۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۱۰

کم‌کاری پزشکان برای بیماران؛

وقتی حریم خصوصی بیمارقربانی می‌شود/ویزیت گروهی تخلفی‌آشکاردرهمدان

وقتی حریم خصوصی بیمارقربانی می‌شود/ویزیت گروهی تخلفی‌آشکاردرهمدان

همدان -معاینه تعداد زیادی از بیماران در کمتر از چند ساعت که نشانه چشم‌پوشی پزشکان از اخلاق و قربانی شدن حریم خصوصی بیمار است موجب نارضایتی مردم استان همدان شده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: خیابان بوعلی همدان را یک‌بار از سمت میدان آرامگاه به سمت میدان امام در سمت چپ پیاده‌راه و بار دیگر از سمت میدان امام به سمت میدان آرامگاه بوعلی طی می‌کند؛ چشم از تابلوی سر درب مجتمع‌های پزشکی برنمی‌دارد تا شاید آدرسی که به وی داده‌اند را پیدا کند.

چند قدمی از سینما قدس همدان دورتر نرفته که نام دکتر موردنظرش را بر روی تابلویی نصب‌شده بر بالا و سر درب یک مجتمع پزشکی می‌بیند؛ سراسیمه پله‌ها را بالا می‌رود و با نگاه به عقربه‌های ساعت نفس راحتی می‌کشد که خدا را شکر دیر نرسیده‌ام.

درب مطلب را باز می‌کند و وارد می‌شود و در کمال تعجب با جمعیتی بیش از ۲۰ نفر روبرو می‌شود درحالی‌که نه‌تنها هنوز دکتر معالج به مطب نیامده بلکه تا زمان اعلام‌شده حضور دکتر در مطب ۲ ساعت باقی‌مانده است.

به‌هرحال دفترچه درمانی خود را تحویل منشی حاضر در سالن می‌دهد و پس از درج نامش در دفتر مراجعه‌کنندگان امروز در ردیف ۲۴؛ بر روی نیمکتی که در ضلع شرقی مطب قرارگرفته می‌نشیند.

نشستن بیماران بر روی پله‌های بیرون مطب

رفته‌رفته بر تعداد مراجعه‌کنندگان به مطب پزشک افزوده می‌شود تا جایی که فضای خالی برای حضور بیماران در مطب مهیا نیست و به‌ناچار با نشستن بر روی پله‌های بیرون مطب آمدن پزشک را انتظار می‌کشند.

زمان سپری می‌شود تا اینکه با صدای خانم دکتر به خود می‌آید؛ طبق آنچه گفته‌شده بود دکتر رأس ساعت ۴ در مطب حاضر می‌شود اما این سؤال در ذهنش نقش می‌بندد که چطور دکتر در مدت کم حضورش در مطب بیش از ۷۰ -۸۰ نفر را ویزیت خواهد کرد.

ذهنش را از این موضوع هم می‌گذراند و از پنجره به خیابانی که لحظه‌به‌لحظه بر جمعیت عابران آن افزوده می‌شود چشم می‌دوزد تا اینکه منشی شروع به خواندن اسامی می‌کند؛ خانم‌ها احمدی؛ مطهری؛ کاظمی؛ مونسی و محمدی داخل بروند!!

در کمال تعجب و اینکه برایش ملموس نیست چندین نفر هم‌زمان وارد مطب یک خانم دکتر شوند از جایش بلند می‌شود و به سمت منشی می‌رود و از او سؤال می‌کند؛ خانم ببخشید چرا هم‌زمان ۵ نفر را برای ویزیت داخل می‌فرستید؟ برای همه همین‌طور است؟ !

منشی نگاهی به چهره زن می‌کند و با طرح این سؤال که از شهرستان آمده‌ای؟؛ ادامه می‌دهد این روال معمول مطب‌های پزشکی در همدان است به‌هرحال تا زمان حضور خانم دکتر در مطب باید تمام بیماران ویزیت شوند.

در تصمیم‌گیری بین ماندن و رفتن مردد است چراکه تمایلی به بیان مشکلش در جمع بیماران دیگر ندارد و یک‌بار دیگر از منشی سؤال می‌کند ببخشید امکان دارد من به‌تنهایی وارد اتاق خانم دکتر شوم و کسی را همراه من داخل نفرستید که با برخورد نامناسب منشی روبرو می‌شود و پس از ساعت‌ها معطلی دفترچه درمانی‌اش را پس می‌گیرد و راهی می‌شود...

ویزیت گروهی بیماران باعث نارضایتی شده است

آری این داستان هرروز برخی مطب‌های پزشکی در همدان است که متأسفانه باعث نارضایتی مردم شده است چراکه درحالی‌که بسیاری از پزشکان، با اختصاص وقتی مناسب، بیماران را به‌صورت انفرادی و مجزا معاینه می‌کنند اما، یکی از مشکلاتی که برخی شهروندان در مراجعه به مطلب برخی از پزشکان و درمانگران با آن مواجه می‌شوند معاینه به‌صورت گروهی است که در این میان  عدم رعایت حریم خصوصی شاید مهم‌ترین و اولین نکته‌ای باشد که در مورد ویزیت بیماران گروهی به ذهن خطور می‌کند.

طبق مصوبه هیئت دولت متوسط زمان ویزیت برای پزشک عمومی حداقل ۱۵ دقیقه، برای پزشک متخصص حداقل ۲۰ دقیقه، برای پزشک فوق‌العاده حداقل ۲۵ دقیقه و برای روان‌پزشک حداقل ۳۰ دقیقه زمان مشخص‌شده است، یعنی یک پزشک متخصص می‌تواند به‌طور میانگین حداکثر سه بیمار را در یک ساعت ویزیت کند، اما با مراجعه به مطب‌های مختلف سطح شهر، به‌ندرت می‌بینید که پزشک متخصص برای هر بیمارش، ۲۰‌دقیقه وقت بگذارد.

یکی از بیماران مراجعه‌کننده در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه بارها برایم پیش‌آمده که هنگام ویزیت توسط پزشک چند نفر دیگر به‌جز من در اتاق پزشک بوده‌اند، عنوان کرد: این نوع ویزیت در همدان اپیدمی شده است.

گاهی بیمار از بیان مشکل نزد دیگر افراد خودداری می‌کند و همین امر شاید سبب شود پزشک در تشخیص درست بیماری موفق نباشد خانم یزدانی بابیان اینکه گاهی بیمار از بیان مشکل نزد دیگر افراد خودداری می‌کند و همین امر شاید سبب شود پزشک در تشخیص درست بیماری موفق نباشد، گفت: باید حقوق بیماران رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه این مورد ویزیت گروهی بیش از همه در کلینیک‌ها مشاهده می‌شود، گفت: گاهی حتی ممکن است ویزیت گروهی بیماران منجر به انتقال بیماری شود.

یکی دیگر از بیماران نیز بابیان اینکه شلوغ بودن بیش‌ازحد مطب برخی متخصصان آن‌ها را مجبور به انجام ویزیت گروهی می‌کند، گفت: وقتی تعداد متخصصان خبره در هر منطقه به حد نیاز نباشد این مشکلات وجود خواهد داشت.

خانم طراوتی بابیان اینکه درست است که حق بیمار در این نوع ویزیت نادیده گرفته می‌شود اما باید به پزشک هم حق داد که قصد دارد همه راضی از مطبش بیرون بروند، گفت: من به‌شخصه موافق ویزیت گروهی بیماران نیستم اما به‌واقع گاهی چاره‌ای جز این نیست.

مردم باید مطالبه گر بوده و به پزشک متخلف مراجعه نکنند

اما در همین خصوص مدیر اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان بابیان اینکه مردم باید مطالبه گر بوده و به پزشک متخلف مراجعه نکنند، گفت: نظارت‌ها افزایش می‌یابد تا ویزیت گروهی به‌تدریج ریشه‌کن شود.

علی گودرزی بابیان اینکه مردم باید حقوق خود را مطالبه کنند و از پزشک خود بخواهند که در زمان قانونی و جداگانه آن‌ها را ویزیت کند، افزود: ویزیت گروهی مصداق گران‌فروشی و کم‌فروشی است.

وی با تأکید بر اینکه مردم باید از مراجعه به پزشکانی که ویزیت گروهی انجام می‌دهند خودداری کنند تا آن‌ها هم رویه خود را تغییر دهند، گفت: طبق بررسی‌های انجام‌شده از مهم‌ترین دلایل رواج پدیده ویزیت گروهی ازدحام بیماران و اصرار آن‌ها برای ویزیت شدن است.

پدیده ویزیت گروهی پزشکان نسبت به سال‌های اخیر بسیار کمتر شده است

گودرزی با تأکید بر اینکه نظارت‌ها انجام می‌شود اما در این بخش مطالبه گری مردم مهم است، گفت: پدیده ویزیت گروهی پزشکان نسبت به سال‌های اخیر بسیار کمتر شده و حتی وضعیت استان همدان نسبت به دیگر استان‌های کشور بهتر است.

وی با تأکید بر اینکه نظارت‌های دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با جدیت انجام می‌شود، گفت: در صورت مطرح کردن شکایت از سوی مردم موضوع به‌صورت جدی‌تر پیگیری می‌شود.

مدیر اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان بابیان اینکه با متخلفین با جدیت برخورد می‌کنیم اما نمی‌توان زمان قطعی برای ریشه‌کن شدن این مشکل در استان اعلام کرد: گفت: تلاش برای از بین بردن این پدیده تا رسیدن به نتیجه مستمر خواهد بود.

کلینیک‌های ویژه به دلیل حجم مراجعه زیاد، زمان لازم را برای گرفتن شرح‌حال بیماران خود لحاظ نمی‌کنند مدیرکل بیمه سلامت استان همدان نیز در این خصوص بابیان اینکه افزایش مراجعه بیماران به کلینیک‌های ویژه موجب شده برخی پزشکان متخصص به‌صورت گروهی بیماران را ویزیت کنند که این امر نوعی تخلف محسوب شده و در صورت مشاهده با آن برخورد خواهد شد، گفت: کلینیک‌های ویژه به دلیل حجم مراجعه زیاد، زمان لازم را برای گرفتن شرح‌حال بیماران خود لحاظ نمی‌کنند.

سعید فرجی بابیان اینکه طبق توافق‌های انجام‌شده با دانشگاه علوم پزشکی همدان مقرر شد در هر ساعت ۶ تا هشت بیمار توسط پزشکان متخصص ویزیت شوند، گفت: متأسفانه برخی از پزشکان این موضوع را رعایت نمی‌کنند.

وی گفت: اگر بیمار در حضور بیمار دیگری معاینه شود ازنظر قوانین و مقررات و اخلاق پزشکی خلاف است و قابل‌پیگیری است و مردم اگر این‌گونه موارد را می‌بینند باید به اداره نظارت و معاونت بر درمان دانشگاه‌ علوم پزشکی اطلاع دهند.

ویزیت گروهی جزو تخلف پزشکان محسوب می‌شود

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با تأکید بر اینکه باید از معاینه هم‌زمان ۲ یا سه بیمار توسط پزشکان متخصص خودداری شود، گفت: ویزیت گروهی جزو تخلف پزشکان محسوب می‌شود و بیمه‌شدگان بیمه سلامت در صورت مشاهده این تخلف می‌توانند به اداره نظارت و رسیدگی به شکایات اداره کل بیمه سلامت استان مراجعه و موارد تخلف را اعلام کنند.

دادستان همدان نیز بابیان اینکه برخی پزشکان بیماران را به‌صورت گروهی ویزیت می‌کنند که خلاف قانون است و باید با این متخلفان برخورد شود، گفت: پزشک محرم اسرار بیمار است و برای رازدار بودن نسبت به بیماران خود قسم‌خورده و اگر با ویزیت‌های گروهی خلاف این اخلاق پزشکی عمل ‌کند علاوه بر نقض حقوق شهروندی کرامت انسانی را زیر سؤال برده است.

کامران حمزه تأکید کرد: در خصوص مسئله‌ای که خلاف قانون بودنش مشخص است و متصدی نظارت و برخورد مشخصی هم دارد تعلل و کارشکنی به‌هیچ‌عنوان پذیرفتنی نیست.

وی عنوان کرد: وظیفه مراقبت، نظارت و برخورد با پدیده زشت، غیراخلاقی و غیرقانونی ویزیت گروهی بر عهده مسئولان دانشگاه علوم پزشکی است و باید در این حوزه پاسخگو باشند.

با این تفاسیر آنچه مسلم است مسئولان دانشگاه علوم پزشکی همدان باید به فکر چاره‌ای برای حل این پدیده بوده و نظارت بهتری بر مطب‌هایی که اقدام به ویزیت گروهی می‌کنند داشته باشند تا شاید بیماران به حقوق خود دست یابند.

کد خبر 4236277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha