۱۶ آذر ۱۳۸۲، ۱۲:۱۱

شوخي هاي كلامي زننده در سينما (1) :

لطيفي :ابتذال پنهان در فيلم ها به بي اعتباري سينما مي انجامد

لطيفي :ابتذال پنهان در فيلم ها  به بي اعتباري سينما مي انجامد

به نظرم سينماي پيش از انقلاب با همه پليدي ها و فسادش تكليف مخاطب را با خودش روشن مي كرد . ولي امروز وقتي وارد سينما مي شويد نمي دانيد ممكن است چه موضوع ، ديالوگ و يا فضايي را دركنار خانوادتان مشاهده كنيد . ابتذال پنهان به بي اعتباري سينما مي انجامد .


محمد حسين لطيفي كارگردان فيلم كمدي  " دختر ايروني " در گفت و گو با خبرنگار هنري " مهر " با اشاره به اين مطلب پيرامون اهميت و لزوم استفاده از شوخي هاي زننده در فيلم هاي كمدي سال هاي اخير گفت:  اگر من تاحدودي توانستم در فيلم  دختر ايروني از شوخي هاي زننده استفاده نكنم و در عين حال مخاطب را راضي نگه دارم، پس اين كار عملي ست .
وي افزود : در عين حال بعضي ها از اين عنصر به عنوان راحت ترين راه جذب مخاطب بهره مي برند . ساده ترين راه را من هم بلد هستم ولي به چند دليل از آن استفاده نمي كنم ؛ وقتي كم سن و سال بودم و در خيابان لاله زار قدم مي زدم و روبروي سينماهايي كه فيلم هاي ناجوري را اكران مي كردند سعي مي كردم مسيرم را تغيير بدهم و از سوي ديگر خيابان عبور كنم . با ياد آوري اين خاطره  نمي خواهم بگويم آدم خوبي هستم  بلكه مي خواهم ياد آور شوم كه در آن مقطع  فيلم ، پرده سر در سينما وتبليغات تكليف مرا به عنوان مخاطب روشن مي كرد و از محتواي فيلم تصويري روشن ارائه مي كرد . اما امروز روي سر در سينما هيچ نشانه اي از وضعيت ويژه ديالوگ ها و موضوع وجود ندارد . تصور كنيد من به همراه پسر و دخترم به سينما بروم . اگر بچه ها كوچك باشند كه  مي خواهند از من راجع به صحنه هايي كه  تماشاگران را به خنده مي اندازد  سئوال كنند ؟ واگر هم بزرگتر باشند كه بايد سرمان را پائين بياندازيم و يك جوري اين زمان را پشت سر بگذاريم . من اين سكس پنهان در سينما را دوست ندارم .
 اين فيلساز كه تاكنون فيلم هاي پرمخاطبي چون " سرعت " و " عينك دودي "را در پرونده حرفه اي خود دارد در ادامه افزود :  همسرم يكي دوبار گفت بچه ها دوست دارند فلان فيلم را تماشاكنند . گفتم سعي كن با بچه ها به تماشاي اين فيلم نروي . گفت بچه ها اصرار دارند . گفتم خب برو تا فكر نكنند مانع شان شده ام . وقتي برگشتند همسرم گفت : خجالت كشيدم . از شرم نمي توانستم سرم را بالا بياورم . آن موقع فرزندم 17 سال داشت و الان 21 ساله است .دوست ندارم اينگونه از پشت به مخاطبم خنجر بزنم . اين فضا مدتي ست بر سينما سايه افكنده است.
وي همچنين  تصريح كرد : خودم معتقدم بخش هايي كه مربوط به موقعيت هاي طنز است ولي سكس پنهان ندارد  مثل شوخي با مسهل در فيلم "دختر شيريني فروش"  قابل قبول است  .  اين  موقعيتي ست كه حتي بچه ها هم از آن مي خندند.  بنا براين مي شود چنين شوخي اي را پذيرفت .


 كارگردان اين فيلم در ادامه سخنان خود گفت  : ممكن است شوخي هاي زننده  مانند لطيفه هاي زننده  مشتري داشته باشند و باعث فروش فيلم شوند ولي من راضي نمي شوم از اين راه براي فيلمم مخاطب جمع كنم .
وي در ادامه به تاثيرات بلند مدت فراگير شدن شوخي هايي از اين دست در فرهنگ عمومي اشاره كرد و گفت : من شديدا به پيشرفت علم ، تفكر ، آداب زندگي و استفاده ابزاري از همه امكانات مدرن معتقد هستم  ولي از اين كه ايراني نباشم حالم بد مي شود .
لطيفي ادامه داد: حفظ فرهنگ ايراني مطلقا به معني عقب افتادگي نيست . حفظ حرمت بزرگتر ها از جمله اين بخش هاست .اين نوع حرمت ها در خون ما بوده ولي اين روزها بصورت جدي در حال نابودي هستند . نمي خواهم با قرار دادن  اين دست ديالوگ ها  در فيلم جريان اين تغيير را تسريع كنم . من نمي توانم جلوي فضاي جاري در جامعه را بگيرم ولي هرگز باعث تقويت آن نيز نمي شوم .
وي در ادامه تاكيد كرد : اما يادتان باشد اگر من مثلا بخواهم در سال 1390 يك شخصيت را به تصوير بكشم ناچارم آن شخصيت را همانطور كه هست در فيلم قرار دهم بنابراين مي بايست از كلام و رفتار آدمي در همان سال الگو بردارم. اگر اين جريان ادامه پيدا كند مجبور مي شوم به شرايط موجود در آن سال تن بدهم . ولي مطمئنا آغاز گر اين فرهنگ نيستم و مسير آن را هموار نمي كنم .
لطيفي كه محور فيلم " دختر ايروني " را  تغيير يك رسم قرار داده است در مورد اين تصميم  گفت : همين كه كلمه خواستگاري به ميان مي آيد يعني يك جريان ارزشمند در پيش است و در چهار چوب اصول درست اجتماعي اتفاقي صورت مي گيرد . فكر كنيد خانمي فيلم مرا ديد و به اين بهانه حتي به شوخي علاقه خود را به پسري در فاميل  مطرح كرد باز هم يك اتفاق خوب افتاده است . اما اگر قرار باشد طرح اين مسئله هم باعث برزو مشكل شود هرگز چنين كاري را نمي كنم .
وي يكي از بسترهاي گسترش حجم شوخي ها و اشارات نامناسب در فيلم هاي ايراني را مميزي نادرست و غير منطقي سالها قبل دانست و گفت : زمان جنگ گاهي براي حفظ يك خاكريز تا چهار خاكريز عقب نشيني مي كردند و گاهي براي حفظ يك خاكريز تا آخرين قطره خون ايستادگي مي كردند . يكي از مشكلات ما در بخش مميزي اين است كه طي سالها آن قدر اشتباه مميزي كرده اند كه حالا طرف مقابله مميزي هاي كوركورانه را حربه كرده و بيشتر پيشروي مي كند .
لطيفي افزود: اگر يك جاهايي مميزي درست انجام شود دچار اين بحران نمي شويم . ولي  امروز مي بينيم  در فيلمي در حالي كه فحش ركيك كاملا لب خواني مي شود جاي آن بوق مي گذارند تا باعث خنده تماشاگر شود . در اين صورت  نمي توان ديگري را از ارتكاب به اين عمل بازداشت. مقابله با اين جريان تنها با طرح ريزي يك برنامه 5 تا 10 ساله امكان پذير است .
لطيفي در پايان گفت :  وقتي من كه سينما گر هستم در سينما احساس امنيت نكنم يعني وضعيت سينما خطر ناك است .    

کد خبر 42325

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha