۲۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۲۶

قائم مقام رئیس سازمان بهزیستی خبر داد:

ارائه خدمات مشاوره به ۷۵ هزار نفر در زلزله کرمانشاه

ارائه خدمات مشاوره به ۷۵ هزار نفر در زلزله کرمانشاه

قائم مقام رئیس سازمان بهزیستی از اجرای طرح محب در حوادث و بلایای طبیعی در کشور خبر داد و گفت: گروه های طرح محب در زلزله اخیر کرمانشاه به ۷۵هزارنفر خدمات مشاوره و روانشناسی ارائه دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی کوزه گر در نشست خبری همایش سراسری روانشناسان، مشاوران و حِرف یاورانه  با بیان اینکه بر اساس قانون متولی سلامت اجتماعی در کشور سازمان بهزیستی است، افزود: این مسئله در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است و سلامت اجتماعی در صورتی قابل تحقق است که در این زمینه سیاستگذاری درست داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به هدف سلامت اجتماعی در کشور نیاز به استراتژی و راهبرد علمی وجود دارد و گام اول در این زمینه، پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.

قائم مقام رئیس سازمان بهزیستی در امور مشارکت های اجتماعی، مداخله بهنگام در آسیب های اجتماعی را گام دوم در مواجهه با این پدیده دانست و خاطرنشان کرد: برای برخورد و جبران آسیب های اجتماعی که لاجرم به وجود آمده است، نیاز به مداخله تخصصی و باکیفیت احساس می شود.

کوزه گر اضافه کرد: استراتژی سوم در برخورد با آسیب های اجتماعی، بهره مندی از مشارکت مردمی برای کاهش آسیب ها و رسیدن به سلامت اجتماعی است. در هر سه حوزه می توانیم همکاری خوبی با نهادهای تخصصی در سطح جامعه داشته باشیم.

وی افزود: جامعه شناسان و روانشناسان مهمترین افراد هستند که هم در پیشگیری و هم در درمان آسیب های اجتماعی نقش بسزایی دارند. همچنین از فعالیت نهادهای عمومی و سازمان های مردم نهاد استقبال می کنیم.

قائم مقام رئیس سازمان بهزیستی در امور مشارکت های اجتماعی با تقدیر از فعالیت های خانه روانشناسان گفت: دراین زمینه افق روشنی وجود دارد تا بتوانیم کمک های خوبی در حوزه های مختلف دریافت کنیم.

وی با اشاره به اهمیت مداخلات روانشناسی در هنگام بحران، تاکید کرد: باید خدمات روانشناسی به مردم تسهیل شود و حتی اگر لازم است، در هر کوچه یک مرکز روانشناسی و مشاوره داشته باشیم تا اختلافات خانوادگی به جای اینکه نقل محافل دوستانه و خانوادگی شود، در این مراکز تخصصی حل و فصل شود.

کوزه گر افزود: مداخله در بحران ها و آسیب های اجتماعی یک نیاز مستمر است، به همین دلیل ساز و کاری در سازمان بهزیستی تدوین شده که برای اجرایی شدن آن به همکاری نهادهای غیردولتی مثل نظام روانشناسی و خانه روانشناسان احتیاج است.

وی با اشاره به فعالیت نزدیک به ۲ هزار مرکز روانشناسی و مشاوره در کشور گفت: سازمان بهزیستی مجوز مراکز مشاوره را صادر می کند و به فکر تسهیل در فرآیند صدور مجوز برای مراکز مشاوره هستیم.

قائم مقام رئیس سازمان بهزیستی در امور مشارکت های اجتماعی از اجرای طرح محب در ۵۰۴ محله کشور خبر داد و افزود: طرح مشاوره در حوادث و بلایا (مُحب) به عنوان یک فعالیت طولانی مدت در هنگام بروز حوادث اجرایی شده است و در زلزله کرمانشاه اکیپ های طرح محب به ۷۵ هزار نفر مشاوره داده اند.

وی خاطرنشان کرد: صدای مشاوره ۱۴۸۰ در سازمان بهزیستی فعال شده است تا اگر افراد در خانواده با بحران و اختلاف مواجه شدند، با این شماره تماس بگیرند. سال گذشته یک میلیون و ۳۸۰ هزار تماس با این شماره انجام شد و همچنین ۱۶ هزار نفر خدمات مشاوره پیش از ازدواج دریافت کردند.

کوزه گر همچنین افزود: در سال ۹۴ حدود ۴ هزار نفر و در سال ۹۵، ۵ هزار نفر با استفاده از مشاوره اورژانس اجتماعی ۱۲۳ و مداخله روانشناسان بهزیستی از خودکشی منصرف شدند.

وی از اجرای طرح طلاق الکترونیکی در خراسان رضوی خبر داد و گفت: در این طرح درخواست طلاق به صورت الکترونیکی ثبت می شود و سپس به مراکز مشاوره ارجاع می شود و آمارها نشان می دهد با اجرای آن، سال گذشته ۸.۱ درصد کاهش طلاق در خراسان رضوی را شاهد بودیم.

کوزه گر با بیان اینکه ۴۷ درصد طلاق ها در ۵ سال نخست زندگی مشترک روی می دهد، تاکید کرد: با ارائه مشاوره می توان جلوی بسیاری از این طلاق ها را گرفت.

وی ادامه داد: سالانه حدود ۳۰۰ هزار کودک دارای معلولیت در کشور متولد می شوند که اگر مشاوره و آزمایش ژنتیک وجود داشته باشد، بسیاری از اینها قابل پیشگیری است. همچنین سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند و ۱۰۰ هزار نفر بر اثر این حوادث دچار معلولیت می شوند. متوسط سن کشته شده ها ۳۵ سال است که نشان می دهد در اثر فوت، یک خانواده دچار بحران روانی می شود.

قائم مقام رئیس سازمان بهزیستی در امور مشارکت های اجتماعی با تاکید بر اهمیت توسعه مسئولیت اجتماعی در نهادها و موسسات مختلف گفت: به عنوان مثال در مورد تصادفات، شرکت های خودروساز باید مسئولیت خود را بپذیرند و در جبران خسارت ها مشارکت داشته باشند.

کد خبر 4230851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha