به گزارش خبرنگار مهر، مقابل در اصلی نمایشگاه اثری با ابعاد بزرگ از رامبراند با نام نایت واچ به چشم می خورد. از اغلب تابلوهای این نقاش هلندی این طور معلوم است که وی به نقاشی پرتره علاقه و گرایش فراوان داشته است. وی در تاریخ هنر اروپا نقش مهمی ایفا کرد و به واسطه به وجود آوردن تکنیک های متنوع توانست نام خود را در جهان هنر پرآوازه کند. به طوری که امروز عکاسان و نقاشان معاصر در کار خود به کمپوزیسیون های رامبراند مراجعه می کنند.
تکنیک اچینگ شایع ترین تکنیکی بوده که رامبراند در آن سال ها در زمینه نقاشی به کار می گرفته است. این تکنیک مراحل مختلفی دارد و به این شکل است که نقاش در درجه اول سطح اثر را با ترکیباتی از موم، رزین و مواد دیگر می پوشاند و با این کار مقدمات انجام مراحل بعدی را برای تکمیل اثر فراهم می کند. رامبراند یکی از نقاشانی بود که توانست به یمن خلق چنین تکنیکی به تنوعی بی همتا در جلوه های ویژه هنر خود بپردازد.
دریوزگان در حال دریافت خیریه مقابل در خانه ای 1648، ابراهیم و اسحاق 1645، پنج طرح از سرساسکیا، شارلاتان، پرتره ای با دهان باز و ... از جمله آثاری هستند که توسط رامبراند با تکنیک اچینگ خلق شده اند. این آثار با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سفارت پادشاهی هلند، موزه خانه رامبراند و موزه ملی آمستردام به کتابخانه ملی انتقال داده شده است. در قسمتی دیگر از نمایشگاه تصویر دو پرتره به چشم می خورد که زیر آنها این عبارت درج شده است: نقاش در سال 1669 بعد از کشیدن این دو پرتره دار فانی را وداع می گوید.
در سمت راست نمایشگاه 9 اثر از شاهنامه شاه طهماسب به چشم می خورد. کاوه طومار ضحاک را پاره می کند، سهراب رستم را بر زمین می کوبد، خاقان و کاموس ایرانیان را می بینند، رستم با شکیبایی درباره سرنوشت و مرگ می گوید، گذشتن سیاوش از آتش، فریدون سر تور را دریافت می کند، جنگ رستم با کاووس عناوین آثار شاهنامه شاه طهماسب است. این آثار متعلق به مجموعه موزه هنرهای معاصر تهران است و در ردیف ارزنده ترین آثار به شمار می روند.
نمایشگاه آثار رامبراند که به مناسبت چهارصدمین سالگرد تولد وی با همکاری سفارت هلند و ایران در کتابخانه ملی ایران در کنار قطعاتی از شاهنامه شاه طهماسب به نمایش گذاشته شده به مدت یک هفته در این مکان ادامه خواهد داشت.
نظر شما