصلاتی که در حوزه استحفاظی استان قم قرار دارد باز است.

اتوبان قم - تهران و جاده قدیم تهران به علت بارش شدید برف و کاهش دما مسدود شد و امکان تردد در این مسیرها وجود ندارد. بسیاری از خودروهایی که از شب گذشته وارد این مسیر شده‌اند هنوز به مقصد نرسیده‌اند و امکان اتمام سوخت برای این وسایل نقلیه وجود دارد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان قم هم گفت: ۲۹ تیم امدادی هلال احمر به اتوبان و جاده قدیم قم تهران و همچنین به مسیر قم ساوه اعزام شده‌اند.

استان کردستان

در استان کردستان نیز به گفته معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان راه ارتباطی ۱۵۰ روستا به دلیل بارش برف در دو روز اخیر در این استان مسدود است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان گفت: در دو محور سقز و دهگلان امدادگران این جمعیت به بیش از ۱۳۰ نفر از مسافرانی که در راه مانده بودند، خدمت رسانی کردند.

استان کرمانشاه

در استان کرمانشاه فرمانده پلیس راه از لغزندگی معابر و ترافیک نسبتا سنگین در محورهای استان و در نتیجه بارش برف خبر داد و بر لزوم رعایت موارد ایمنی از سوی رانندگان تاکید کرد.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه هم از کاهش محسوس دمای هوا و وقوع یخبندان در استان خبر داد.

استان گلستان

مدیرکل فرودگاه های استان گلستان گفت: از شامگاه شنبه، تا کنون ۱۶ پرواز فرودگاه گرگان به مهرآباد، مشهد و بغداد لغو شد.

استان گیلان

سومین روز بارش برف در مناطق کوهستانی و جلگه ای گیلان با بسته شدن راه ۵۴ روستا و قطعی برق سه هزار مشترک همراه بود و به گفته مسئولان تلاش می شود که برق مشترکان تا امشب وصل می شود. رئیس پلیس راه گیلان بااشاره به مسدود بودن محورقزوین به رشت درگردنه کوهین، گفت: پلیس راه گیلان نیز برای کمک به این موضوع ازتردد خودروها درمحورهای منتهی این استان به قزوین جلوگیری می کند.

دانشگاه آزاد اسلامی شهرهای سیاهکل ، لاهیجان ، آستانه اشرفیه و رودبار به علت بارش سنگین برف و سختی تردد در این مسیرها روز یکشنبه تعطیل شد.

بازی روز یکشنبه بین تیم های فوتبال ملوان بندرانزلی و صبای قم از سری مسابقات جام آزادگان به علت بسته بودن راه ها و عدم حضور تیم صبای قم در انزلی لغو و به روز دوشنبه موکول شد.

کارشناس سازمان هواشناسی گیلان با اشاره به وزش شدید باد به ویژه درنواحی ساحلی استان ، گفت: باخروج این سامانه هوایی از دوشنبه تا روزهای پایانی هفته شاهد یخبندان شدید در استان هستیم.

استان لرستان

در استان لرستان نیز مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از برف‌روبی ۸۵۳ کیلومتر از جاده‌های لرستان خبر داد و گفت: با توجه به تداوم بارش برف، برخی محورهای روستایی هنوز برفروبی نشده و تلاش اکیپ‌ها برای برقراری تردد روان در این محورها ادامه دارد.

همچنین بر اساس اعلام اداره کل راهداری لرستان، تردد روان در همه محورهای لرستان برقرار است. در این استان روز یکشنبه مدارس بخش کاکاوند تعطیل شد.

راهداران لرستانی هم از روز گذشته با آمادگی کامل، کار برف‌روبی و نمک‌پاشی محورها را در دستور کار داشتند، به‌گونه‌ای که برخی جاده‌ها ۶ مرتبه برف‌روبی شد.

استان مازندران

برف اگرچه کمی دیر در مازندران بارید اما بالاخره رویای شب‌ها و روزهای برفی رنگ گرفت و چتر سفید بر دامن طبیعت گسترده شد و ارتفاع برف در برخی مناطق از جمله کجور به یک متر می رسد.

بخشدار کجور ارتفاع برف در این بخش کوهستانی را بین ۵۰ سانتی متر تا یک متر اعلام کرد و گفت: راههای بیش از ۶۶ روستای این بخش مسدوده شده است. بخشدار مرکزی شهرستان جویبار هم از قطع ارتباطی راه ۲۰ روستا به مرکز شهرستان درپی بارندگی دو روز اخیر خبر داد.

استان مرکزی

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: تردد در محور ساوه-تهران که از ساعات اولیه یکشنبه به سبب بارش برف سنگین و ترافیک خودروها مسدود شده بود، برقرار شد. با وجود برقراری تردد در محور ساوه- تهران، اما همچنان رفت و آمد خودروها در این محور با روند کندی همراه است.

ایرج کهریزی اظهار داشت: محور بویین زهرا در استان مرکزی که از ساعات اولیه یکشنبه به علت بارش سنگین برف دچار انسداد شده بود، همچنان مسدود است.

استان همدان

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان گفت: تاکنون ۷۵ هزار کیلومتر از راه های استان همدان برف‌روبی و نمک‌پاشی شده است.

وی با تأکید بر اینکه محدودیت دید در جاده‌های استان همدان وجود دارد، تصریح کرد: تاکنون محوری که بسته شده و یا مشکل تردد داشته باشد، گزارش نشده است.

استان یزد

یکشنبه شب تقریبا همه شهرهای استان یزد شاهد بارش برف هستند و دوشنبه سرما و یخبندان تمام شهر را فرا خواهد گرفت.

بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی، دمای هوا دوشنبه در اغلب نقاط استان به طور میانگین پنج تا هفت درجه کاهش پیدا خواهد کرد.


تصاویری از بارش برف

برای دیدن تصاویر بیشتر اینجا  و اینجا کلیک کنید.


اخبار قبلی در مورد بارش برف را می توانید اینجا و اینجا بخوانید.


گزارش در حال تکمیل است...

کد خبر 4212492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علیرضا IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
      0 0
      دلایل عملکرد دیرهنگام نیروهای امدادی در بحث بارش برف اعلام شد. آخه همان طور که در جریان هستید: دریا بود! مسافت هم دور بود! ارتفاع موج هم هفت متر بود! باد هم ماشین ها رو ۱۷۰ مایل دریایی جابجا کرده بود
    • کمال یعقوبی IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
      0 0
      با عرض سلام اینکه آقای فراهانی به خود و سایرین تذکر می دهد دردی را دوا نمی کند و شاید مانند این روزها به این نزدیکی تکرار نشود که ماهیت کیفی کار شورای شهر و شهرداری را ببینیم
    • محمد ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
      0 0
      شکر خدا هم بارش برف و نعمت الهی رو دیدیم و هم مدیریت ضعیف دولت و شهرداری تهران رو.
    • مهناز ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
      0 0
      مدیریت امداد دولت و شهرداری تهران در حد صفر. فقط ادعا فقط ادعا فقط ادعا