۱۳ بهمن ۱۳۹۶، ۲:۲۴

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

سرمایه‌گذاری در صنایع مس به ۱۶ هزار میلیاردتومان می رسد

سرمایه‌گذاری در صنایع مس به ۱۶ هزار میلیاردتومان می رسد

رفسنجان - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تا پایان این دولت ۱۶ هزار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری در صنایع مس صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد شریعتمداری پنجشنبه شب در مراسم افتتاح طرح‌های مس سرچشمه در ارتباط ویدئوکنفرانس با رییس جمهور، اظهار داشت: امشب شاهد بهره برداری از ۱۳ پروژه شرکت ملی مس ایران در استان کرمان با سرمایه گذاری سه هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان هستیم.

وی مجتمع مس سرچشمه را یکی از بهترین الگوهای اقتصاد مقاومتی در کشور خواند و افزود: اقدامات خوبی در مجموعه مس در این دولت صورت گرفته است.

وی بیان کرد: شاهد طرح های مهم زیست محیطی در این مجموعه هستیم که مورد تایید مجامع بین المللی است و در سال های نه چندان دور، این صنعت، به صنعتی پاک تبدیل خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اشتغال ۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم در شرکت ملی صنایع مس، یادآور شد: سهم مس در ایران ۵۴ صدم درصد است و معادل کل صنایع سیمان ایران است.

شریعتمداری به مهمترین آثار برجام در حوزه اقتصاد اشاره و تصریح کرد: این شرکت قبل از برجام جزء مجموعه شرکت های در تحریم کامل بود که وضعیت شرکت را بسیار حاد کرده بود و در حالی که شرکت مس با سه هزار و ۶۶۲ میلیارد تومان بدهی روند اضمحلال را طی می کرد امروز این شرکت به مجموعه ای بدون یک ریال بدهی به سیستم بانکی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: شرکت مس با انجام ۱۴ پروژه افزایش بهره وری و بازیافت آب از حیث جایگاه به جمع ۱۵ شرکت برتر دنیا در حوزه بهره وری آب رسیده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: شرکت مس در بهره وری از شرکتهای مثال زدنی است و قیمت تمام شده مس محتوا را از سه هزار و ۵۱۵ دلار به دو هزار و ۴۴۰ دلار و در مس کاتد را نیز از پنج هزار و ۱۹۸ دلار در هر تن به سه هزار و ۹۰۰ دلار کاهش داده است.

شریعتمداری افزود: در استان کرمان در این مجموعه چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه در این دولت سرمایه گذاری مستقیم شده است که سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان امروز افتتاح خواهد شد.

وی اضافه کرد: تا پایان این دولت ۱۶ هزار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در شرکت مس سرمایه گذاری صورت خواهد گرفت که نقش مهمی در اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با گرامیداشت یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی، تصریح کرد: وقتی نام  فعالیتهای عمرانی و سازندگی برده می شود نام آیت الله هاشمی رفسنجانی بر بلندای لیست نامهای کشور ما می درخشد و نام و خاطر ایشان را گرامی می داریم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مشکلات زیست محیطی مس سرچشمه حل می شود، گفت: وضعیت زیست محیطی کارخانجات به طور نسبی نسبت به سالهای گذشته بهتر شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مهدی کرباسیان نیز عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از مجتمع مس سرچشمه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خوشبختانه شرکت ملی صنایع مس ایران با همت کارگران، کارکنان و مدیریت از لحاظ تولید، فروش و سودآوری وضعیت خوبی دارد.

وی با بیان اینکه حوزه مس به مانند سایر صنایع معدنی یکی از مصداق های اقتصاد مقاومتی است، افزود: برای جلوگیری از خام فروشی در دو سه سال گذشته اقدامات خوبی صورت گرفته و در این منطقه دو کارخانه کنسانتره به بهره برداری رسید و امروز با افتتاحیه هایی با حضور رئیس جمهور انجام می شود تولید کاتد افزایش پیدا کرده و پروژه های دیگری نیز به بهره برداری می رسد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بحران قیمت و تحریم ها قبل از برجام را از جمله مشکلات حوزه مس برشمرد و گفت: فروش محصول کاتد این شرکت دچار مشکل شده بود اما با همه این مشکلات وضعیت مطلوبی داشته است.

کرباسیان عنوان کرد: ارزش بازار سهام ملی مس از سال ۹۲ که ۱۱۱ هزار میلیارد بوده به ۱۶۱ هزار میلیارد ریال در سال جاری رسیده و سود شرکت نیز افزایش یافته است.

وی ثبات مدیریت و حمایت سهامداران را از جمله عوامل موفقیت شرکت مس بیان کرد و اظهار داشت: دو شرکت داریم که عملکرد نمونه ای در کشور دارند و جزو پنج شرکت برتر هستند که یکی شرکت ملی صنایع مس و دیگری فولاد مبارکه است.

معاون وزیر صنعت در این رابطه ادامه داد: شرکتهایی در کشور داریم که ظرف چهار سال گذشته بعضاً تا ۹۰ درصد سهم را در بین سهامداران تقسیم کردند و نقدیندگی را از شرکت خارج کردند. در صورتی که شرکت مس حداقل سه بار افزایش سرمایه داشته است و این باعث شده که شرکت توان و قدرتش را حفظ کند و مخصوصا اینکه قیمت ارز تغییر کرده است.

کرباسیان تصریح کرد: هیئت مدیره هماهنگ و در راستای منافع سهامداری و مسائل شرکت، در نظر گرفتن مسائل توسعه ای برای اتمام طرحهای نیمه تمام و شروع طرحهای جدید دست به دست هم داده تا شرکت مس شرکتی موفق باشد و پیش بینی ما این است که در سال ۹۷ این سیاستها ادامه پیدا کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کاهش قیمت تمام شده برای کنسانتره و کاتد را از دیگر موفقیتهای شرکت مس دانست و عنوان کرد: قیمت تمام شده کنسانتره از سال ۹۲ از سه هزار و ۵۱۵ به دو هزار و ۴۴۰ تومان کاهش پیدا کرده و قیمت تمام شده کاتد نیز از پنج هزار و ۱۹۸ به سه هزار و ۹۰۰ تومان کاهش یافته ضمن اینکه مسائل زیست محیطی نیز مورد نظر بوده است.

کرباسیان اظهار کرد: در حوزه استان کرمان نزدیک به ۱۷ هزار نفر به طور مستقیم در حوزه شرکتهای وابسته به مس فعال هستند و اگر این مقدار را در تعداد خانوار جمع کنیم عدد بزرگی است که این موضوع تحولی را نیز در اقتصاد برخی شهرستان های استان ایجاد کرده است که امیدوارم به همت کارکنان مس و مردم منطقه در کرمان و آذربایجان، شرکت مس با قوت حرکت کند.

وی افزود: ما معتقد به توسعه و بهره وری بالا هستیم و حمایت از همکاران که در جهت توسعه و ارتقای سطح شرکت مس فعالیت کنند را انجام می دهیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به مشکلات زیست محیطی اشاره و تصریح کرد: بحث محیط زیست بحث اساسی کشور است و هر ایرانی باید دلسوزانه با آن برخورد کند چرا که اگر محیط زیست سالم نباشد برای خودمان زیست مشکل می شود و در نسل بعد نابودی می آورد.

کرباسیان ادامه داد: برداشتهای بی رویه از آبها و جنگلها کشور را دچار مشکلاتی کرده است یا خودروهایی با کیفیت پایین آلایندگی را ایجاد کرده و باعث شده شهری مانند تهران دچار مشکل جدی آلودگی هوا شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه بین اشتغال، تولید، توسعه و معاش آنچه که مهم است اینکه باید محیط زیست را باور داشته باشیم و در جهت آلودگی هوا حتما سرمایه گذاری کنیم، تأکید کرد: در هیئت مدیره و مجمع مس در کاهش آلایندگی تأکید داشتیم و محدودیت بودجه ای نیز برای آن در نظر نگرفتیم ولی برخی از این پروژه ها زمان می برد ضمن اینکه کشور ما دچار برخی محدودیت ها است.

کرباسیان ادامه داد: طرحهای توسعه مس بیشتر نقدی انجام می شود در صورتی که در دنیا سرمایه گذاری ۸۵ درصد با سیستم بانکی و منابع مالی ارزان بین المللی انجام می شود اما در کشور ما شرکتهای بزرگ مانند مس بیشتر نقدی حرکت می کنند.

وی تصریح کرد: اگر از نظر مالی تامین بیشتری داشتیم حتماً این پروژه ها(کارخانه اسید) زودتر به ثمر می نشستند قولی که مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس دادند حتما عملیاتی می شود و مشکلات زیست محیطی مس سرچشمه حل می شود البته باید گفت وضعیت زیست محیطی کارخانجات به طور نسبی نسبت به سالهای گذشته بهتر شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در مقایسه اشتغال، تولید، توسعه و آینده جوانان کشور بایستی مردم شریف منطقه حمایت کنند که طرحهای توسعه مس بتواند بهتر و بیشتر توسعه یابد و موجب آبادانی منطقه شود و از این طرف مدیریت شرکت نیز به قولش عمل کند و هر روز نسبت به روز قبل بحث های محیط زیستی را بیشتر مدنظر قرار دهد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از افزایش قیمت سهام مس خبر داد و گفت: با هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان فروش و یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار صادرات جزو ۴شرکت برتر بورس ایران هستیم.

احمد مرادعلیزاده پنجشنبه شب در مراسم افتتاح طرح‌های مس سرچشمه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و ارتباط از طریق ویدیو کنفرانس با رئیس‌جمهور در سالن فجر مجتمع مس سرچشمه اظهار داشت: با همت و تلاش همه همکاران ما در صنعت مس ایران در کرمان و آذربایجان از سال ۹۲ تاکنون توانستیم سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری که امشب افتتاح می شوند، بهره برداری کنیم.

وی افزود: علاوه بر آن در سالهای ۹۳ و ۹۴ دو پروژه در استانهای کرمان و آذربایجان ۳۰۰ هزار تن کنسانتره به تولید مس افزوده است و در حال حاضر یک میلیون و ۱۰۰ هزار کنسانتره را در حال تولید هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: کل سرمایه گذاری که شرکت ملی صنایع مس ایران در حال انجام دارد تا پایان سال ۹۹ به حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می رسد که ۱۴ هزار میلیارد تومان از این رقم در منطقه کرمان و دو هزار میلیارد تومان در منطقه آذربایجان است.

مرادعلیزاده عنوان کرد: با همت همکاران طی سنوات آتی تا پایان سال ۹۹ ظرفیت کنونی ۲۹۰ هزار تن مس محتوا را به ۴۰۰ هزار تن خواهیم رساند که این موضوع با فعال کردن سه معدن دره زار، دره آلو و چاه فیروزه محقق می شود و این معادن را از محل فاینانسی که بانک دانمارکی ارائه داده و مجوزی که از دولت می گیریم تامین مالی می کنیم.

وی بیان کرد: با توجه به  اینکه ۳.۱ ذخایری که در ایران وجود دارد مقام هشتم  را داریم و در حال حاضر ۱.۴ درصد تولید جهانی را با ۲۹۰ هزارتن تولید داریم که با تولید ۴۰۰ هزار تن مقام ما در جهان از ۱۶ به ۱۲ افزایش می دهد و افزایش تولید مس با اکتشافات نوین و فناوری جدید و دانش نوین امکان پذیر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: طی سالهای ۹۲ تا کنون سه مرتبه در شرکت مس افزایش سرمایه اتفاق افتاده که سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه به شش هزار میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران بیان داشت: به همت دولت و رفع تحریم ها مشکلات شرکت مس برداشته شده و با فروشی که داشتیم نه تنها سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی خود را به بانکها بازپرداخت کردیم بلکه در حال حاضر با هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان فروش و یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار صادرات جزو چهار شرکت برتر بورس ایران هستیم و ارزش سهام مس از ۱۱ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۱۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

مرادعلیزاده با اشاره به اینکه از سال ۹۰ به بعد همواره صنعت مس در حال رکود قیمت، رکود جهانی و تحریم بوده است، افزود: به اندازه یک چهارم کل صنعت فولاد هستیم در حال حاضر مصرف مس در ایران حدود ۱۴۰ هزار تن و مصرف جهانی به ازای هر نفر سه کیلوگرم و در چین به ازای هر  نفر شش کیلوگرم است.

وی صیانت از معادن را مهم برشمرد و بیان کرد: عیار ما در حال کاهش است و تا پنج سال آینده برآوردمان این است که عیار متوسط معادن سرچشمه، میدوک و سونگون حدودا ۰.۶ درصد است.

مرادعلیزاده ادامه داد: تا پایان سال ۹۷ ظرفیت ذوب های ما در استان کرمان  به ۴۰۰ هزار تن می رسد و برای این ۴۰۰ هزار تن، یک میلیون و۶۰۰ هزار تن کنستانتره ۲۵ درصد نیاز است و در حال حاضر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن کنستانتره داریم.

وی عنوان داشت: در کاهش قیمت تمام شده مس که نهضتی است در آذربایجان، شهربابک، سرچشمه و ... همه همت کردند و اوج اثر گذاری این نهضت در سال ۹۴ بوده که بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان در خرید مواد و تجهیزات در قراضه توانستیم صرفه جویی کنیم در کاهش هزینه های مالی حدودا ۳۶۰ میلیارد تومان در سال گذشته کاهش داریم و توانستیم وامها را پرداخت کنیم.

به گفته وی در سال جاری قیمت تمام شده کنستانتره از سه هزار و ۵۰۰ دلار به ازای هر تن به دو هزار و ۴۰۰ دلار رسیده و قیمت کاتد از پنج هزار و ۱۰۰ دلار به سه هزار و ۹۰۰ دلار رسید.

همزمان با سفر ریاست جمهوری به استان کرمان،۱۳ پروژه شرکت ملی صنایع مس ایران در سرچشمه،خاتون آباد و سیرجان با سرمایه‌ای بالغ بر سه هزار و۵۲۰ میلیارد تومان افتتاح و به بهره برداری رسید.

این تعداد پروژۀ معدنی، صنعتی و عمرانی شرکت مس در استان کرمان پنجشنبه شب با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و در ارتباط ویدئوکنفرانس با رئیس جمهور افتتاح ‌شد.

این طرحها شامل پروژه راه اندازی کوره فلاش (تغییر تکنولوژی ذوب مجتمع سرچشمه از فرآیند ریورب به فلش) به ظرفیت ۲۸۲ هزار تن مس آندی در سال به همراه چرخ ریخته گری وکوره های آند با ۱۸۲ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و ۲۴۶ میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و مجموع ۹۷۴ میلیارد تومان است.

همچین کارخانه پالایشگاه خاتون آباد به ظرفیت سالانۀ ۲۰۰ هزار تن مس کاتدی با ۱۴۳ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و ۶۴ میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و مجموع ۶۳۶ میلیارد تومان، فاز اول و دوم نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی سیرجان با ۲۸۵ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و ۷۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و مجموع یک هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان، طراحی، ساخت و نصب سیستم جدید انتقال گاز خروجی کوره های کنورتر سرچشمه با هزینه ۱۹ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و ۱۵۴ میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و مجموعا ۲۳۰ میلیارد تومان از دیگر طرح هایی است که امروز افتتاح شد.

افتتاح رسمی باند دوم محور سرچشمه – شهربابک به طول ۸۰ کیلومتر با هزینه ۸۰ میلیارد تومان که پیش از این باند دوم جادۀ رفسنجان به سرچشمه به طول ۶۵ کیلومتر و با هزینۀ ۱۳۶ میلیارد تومان توسط شرکت مس راه‌اندازی شده بود.

پروژه احداث انبار کنسانتره جدید خاتون آباد به ظرفیت ۶۰ هزار تن کنسانتره مس و پروژه احداث کارخانه آبگیری و بشکه پرکنی مولیبدن به ظرفیت خشک کنی دو هزار و ۷۰۰ تن کنسانتره مولیبدن که برای این دو پروژه مجموعاً ۷۹ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

پروژه نصب و راه اندازی ماشین کاتدشویی پالایشگاه سرچشمه (CSM) با هزینه در مجموع ۱۰۰ میلیارد تومان، پروژه ارتقاء و افزایش ظرفیت پذیرش و انبارش آهک پخته به میزان هزار و ۲۵۰ تن با هزینه ۱۱ میلیارد تومان و کارخانه مواد ناریه سرچشمه به ظرفیت تولید ۱۲ هزار تن امولایت با هزینه ۱۲ میلیارد تومان، توسعه کارخانه اسید سرچشمه از ۱۰۰ هزار تن به ۳۰۰ هزار تن با ۳ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و ۵۸ میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و مجموع ۷۰ میلیارد تومان، پروژه احداث پست ۱۳۲/۴۰۰ میمند- شهربابک با ۱۵ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و ۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و در مجموع ۷۰ میلیارد تومان و پروژه احداث پست‌های ۹ گانه تغذیه کننده فلش، کارخانجات اسید و اکسیژن و مولیبدن همراه با مرکز توزیع با هزینه در مجموع ۴۸ میلیارد تومان می باشند.

کد خبر 4216696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha